Miten toteuttaa 2-akku järjestelmä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Tammi 2006 12:45

Stefu kirjoitti:Hmm

Toteutin vanhaan fiskariin(40v) kaksakkujärjestelmän seuraavasti:

Kaksi akkua
Erotusrele(jännitteen tunnistava)(Aditasta)


Eli laturi lataa käynnistysakkua kunnes saavuttaa tietyn volttimäärän ´ja vaihtaa sitten automaattisesti huviakunlataukselle. Kun koneen sammuttaa niin rele erottaa akut toisistaan. Toimii vähän niinkuin ämpäri, kun ämpäri tulee täyteen niin loppuvesi kaaadetaan toiseen ämpäriin. Jos nyt joku tästä mitään ymmärsi????

Ongelmana vaan on vanha dynostartti joka antaa ainoastaan 11A/h, kestää pirun kauan ennenkuin 60 A/h huviakku on täynnä.

Aditan kaveri väitti että tekemällä jotain muutoksia laturin ja/tai latausreleen kytkentöihin niin laturista saadaan ulos 30 A/h......onkos kukaan muu kuullut tällaisesta??


Mulla on kanssa bosch:n erotusrele veneessä (75A), on mielestäni fiksumpi käyttää kuin diodi siltoja (ei tule jännitehäviötä jne.).

se relehän kytketään siten että starttiakku on suoraan laturissa kiinni, eli "jatkuva lataus".

releen kautta syötetään käyttöakkua siten että rele on auki kun latausvalo palaa (eli ohjaus kytketään latausvaloon) veneen ollessa sammutettuna tai kun startatessa jännite ei ole vielä "noussut ylös".
rele vetää kiinni (eli käyttöakun lataus alkaa) kun valo sammuu.

nyt akut ovat erotettu toisistaan eikä purkaudu toisiinsa vaikka olisi eri ikäisiä =)

Näin erotusrele on suunniteltu kytkettävän, ja hinnaltansa murto osa siitä mitä "tehdastekoiset" diodisillat.

Vastaa Viestiin