Rihtausapua Hämeenlinnassa?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Kesä 2006 09:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Rihtausapua Hämeenlinnassa?
Terve!
Olen suht tuore keskimoottoriveneen omistaja. Paatti toimii muuten hienosti, mutta huomaan että moottorin ja vaihteen linjaus potkuriakseliin nähden ei ole aivan kuosissa. Ilmenee tärinänä ajaessa. Moottori on 3 -pyttyinen Mitsubishin diesel ja asennettu kumityynyille.
Kaipailisin apua/ohjausta/tekijää rihtaukselle Hämeenlinnassa. Veneeni on Hämeensaaren laiturissa. Ilmaiseksi ei tarvitse tulla.
Jos tällä palstalla on ko. homman taitavia Hämeenlinnan seudulla asustavia, niin soitelkaa vaikka: 0456701620.
PS. Kyseessä ei ole puuvene, mutta keskimoottori nyt kuitenkin... :|
Olen suht tuore keskimoottoriveneen omistaja. Paatti toimii muuten hienosti, mutta huomaan että moottorin ja vaihteen linjaus potkuriakseliin nähden ei ole aivan kuosissa. Ilmenee tärinänä ajaessa. Moottori on 3 -pyttyinen Mitsubishin diesel ja asennettu kumityynyille.
Kaipailisin apua/ohjausta/tekijää rihtaukselle Hämeenlinnassa. Veneeni on Hämeensaaren laiturissa. Ilmaiseksi ei tarvitse tulla.
Jos tällä palstalla on ko. homman taitavia Hämeenlinnan seudulla asustavia, niin soitelkaa vaikka: 0456701620.
PS. Kyseessä ei ole puuvene, mutta keskimoottori nyt kuitenkin... :|
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Kesä 2006 09:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kyllä tämä vaiva on omin silmin paikannettu. Ajaessa akseli hetkuttaa konetta, ja myös kone sammutettuna käsin akselia pyöriteltäessä näkee, että akseli liikuttaa hieman konetta.AMK kirjoitti:Eihän tärinä johdu siitä, että kun potkuri lappaa vettä niin se samalla "paukkaa" vettä veneen pohjaan, siihen on ratkasuna potkuri tunneli. Toinen vaihtoehto on että rakennat siihen uuden kartaanin jossa on nivelet. T. uus veneilijä
Nivelsysteemi (kai joku Python Drive tms.) on kyllä ensi kesäksi tulossa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Kesä 2006 09:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Onkohan akselin laippa aivan suorassa? Jos se on vino, niin sitten ei rihtauskaan auta.
Ei se rihtaus ole vaikea, itseltäkin onnistui ensimmäisellä yrittämällä ( ihan tuurilla).
Eli laipan pultit vähän auki, laipat vähän irti toisistaan , sitten muttereita vähän kiristäen että jää sopiva väli - sellanen että tiukka isommalle ja löysä ohuemmalle rakotulkille . Välys pitäisi olla sellainen että jos kiinni toiselta puoleta niin toisella saisi olla max. 0.05mm välystä , eli jos tiukimmillaan 0.1mm menee juuri ja juuri tiukasti väliin, niin väljemmässä 0.15 mm tulkki on nahean tiukka. Hätätilassa Valkin piirustuspaperia voi käyttää tulkkina ( menee väliin - tippuu sieltä - repeää vedettäessä ).
Rihtauksessa samaa toistetaan ensin akseli yhdessä asennossa, mitataan neljästä kohtaa ( klo 12, 3, 6, ja 9) , sitten akselia pyöraytetään neljännes tai puoli kierrosta ja mitataan uudelleen vastaavasti - tämä paljastaa paitsi rihtaus, myös vinon laipan ja muut virheet.
Kun akselin laipan vetää kokonaan irti vaihteen laipasta, tulee sen mennä sisään ts. upota kuin vanhaan ihmiseen , käsin vetämällä , ilman vääntämistä - mikäli porrasta tuntuu, eivät kone ja akseli ole saman keskisiä.
Samalla kannattaa vaihtaa koneen kumitassut jos ne on päässeet löystymään. ( kumi ei saisi olla kovin murtuneen näköistä).
Ei se rihtaus ole vaikea, itseltäkin onnistui ensimmäisellä yrittämällä ( ihan tuurilla).
Eli laipan pultit vähän auki, laipat vähän irti toisistaan , sitten muttereita vähän kiristäen että jää sopiva väli - sellanen että tiukka isommalle ja löysä ohuemmalle rakotulkille . Välys pitäisi olla sellainen että jos kiinni toiselta puoleta niin toisella saisi olla max. 0.05mm välystä , eli jos tiukimmillaan 0.1mm menee juuri ja juuri tiukasti väliin, niin väljemmässä 0.15 mm tulkki on nahean tiukka. Hätätilassa Valkin piirustuspaperia voi käyttää tulkkina ( menee väliin - tippuu sieltä - repeää vedettäessä ).
Rihtauksessa samaa toistetaan ensin akseli yhdessä asennossa, mitataan neljästä kohtaa ( klo 12, 3, 6, ja 9) , sitten akselia pyöraytetään neljännes tai puoli kierrosta ja mitataan uudelleen vastaavasti - tämä paljastaa paitsi rihtaus, myös vinon laipan ja muut virheet.
Kun akselin laipan vetää kokonaan irti vaihteen laipasta, tulee sen mennä sisään ts. upota kuin vanhaan ihmiseen , käsin vetämällä , ilman vääntämistä - mikäli porrasta tuntuu, eivät kone ja akseli ole saman keskisiä.
Samalla kannattaa vaihtaa koneen kumitassut jos ne on päässeet löystymään. ( kumi ei saisi olla kovin murtuneen näköistä).
Mile
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Kesä 2006 09:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Terve taas!
Tein rihtauksen omin voimin tuossa viikko ennen juhannusta ja kyllähän tilanne parani.
Alkutilanne oli se, että kun olin löysännyt laipan pultit ja mittasin ensimmäisen kerran välykset (klo 12, 3, 6 ja 9), niin kello kuudessa välystä oli noin 1,5 mm ja kello 12 0 mm. Aikas paljon sai koneen kytkimen päätä nostaa...
Laippa saattaa olla hiukan vino. Johtuu varmaankin siitä, että edellinen omistaja on jostain syystä pultannut kiristyslaipan vielä varoiksi 10 mm pultilla akselista läpi.
Tein rihtauksen omin voimin tuossa viikko ennen juhannusta ja kyllähän tilanne parani.
Alkutilanne oli se, että kun olin löysännyt laipan pultit ja mittasin ensimmäisen kerran välykset (klo 12, 3, 6 ja 9), niin kello kuudessa välystä oli noin 1,5 mm ja kello 12 0 mm. Aikas paljon sai koneen kytkimen päätä nostaa...
Laippa saattaa olla hiukan vino. Johtuu varmaankin siitä, että edellinen omistaja on jostain syystä pultannut kiristyslaipan vielä varoiksi 10 mm pultilla akselista läpi.