Bengalinlahden vetolaite

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Bengalinlahden vetolaite

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 23 Marras 2005 13:05

Oottekos tämmöistä nähneet? Ei olisi hassumpi ajatus Suomen rantakivikoissakaan.

http://www.fao.org/DOCREP/FIELD/006/AD531E/AD531E00.HTM

Hannu

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Marras 2005 16:00

eikös vesisuihku kuitenkin tulis helpommaksi ja halvemmaksi toteuttaa , ja vielä vähemmän arka kivikoille?
Mile

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 23 Marras 2005 19:33

Mielenkiintoinen vekotin, voisi ajatella, että "käyttöpaikan" mukaan rakennuskustannukset eivät päätä huimaa. Mitenkä toi pitää vettä, vai erottuuko kuvissa jonkinlainen kumipalje, jonka varassa se voi liikkua.

Pöh. Itse katsoin huonosti; erottuu siinä!

Allan

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24 Marras 2005 08:57

Vesisuihku on varmaan vähemmän arka, mutta ei varmala halvempi toteuttaa tai käyttää.

Tuo ohje on ihan tee-se-itse hommaa tarkkoine piirustuksineen, kunhan on saatavilla hitsausvehkeet ja sorvi, ja sitten vähän rautaa.
Ja joku ilma- tai vesijäähdytteinen muutaman hevosen hidaskäyntinen maatalousmoottori.
Ohjeessa sanotaan, että se on suunniteltu pienen perämoottorin pitkäikäiseksi korvikkeeksi.

Vesi ei taida ruiskuta ennenkuin useammalla kymmenellä hevosella ja paljolla bensalla, ja ruiskuropellit ja -kanavat lienevät haitekkiä, ei jokapojan tee-se-itseä.

Juu, siellä on neopreenipalje pitämässä vettä, ja moottorin etupuolella vedenpitävä laipio siltä varalta jos kumipalje joskus ratkeaa.

Niin, siis katsokaa niitä pdf:iä sieltä alhaalta vasemmalta, ei siitä kansilehden valokuvasta paljoa selvää saa.
PAGES 1-10 sisältää yleisiä kuvia, sitten alkaa yksittäisten kappaleiden piirustukset ja kokoonpanokuvat.

Hannu

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 24 Marras 2005 10:47

Ja onhan noisssa vesisuihkuissakin robleemansa tarpeeksi matalassa ku ajelee niin aika isot kivet nousee sihtiä vasten pohjasta imun takia..
ja ovat muuten sitten piukassa :-)
E mare libertas

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Marras 2005 12:55

Kallista - ELAMA ON! Ja veneily etenkin ...

Kyllä se tavallinen ropellikin pohjasta imee mutaa ja pikkukiveä jos tarpeeksi matalaa on eikä hiekassa kulje kuin telaketjuilla.

Joopa joo, kyllähän kaikkea voi rakennella ja hauskaakin se on , joskus jopa itse tarkoitus , joskus taas tilanteen sanelema pakko.

Olihan noissa armeijan vanhoissa syöksyveneissäkin käytössä noita bangkokin mallisia virityksiä missä koneesta lähtee pitkä suora akseli yli perälaudan , ja ohjaillaan koneesta kääntämällä .... sehän se halvin viritys, Thai-pojatkin kääntelee V-8 koneita kahvasta suoraan.

Mutta hei, jos oikeasti on pakko mennä pitkin ojan pohjaa tai pahasta paikasta kivikossa, niin eikös sauvominen tai airojen käyttö olis se edullisin ja turvallisin vaihtoehto ... peräprutkukin kannattaa silloin nostaa ylös vedestä kolhiutumasta.

Noissa ylöskipattavissa tulee aina mukaan ylimääräisiä huolia sen palkeen tiiviyden kanssa, mitenkä värinöiden hallinta ja akselin tuenta peräpäässä jne. ... noissa teholuokissa 10 hp se perärutku kun lienee kaikkein järkevin vaihtoehto ja alle harmiton kokkovalmis muovikiulu , niin ei tule iso tippa puseroon kun vähän pohjaa raapaisee.

Maailmassa on nähtynä monenmoista viritystä puhallettavista moottorilentokoneista ( Flatulair by Goodyear) lähtien, mutta useimmat näistä on hiljaa haudattu alun innostuksen jälkeen .... ne käytännöllisimmät jäävät elämään.

Ei se vesisuihkukaan ole mahdoton rakentaa itse, sehän on periaatteessa vain vesipumppu , jonka työntövoima on massavirta kertaa massavirran nopeus ... sopiva keskipakopumppu peliin niin se on siinä, jos on pakko itse viritellä , niitä juoksupyöriä voi löytää vesijohtoliikkeestä , ja pesänkin voi vaikka tehdä lasikuidusta itse, ellei se vanha värimetalliin valettu kelpaa .... tai voi vaikka ostaa vanhan ylijäämäpalopumpun, sellaisen joissa käytettiin Sunbeam Impin moottoria 100 heppaiseksi viritettynä ... tai sitten sitä 10 hp myllyä joka löytyi tallin vintiltä ...
se hyötysuhde kun tuskin noita ropellihattuja pahemmin rassaa tai muuten ahdistaa. Muistaakseni venäläisillä oli jopa pienellä suihkumoottorilla ( kaasuturbiinilla) varustettuja palopumppuja ...

ja jos ja kun se hyötysuhde ei kiinnosta, niin niin vesisuihkun imuaukkoon kannattaa laittaa ritilä silloin kun vaarana on kivien sinne ajautuminen..

ja aina on olemassa hydrokopteri ... eli noi rämeveneet (piirustuksia airboat hakusanalla), joissa potkuri pyörii kokonaan ilmassa, kuten lentokoneessa , ei osu kiviin eikä ime niitä .... lepikko on eri asia...


Mutta helpoimmalla pääsee kun koneen perään pulttaa valmiin vesisuihkupaketin ohjaimineen tavallisen perävetolaitteen tapaan , silloin kun sellaiselle on käyttöä.
Esim. Alamarin Jet ( mahdetaankos niitä vielä tehdä)... ja muistaakseni olikos Castoldi jetiltä löytyy suihkareita ihan pienistä tehoista ylöspäin .... . Alamarinin hinta ei silloin joskus ollut tavallista hydraulilootaa pahempi , ja sitä merivaihdettakaan ei enää tarvita.
Mile

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24 Marras 2005 13:40

Mile kirjoitti:Mutta hei, jos oikeasti on pakko mennä pitkin ojan pohjaa tai pahasta paikasta kivikossa, niin eikös sauvominen tai airojen käyttö olis se edullisin ja turvallisin vaihtoehto
Kyllä minun ainakin on ihan pakko mennä pitkin ojia, kivikkoja, matalikkoja, rantoja. Siellä ne kiinnostavat jutut on. Ei väylällä ja aavalla ole niin kauhean kiinnostavaa. No joku voi olla just päinvastaista mieltä.
Juu, airot on hyvät.

Hannu

HillyMan
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Loka 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja HillyMan » 24 Marras 2005 17:34

Mile kirjoitti: Mutta helpoimmalla pääsee kun koneen perään pulttaa valmiin vesisuihkupaketin ohjaimineen tavallisen perävetolaitteen tapaan , silloin kun sellaiselle on käyttöä.
Esim. Alamarin Jet ( mahdetaankos niitä vielä tehdä)... ja muistaakseni olikos Castoldi jetiltä löytyy suihkareita ihan pienistä tehoista ylöspäin .... . Alamarinin hinta ei silloin joskus ollut tavallista hydraulilootaa pahempi , ja sitä merivaihdettakaan ei enää tarvita.
http://www.alamarin-jet.com/hinnasto.php

Mitens toi on noin halpa?

edit, jaa niin toihan tarttee moottorin vielä kaveriksi?

ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 25 Marras 2005 08:49

Noista vesisuihkuista tuli mieleen se Kotkan Puuvenemessuilla viime kesänä ollut hyvin kaunis moottorivene (trailerilla peltihallin ja rannan välissä).

Siinä oli muistaakseni (voi mennä numerot hieman sekaisin) 24 hp ILMAjäähdytteinen Hondan kone tuulilasin ETUpuolella ja vesisuihkuvetolaite perässä. Muistan veistäjänuorukaisen kertoneen marssinopeudeksi 16 solmua. Veneen pituus oli 6 metrin luokkaa ja ilmeisesti se oli kevyt ja tehty hieman normaalia ohuemmasta mahongista. Veistäjä perusteli työntövoiman valintaan ja pohjan muotoon liittyviä ratkaisujaan sillä, että näin hän oli saanut äänitason "sivistyneeksi", mikä tarkoitti hänen mukaansa sitä, että keskustelu etupenkillä onnistuu normaalilla puheäänellä.

Täytyy myöntää, että ihastuin pakettiin hyvin vakavasti ja ostoaikeet esti vain raha ja rationaalisten perusteluiden puute. Hauskan innovatiivinen paketti kaikenkaikkiaan.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Marras 2005 09:13

Hyvä Hillyman,

Näin Lohjalaisena on pakko kysyä että oliko tuon lausahduksen:"Mitens toi on noin halpa? " - merkitys viattoman suora kysymys, vai käänteisen lievä vinoilu? ;-))

Koskaan kun ei tiedä mikä kenenkin mielestä on halpa tai kallis ... mun mielestä toi hinta vastaa uuden keskiverto hydraulimerivaihteen hintaa, oma V-vaihde olis uutena maksanut yli tuplaten ton hinnan ( onneksi löytyi käytettynä!!).

Pitää muistaa, että myös merivaihde ei yksinään kuljeta venettä, myös se tarvitsee kavereita, kuten moottorin, akselin , vannasputken tiivisteineen ja laakereineen, ja vieläpä ropellin - tuossa Alamarinin paketissa ne on moottoria lukuunottamatta kaikki mukana, ja tukee sillä samalla vielä kotimaista työtäkin - ellei sitten kateuksissaan pidä parempana työllistää vaikkapa kiinalaisia tai italiaanoja.

Ton suihkuvetarin hyviä puolia on sekin että jos siihen laittaa jonkun vanhan auton koneen , niin väliin ei tarvita mitään kaaveleita, se auton laatikosta irti ruuvattu kotelo kelpaa hyvin ( tarvitaan jotta startti saadaan kiinni.... muuten väliin tulee vain kardaanin pätkä , mitään kytkimiä siinä ei ole , ts. vetarin impelleri pyörii aina koneen mukana.

Multa löytyy muuten vanha Alfa Romeon 2L twin cam mylly, heppoja muistaakseni 128 , jos jotakuta kiinnostaa ostaa.... jäi ylitse kun rosvot pirtoivat kärrystä pellit ja lasit... sellasella pääsis kevyellä veneellä ja vesisuihkulla pitkän matkaa joesta penkalle ammuiden ihmeteltäväksi ( vanha somerolainen harrastus).

Alamarin muistaakseni mainosti tota vetariaan palokuntien ja sähköyhtiöiden käyttöön, sellaisten joiden on pakko ajella ojissa ja kaislikoissa . Siinä on muistaakseni säädettävissä impellerin ja rungon välys jotta voi kompensoida kulumaa jonkin verran, ettei heti ole pakko vaihtaa kun vähän muta kuluttaa. Ja saa niihin uusia impellereitä kun vanhan on kunnon soralla pirstonut .. mutta ne airot kannattaa pitä mukana jos sorapohjassa ajelee aamukasteen varassa.
Mile

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 25 Marras 2005 10:47

ripatti kirjoitti:Noista vesisuihkuista tuli mieleen se Kotkan Puuvenemessuilla viime kesänä ollut hyvin kaunis moottorivene (trailerilla peltihallin ja rannan välissä).
kyse ilmeisesti tästä: http://photobucket.com/albums/b300/Jape ... C02789.jpg

Tässä oli muistaakseni jokin samanlainen tekniikkaratkaisu: http://photobucket.com/albums/b300/Jape ... C02747.jpg

HillyMan
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Loka 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja HillyMan » 26 Marras 2005 00:23

Mile kirjoitti:Hyvä Hillyman,

Näin Lohjalaisena on pakko kysyä että oliko tuon lausahduksen:"Mitens toi on noin halpa? " - merkitys viattoman suora kysymys, vai käänteisen lievä vinoilu? ;-))
Ei kyllä oli ihan aito hämmästys kun vertasin perämoottorin hintaan, meni vaan hetki tajuta että toi tarttee vielä moottorin kaveriksi.
Mutta halpa toi silti on ottaen huomioon että se on "uutta" tekniikkaa.
Vaikka en mää noista sisävehkeistä mitään tiedä.

isabella
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2005 22:40
Paikkakunta: pirkkala

moottori

Viesti Kirjoittaja isabella » 27 Marras 2005 10:00

mulla olis tollanen ylimääränen ilmajäähdytteinen diesel moottori.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Marras 2005 22:05

Halpaa ja halpaa, harkitsin alamaria silloin kuin tein veneen, mutta kun vesipumpusta potkurimutteriin, välissä hydraulikytkin luistoventtiilillä sai 10 k mummoa halvemmalla=puolet veneen materiaalikustannuksista, niin päädyin akselivetoon. Kaikki on niin suhtellista.

Matti

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 01 Joulu 2005 13:05

Juu, näin on.
Itse kanssa päädyin akselivetoon, ja tuli myös selvästi halvemmaksi kun löytyi käytetty laatikko.

Mutta käyttötarkoitus toki kannattaa kanssa aina huomioida kun lähtee venettä itselleen tekemään, ja sen mukaiset vetolaitteet, hommaa sitten joko käytettyä tai uutta, tai tekee itse, mutta tarkoituksen mukaista .... noilla kaikilla vetotavoilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa.

Jos nyt lähtisin tekemään venettä jokiajeluun tai rantakivikoissa kulkemiseen tai muutoin vähän hankaliin paikkoihin, niin varustaisin veneen melko varmasti vesisuihkulla. .. tai sitten pienellä kevyellä perämoottorilla pelkästään... airotkin on kätevät jos kivikoita pitää vain lyhyt matka selvittää .. sellaisissa paikoissa kun tuskin tulee ladon kokoisilla retkeilyveneillä ajeltua.

Kovaan ajoon ( tosi kovaan menoon) pintapotkurin, normaaliin veneilyyn merellä tai avovesillä akselivedon tai perävetolaitteen.

Kyllähän toi avoin akseliveto joka itsellä on, vähän rajoittaa ja viilentää haluja ajella tuntemattomilla vesillä tai rantautumisia ennen kuin ensin tutkii mitä vessä on .. mutta en kyllä muutenkaan halua raapia pohjaani kiviin ..... hyvä kun tuli puheeksi, pitää tehdä se kokoontaitettava lankonki ensi kesäksi!
Mile

Vastaa Viestiin