Lyhytrikisen perän korvaaminen pitkärikisellä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
esa.jyrinki
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Kesä 2006 13:08

Lyhytrikisen perän korvaaminen pitkärikisellä

Viesti Kirjoittaja esa.jyrinki » 15 Kesä 2006 15:04

Onko haittaa jos korvaa lyhytrikisen perämoottorin pitkärikisellä? Äkkiä ei tule muuta mieleen kuin raapii helpommin kiviä?

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 15 Kesä 2006 15:09

ei se ainakaan toimi niinkuin on suunniteltu, rikin alaosan vaakaevä (mikä lie oikea nimi) tulee olla oikealla korkeudella suhteessa veneen pohjaan.

noh, kyllä se eteen päin varmasti kulkee kuitenkin.

nosta moottorin kiinnityspaikkaa ylemmäs niin ei ole mitään ongelmaa
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 16 Kesä 2006 13:50

Mikäli perälaudan moottorikaukalon reunasta on 40 - 43cm veneen pohjaan tai kölinjatkeeseen, valitaan veneeseen lyhytrikinen moottori.
Mikäli tämä väli on 45 - 50cm, on kyseeseen tulevan moottorin oltava pitkärikinen.

Kun moottoria asentaa paikalleen, on oltava varsin tarkkana.
Eri valmistajilla rikien pituus vaihtelee n. 2cm.
Moottorin kavitaatiolevyn (vaakaevä) tulisi olla optimaalisella korkeudella. Mikäli kavitaatiolevy on liian ylhäällä, pyrkii potkuri sutimaan tyhjää, eikä pure veteen.
Jos kavitaatiolevy on liian alhaalla, ei veden virtaus potkurille ole oikea. Veneen kulku ei näin voi olla paras mahdollinen.
Kuten KS-1030 sanoi, vene kyllä kulkee eteenpäin.....

Usein moottorin korkeuden säätö on jopa sentistä kiinni.
Kannattaa olla asennusvaiheessa huolellinen ja huomioida em. seikat.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Kesä 2006 15:49

Jollei kyseessä ole "pikavene" niin tuskin on suurta haittaa. Eiköhän ne pitkärikisen osat kestä olla vedessä vähän syvemmälläkin.

Mutta vastus siinä kasvaa rankasti, että ei varmaan kulje yhtä kovaa kuin lyhytrikisellä jos se ole sellaiselle tehty.

Normaali hyvä peukalosääntö yleiskäyttöön on että se levy, ns. kavitaatiolevy ( tarkoitus estää ilmaa imeytymästä pinnalta potkurille) tulisi olla siinä pohjan tasolla ( siis pohjan pinnan tasalla).

Jos kovaa haluaa mennä niin sitten konetta yleensä nostetaan ylös vedestä vastuksen vähentämiseksi ja samalla potkuriksi laitetaan vaikion tilalle joko Cleaver ( nää särmikkäät teräshuiskat) tai mikkihiirenkorvainen Chopper, joilla saa pitoa vaikka potkurin akseli olis veden yläpuolella ( sitten voi joutua muuttamaan jäähdytysveden sisäänoton uusiksi tai vaihtamaan kokonaan vauhtiperän).

Kaveri Argossa kokeili noita molempia potkurityyppejä, ja konetta aika reippaasti korotettuna ; eroa huippunopeudessa oli muistaakseni 49 kn alupotkurilla, ja cleaverillä ja chopperilla kummallakin n. 53 kn ... että meni se kovempaa , mutta vesihiihdossa se vakio alumiinipotkuri pelitti parhaiten ( kone kohtuullisesti korotettuna).

Sitä perälautaa voi hyvin myös korottaa ; ellei vene ole kovin kiikkerää mallia, niin tuskin painopisteen nousu sitä vielä kaataa ,-)
Mile

Vastaa Viestiin