Itsetyhjentyvä fiskari?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Itsetyhjentyvä fiskari?

Viesti Kirjoittaja JLN » 04 Marras 2004 09:23

Luin pari artikkelia eri veneiden merenkulkuominaisuuksiin liittyen. Törmasin tuossa yhteydessä meriläiseen itsetyhjentyvään avo-/takaosaan (mielestäni kuulostaa tosi oudolta).

Koska en ole ennen kuullut moisesta, olisi mukava tietää, miten tuollainen voidaan toteuttaa fiskariin?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04 Marras 2004 09:33

Pohjaan pistetään läpivienti josta lähtee putki taaksepäin. Ajaessa otetaan tulppa pois ja liikkeen synnyttämä alipaine putkessa tyhjentää veneen. Kurskissa se putki meni ihan ropelin eteen niin siinä oli ihan kunnon imu.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 04 Marras 2004 11:01

Ok, niin jotenkin tuolleen sen ajattelin olevankin.
Oisko sinulla Jape mahdollisuutta ottaa kuvaa tuosta?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04 Marras 2004 13:03

En voi ottaa kuvaa, kun tuli heitettyä se putki menemään remontin yhteydessä kun ajattelin ettei sitä tarvii kun on pilssipumppu. Ois sitä sitten kuitenkin tarvinnut kun "kovaa" ajaessa ja takana istuessa perä painuu ja sinne kertyy vettä niin perä painuu lisää ja vettä tulee lisää ja pilssipumppu on keulassa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Marras 2004 18:30

Mulla oli samanlainen tyhjennyssysteemi aikoinaan perämoottoriveneessä ja täytyy kyllä sanoa että tosi pätevä homma! Yhden kerran vaan sattui niin että kun poikkesin jahtireissulla kavereita moikkaamaan yhdelle karikolle niin kahvittelun aikana vene perhana lähes upposi kun hana unohtui auki :( Sen jälkeen onkin tavaksi jäänyt tyhjänpäiväinen "hanansulkemisrefleksi" rantauduttaessa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vieras

Itsetyhjentyvä avovene

Viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Marras 2004 18:42

Näimpä Merikarvialla oivan systeemin tähän tarkoitukseen. Potkuriakseliin oli tehty pieni siipipyörä ja sen ympärille pellistä kotelo, ja siitä letku laidasta läpi vesilinjan yläpuolella. Ainakun moottori pyöri ja vaihde oli päällä mahdollinen vesi lensi paatista pois. Jos vettä ei ollut siipipyörä pyöri muuten vaan. Oli niin väljällä sovituksella, ettei koskettanut kotelon reunoihin. Ei vesi ihan itsestään tälläkään poistu, mutta...

markku

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Marras 2004 19:38

Noita akselille tulevia keskipakopumppuja tehtiin rosterista amiksessa -70 luvun alussa alihankintana muutamia kymmeniä kipaleita. Menivät ilmeisesti jollekkin veneveistäjälle, ei vain ole harmaintakaan muistikuvaa että kenelle. Oulunseudulle ne varmaankin jäivät mutta yhtään ei ole tullut vastaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JiiB
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005 22:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JiiB » 14 Syys 2005 17:32

Nostellaanpa nyt näinkin vanha kysymys esille:ehkä varmin tapa on nostaa avotilan lattia vesilinjan yläpuolelle ja reijät kupeisiin,hyvin on toiminut.

Jonta
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Syys 2005 22:30
Paikkakunta: Vasa

Viesti Kirjoittaja Jonta » 14 Syys 2005 22:59

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Syys 2005 08:10

Laitanpa sivuilleni kuvanpari Sifo-merkkisestä tyhjennyslaittesta -20 luvulta. Valmistaja on kotimainen ja sydeemi on ihan patentoitu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Syys 2005 08:13

Laitanpa sivuilleni kuvanpari Sifo-merkkisestä tyhjennyslaittesta -20 luvulta. Valmistaja on kotimainen ja sydeemi on ihan patentoitu...
Elikkä tässä:
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... 45&lc=1035
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=246
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Kesä 2003 08:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 15 Syys 2005 09:47

Ja niitä aiemmin mainittuja keskipakopumppuja (vikipumppuja?) löytyy messinkisenäkin, tässä oma löytöni, joka on palvellut jo muutaman kesän veneessä. Ehkei siitä suurta hyötyä ole kun on sähköpilssikin muttei haittaakaan.

http://kotisivu.mtv3.fi/tetto/viki.html
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 16 Syys 2005 08:25

Moro!
Itselläni on liukuva avovene ja siinä tyhjennykseen riittää tapin reijästä taaksepäin kourutaltalla tehty ura. Kuvittelisin, että jos veneen nopeus ei näin simppelille ratkaisulle riitä, voisi uran "kattaa" vailla messinkipellillä, niin taas toimii.

t.matti

KuunariUnelma
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Marras 2005 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuunariUnelma » 15 Joulu 2005 19:18

Liukuvassa veneessä riittää kun poraa tapin reiän peräpeiliin eikä kölipuuhun.

Tappi irti kun ollaan liikkeellä ja muistetaan panna kiinni ennen laiturin tuloa tai muuta pysähdystä.

Tällä virityksellä on monesti heitetty vielä yksi kunniakierros laiturista kun tappi unohtui ja pakille heitetty perämoottori pukkasi vettä reiän täydeltä.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 16 Joulu 2005 17:48

Aikoinaan puu Vikloissa käytettiin "baileria" vai miten se nimi kirjoitetaan. Siinä painettiin läpällinen kouru ulos myötäsellä ja slöörissä. Hyvin lähtivät vedet menemään. Ylös nostettu sitloota on tietysti hyvä. Mutta suuremmissa veneissä, erityisesti puuveneissä sen tekeminen vaati näpertelyä. Samalla voi tulla tilaongelmiakin.
Kyyrö

Vastaa Viestiin