Väännön merkitys moottoria valitessa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Riku R
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Marras 2005 14:07

Väännön merkitys moottoria valitessa

Viesti Kirjoittaja Riku R » 30 Marras 2005 14:19

Vaikkei kysymys olekkaan varsinaisesti puuveneistä, täällä varmaan osataan vastata.

Olen aikeissa rakentaa alumiinirunkoisen purjeveneen. Runkovalmiina tilattuna. Olen miettinyt alustavasti eri moottorivaihtoehtoja ja on herännyt kysmys, että minkälainen merkitys moottorin väännöllä on venekäytössä? Se lähinnä ihmetyttää, kun yleensä käytettyjen moottorien myynti-ilmoituksissa puhutaan vain tehosta.

Loppuun vielä tehoista kysymys, jossain luin että 5hv/tonni olisi sopiva, niin kuinka suuren uppouman veneisiin tuo pätee?

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 30 Marras 2005 14:29

Moro!

Veneitä on tietty monenlaisia ja moottorilta tarvitaan ominaisuuksia sen mukaan. Minusta purjeveneessä vääntö ei ole ratkaiseva juttu, etenkin, jos veneessä on säätölapapotkuri. Vääntöä tarvitaan yleensäkin kiihdytyksessä, mutta purjeveneen huippunopeus (ainakin tavallisen yksirunkoisen) jää sen verran alhaiseksi moottorilla, ettei vääntöominaisuus kasva tärkeäksi.

t.Matti

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Marras 2005 14:52

Teho = vääntömomentti x kulmanopeus (Nm/s)

vääntöm. ( Nm)
kulmanopeus = rpm/60 x 2 x pii ( 1/s)

eli jos tunnetaan kierrosluku ja momentti niin siitä voi laskea väännön .. tai noista mistä tahansa tuntemattoman kolmannen tekijän kun kaksi tunnetaan.

tehokäyrä kertoo moottorin kullakin kierrosluvulla tuottaman tehon , josta voidaan vääntökäyrä laskea ellei sitä tunneta , ja päinvastoin .

vääntömomentti on kuitenkin se lähtökohta, se voima joka tekee työtä , teho kertoo kuinka paljon tuo voima tekee työtä aikayksikössä ... eli momentti tekee työtä ja tuottaa tehoa ( tehtyä työtä aikayksikössä)

potkurin pyörittäminen vaatii momenttia aivan samoin kuin airon kiskominen, mitä pidempi airo, sitä enempi tarvitaan ruista = vääntöä samalla vetotiheydellä

eli on tärkeää että potkuri on mitoitettu siten, että koneen vääntö on riittävä koko kierrosalueella .. ei nimittäin ole siitä maksimitehosta mitään iloa jos kone ei jaksa tyhjäkäynnillä pyörittää potkuria, sillä silloin kone ei suostu käymään ... siis koneen tuottaman maks. momentin tulee olla kullakin kierrosluvulla suurempi kuin potkurin vastaanottama momentti läpi kierroslukualueen kunnes jollakin ( yleensä maksikierroksille sovitettu) kierrosluvulla potkurin momentti saavuttaa moottorin momentin, mistä kierrokset eivät sitten enää nouse.

kannattaa kysellä kauppiailta tai ostaa kirja Dave Gerr, Propellerhandbook, jos itse tahtoo pähkäillä enemmänkin.

noi teho/vääntöasiat löytyvät fysiikan koulukirjasta

yleensä potkuri mitoitetaan koneen maksimikierrosluvun mukaisesti, siis siten että potkurin vääntömomentti on silloin yhtä suuri kuin koneen ...

yleensä koneiden momenttikäyrä on sen verran laakea että jaksaa pyörittää tuolla perusteella mitoitettua potkuria ... joku huippuviritetty kisakone voi olla eri juttu ( vene pitää pudottaa veteen koneen huutaessa täysillä)

toinen syys momenttikäyrän tarkastelulle vois olla jos haluaisi mitoittaa potkurin vaikka koneen maksimimomentille , joka yleensä syntyy huomattavasti maksimitehon kierroksia alemmilla kierroksilla ( eli vähän ylijyrkkää tai isoa) .. eli jos haluaa ajella vaikka isolla bensakasilla jyrkällä potkurilla säästöajoa
Mile

Riku R
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Marras 2005 14:07

Viesti Kirjoittaja Riku R » 01 Joulu 2005 16:05

Nämä selvitti paljon. Kiitos!

-Riku

Vastaa Viestiin