Vaikkei kysymys olekkaan varsinaisesti puuveneistä, täällä varmaan osataan vastata.
Olen aikeissa rakentaa alumiinirunkoisen purjeveneen. Runkovalmiina tilattuna. Olen miettinyt alustavasti eri moottorivaihtoehtoja ja on herännyt kysmys, että minkälainen merkitys moottorin väännöllä on venekäytössä? Se lähinnä ihmetyttää, kun yleensä käytettyjen moottorien myynti-ilmoituksissa puhutaan vain tehosta.
Loppuun vielä tehoista kysymys, jossain luin että 5hv/tonni olisi sopiva, niin kuinka suuren uppouman veneisiin tuo pätee?
Väännön merkitys moottoria valitessa
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Veneitä on tietty monenlaisia ja moottorilta tarvitaan ominaisuuksia sen mukaan. Minusta purjeveneessä vääntö ei ole ratkaiseva juttu, etenkin, jos veneessä on säätölapapotkuri. Vääntöä tarvitaan yleensäkin kiihdytyksessä, mutta purjeveneen huippunopeus (ainakin tavallisen yksirunkoisen) jää sen verran alhaiseksi moottorilla, ettei vääntöominaisuus kasva tärkeäksi.
t.Matti
Veneitä on tietty monenlaisia ja moottorilta tarvitaan ominaisuuksia sen mukaan. Minusta purjeveneessä vääntö ei ole ratkaiseva juttu, etenkin, jos veneessä on säätölapapotkuri. Vääntöä tarvitaan yleensäkin kiihdytyksessä, mutta purjeveneen huippunopeus (ainakin tavallisen yksirunkoisen) jää sen verran alhaiseksi moottorilla, ettei vääntöominaisuus kasva tärkeäksi.
t.Matti
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Teho = vääntömomentti x kulmanopeus (Nm/s)
vääntöm. ( Nm)
kulmanopeus = rpm/60 x 2 x pii ( 1/s)
eli jos tunnetaan kierrosluku ja momentti niin siitä voi laskea väännön .. tai noista mistä tahansa tuntemattoman kolmannen tekijän kun kaksi tunnetaan.
tehokäyrä kertoo moottorin kullakin kierrosluvulla tuottaman tehon , josta voidaan vääntökäyrä laskea ellei sitä tunneta , ja päinvastoin .
vääntömomentti on kuitenkin se lähtökohta, se voima joka tekee työtä , teho kertoo kuinka paljon tuo voima tekee työtä aikayksikössä ... eli momentti tekee työtä ja tuottaa tehoa ( tehtyä työtä aikayksikössä)
potkurin pyörittäminen vaatii momenttia aivan samoin kuin airon kiskominen, mitä pidempi airo, sitä enempi tarvitaan ruista = vääntöä samalla vetotiheydellä
eli on tärkeää että potkuri on mitoitettu siten, että koneen vääntö on riittävä koko kierrosalueella .. ei nimittäin ole siitä maksimitehosta mitään iloa jos kone ei jaksa tyhjäkäynnillä pyörittää potkuria, sillä silloin kone ei suostu käymään ... siis koneen tuottaman maks. momentin tulee olla kullakin kierrosluvulla suurempi kuin potkurin vastaanottama momentti läpi kierroslukualueen kunnes jollakin ( yleensä maksikierroksille sovitettu) kierrosluvulla potkurin momentti saavuttaa moottorin momentin, mistä kierrokset eivät sitten enää nouse.
kannattaa kysellä kauppiailta tai ostaa kirja Dave Gerr, Propellerhandbook, jos itse tahtoo pähkäillä enemmänkin.
noi teho/vääntöasiat löytyvät fysiikan koulukirjasta
yleensä potkuri mitoitetaan koneen maksimikierrosluvun mukaisesti, siis siten että potkurin vääntömomentti on silloin yhtä suuri kuin koneen ...
yleensä koneiden momenttikäyrä on sen verran laakea että jaksaa pyörittää tuolla perusteella mitoitettua potkuria ... joku huippuviritetty kisakone voi olla eri juttu ( vene pitää pudottaa veteen koneen huutaessa täysillä)
toinen syys momenttikäyrän tarkastelulle vois olla jos haluaisi mitoittaa potkurin vaikka koneen maksimimomentille , joka yleensä syntyy huomattavasti maksimitehon kierroksia alemmilla kierroksilla ( eli vähän ylijyrkkää tai isoa) .. eli jos haluaa ajella vaikka isolla bensakasilla jyrkällä potkurilla säästöajoa
vääntöm. ( Nm)
kulmanopeus = rpm/60 x 2 x pii ( 1/s)
eli jos tunnetaan kierrosluku ja momentti niin siitä voi laskea väännön .. tai noista mistä tahansa tuntemattoman kolmannen tekijän kun kaksi tunnetaan.
tehokäyrä kertoo moottorin kullakin kierrosluvulla tuottaman tehon , josta voidaan vääntökäyrä laskea ellei sitä tunneta , ja päinvastoin .
vääntömomentti on kuitenkin se lähtökohta, se voima joka tekee työtä , teho kertoo kuinka paljon tuo voima tekee työtä aikayksikössä ... eli momentti tekee työtä ja tuottaa tehoa ( tehtyä työtä aikayksikössä)
potkurin pyörittäminen vaatii momenttia aivan samoin kuin airon kiskominen, mitä pidempi airo, sitä enempi tarvitaan ruista = vääntöä samalla vetotiheydellä
eli on tärkeää että potkuri on mitoitettu siten, että koneen vääntö on riittävä koko kierrosalueella .. ei nimittäin ole siitä maksimitehosta mitään iloa jos kone ei jaksa tyhjäkäynnillä pyörittää potkuria, sillä silloin kone ei suostu käymään ... siis koneen tuottaman maks. momentin tulee olla kullakin kierrosluvulla suurempi kuin potkurin vastaanottama momentti läpi kierroslukualueen kunnes jollakin ( yleensä maksikierroksille sovitettu) kierrosluvulla potkurin momentti saavuttaa moottorin momentin, mistä kierrokset eivät sitten enää nouse.
kannattaa kysellä kauppiailta tai ostaa kirja Dave Gerr, Propellerhandbook, jos itse tahtoo pähkäillä enemmänkin.
noi teho/vääntöasiat löytyvät fysiikan koulukirjasta
yleensä potkuri mitoitetaan koneen maksimikierrosluvun mukaisesti, siis siten että potkurin vääntömomentti on silloin yhtä suuri kuin koneen ...
yleensä koneiden momenttikäyrä on sen verran laakea että jaksaa pyörittää tuolla perusteella mitoitettua potkuria ... joku huippuviritetty kisakone voi olla eri juttu ( vene pitää pudottaa veteen koneen huutaessa täysillä)
toinen syys momenttikäyrän tarkastelulle vois olla jos haluaisi mitoittaa potkurin vaikka koneen maksimimomentille , joka yleensä syntyy huomattavasti maksimitehon kierroksia alemmilla kierroksilla ( eli vähän ylijyrkkää tai isoa) .. eli jos haluaa ajella vaikka isolla bensakasilla jyrkällä potkurilla säästöajoa
Mile