Bengalinlahden vetolaite
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Bengalinlahden vetolaite
Oottekos tämmöistä nähneet? Ei olisi hassumpi ajatus Suomen rantakivikoissakaan.
http://www.fao.org/DOCREP/FIELD/006/AD531E/AD531E00.HTM
Hannu
http://www.fao.org/DOCREP/FIELD/006/AD531E/AD531E00.HTM
Hannu
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Vesisuihku on varmaan vähemmän arka, mutta ei varmala halvempi toteuttaa tai käyttää.
Tuo ohje on ihan tee-se-itse hommaa tarkkoine piirustuksineen, kunhan on saatavilla hitsausvehkeet ja sorvi, ja sitten vähän rautaa.
Ja joku ilma- tai vesijäähdytteinen muutaman hevosen hidaskäyntinen maatalousmoottori.
Ohjeessa sanotaan, että se on suunniteltu pienen perämoottorin pitkäikäiseksi korvikkeeksi.
Vesi ei taida ruiskuta ennenkuin useammalla kymmenellä hevosella ja paljolla bensalla, ja ruiskuropellit ja -kanavat lienevät haitekkiä, ei jokapojan tee-se-itseä.
Juu, siellä on neopreenipalje pitämässä vettä, ja moottorin etupuolella vedenpitävä laipio siltä varalta jos kumipalje joskus ratkeaa.
Niin, siis katsokaa niitä pdf:iä sieltä alhaalta vasemmalta, ei siitä kansilehden valokuvasta paljoa selvää saa.
PAGES 1-10 sisältää yleisiä kuvia, sitten alkaa yksittäisten kappaleiden piirustukset ja kokoonpanokuvat.
Hannu
Tuo ohje on ihan tee-se-itse hommaa tarkkoine piirustuksineen, kunhan on saatavilla hitsausvehkeet ja sorvi, ja sitten vähän rautaa.
Ja joku ilma- tai vesijäähdytteinen muutaman hevosen hidaskäyntinen maatalousmoottori.
Ohjeessa sanotaan, että se on suunniteltu pienen perämoottorin pitkäikäiseksi korvikkeeksi.
Vesi ei taida ruiskuta ennenkuin useammalla kymmenellä hevosella ja paljolla bensalla, ja ruiskuropellit ja -kanavat lienevät haitekkiä, ei jokapojan tee-se-itseä.
Juu, siellä on neopreenipalje pitämässä vettä, ja moottorin etupuolella vedenpitävä laipio siltä varalta jos kumipalje joskus ratkeaa.
Niin, siis katsokaa niitä pdf:iä sieltä alhaalta vasemmalta, ei siitä kansilehden valokuvasta paljoa selvää saa.
PAGES 1-10 sisältää yleisiä kuvia, sitten alkaa yksittäisten kappaleiden piirustukset ja kokoonpanokuvat.
Hannu
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Kallista - ELAMA ON! Ja veneily etenkin ...
Kyllä se tavallinen ropellikin pohjasta imee mutaa ja pikkukiveä jos tarpeeksi matalaa on eikä hiekassa kulje kuin telaketjuilla.
Joopa joo, kyllähän kaikkea voi rakennella ja hauskaakin se on , joskus jopa itse tarkoitus , joskus taas tilanteen sanelema pakko.
Olihan noissa armeijan vanhoissa syöksyveneissäkin käytössä noita bangkokin mallisia virityksiä missä koneesta lähtee pitkä suora akseli yli perälaudan , ja ohjaillaan koneesta kääntämällä .... sehän se halvin viritys, Thai-pojatkin kääntelee V-8 koneita kahvasta suoraan.
Mutta hei, jos oikeasti on pakko mennä pitkin ojan pohjaa tai pahasta paikasta kivikossa, niin eikös sauvominen tai airojen käyttö olis se edullisin ja turvallisin vaihtoehto ... peräprutkukin kannattaa silloin nostaa ylös vedestä kolhiutumasta.
Noissa ylöskipattavissa tulee aina mukaan ylimääräisiä huolia sen palkeen tiiviyden kanssa, mitenkä värinöiden hallinta ja akselin tuenta peräpäässä jne. ... noissa teholuokissa 10 hp se perärutku kun lienee kaikkein järkevin vaihtoehto ja alle harmiton kokkovalmis muovikiulu , niin ei tule iso tippa puseroon kun vähän pohjaa raapaisee.
Maailmassa on nähtynä monenmoista viritystä puhallettavista moottorilentokoneista ( Flatulair by Goodyear) lähtien, mutta useimmat näistä on hiljaa haudattu alun innostuksen jälkeen .... ne käytännöllisimmät jäävät elämään.
Ei se vesisuihkukaan ole mahdoton rakentaa itse, sehän on periaatteessa vain vesipumppu , jonka työntövoima on massavirta kertaa massavirran nopeus ... sopiva keskipakopumppu peliin niin se on siinä, jos on pakko itse viritellä , niitä juoksupyöriä voi löytää vesijohtoliikkeestä , ja pesänkin voi vaikka tehdä lasikuidusta itse, ellei se vanha värimetalliin valettu kelpaa .... tai voi vaikka ostaa vanhan ylijäämäpalopumpun, sellaisen joissa käytettiin Sunbeam Impin moottoria 100 heppaiseksi viritettynä ... tai sitten sitä 10 hp myllyä joka löytyi tallin vintiltä ...
se hyötysuhde kun tuskin noita ropellihattuja pahemmin rassaa tai muuten ahdistaa. Muistaakseni venäläisillä oli jopa pienellä suihkumoottorilla ( kaasuturbiinilla) varustettuja palopumppuja ...
ja jos ja kun se hyötysuhde ei kiinnosta, niin niin vesisuihkun imuaukkoon kannattaa laittaa ritilä silloin kun vaarana on kivien sinne ajautuminen..
ja aina on olemassa hydrokopteri ... eli noi rämeveneet (piirustuksia airboat hakusanalla), joissa potkuri pyörii kokonaan ilmassa, kuten lentokoneessa , ei osu kiviin eikä ime niitä .... lepikko on eri asia...
Mutta helpoimmalla pääsee kun koneen perään pulttaa valmiin vesisuihkupaketin ohjaimineen tavallisen perävetolaitteen tapaan , silloin kun sellaiselle on käyttöä.
Esim. Alamarin Jet ( mahdetaankos niitä vielä tehdä)... ja muistaakseni olikos Castoldi jetiltä löytyy suihkareita ihan pienistä tehoista ylöspäin .... . Alamarinin hinta ei silloin joskus ollut tavallista hydraulilootaa pahempi , ja sitä merivaihdettakaan ei enää tarvita.
Kyllä se tavallinen ropellikin pohjasta imee mutaa ja pikkukiveä jos tarpeeksi matalaa on eikä hiekassa kulje kuin telaketjuilla.
Joopa joo, kyllähän kaikkea voi rakennella ja hauskaakin se on , joskus jopa itse tarkoitus , joskus taas tilanteen sanelema pakko.
Olihan noissa armeijan vanhoissa syöksyveneissäkin käytössä noita bangkokin mallisia virityksiä missä koneesta lähtee pitkä suora akseli yli perälaudan , ja ohjaillaan koneesta kääntämällä .... sehän se halvin viritys, Thai-pojatkin kääntelee V-8 koneita kahvasta suoraan.
Mutta hei, jos oikeasti on pakko mennä pitkin ojan pohjaa tai pahasta paikasta kivikossa, niin eikös sauvominen tai airojen käyttö olis se edullisin ja turvallisin vaihtoehto ... peräprutkukin kannattaa silloin nostaa ylös vedestä kolhiutumasta.
Noissa ylöskipattavissa tulee aina mukaan ylimääräisiä huolia sen palkeen tiiviyden kanssa, mitenkä värinöiden hallinta ja akselin tuenta peräpäässä jne. ... noissa teholuokissa 10 hp se perärutku kun lienee kaikkein järkevin vaihtoehto ja alle harmiton kokkovalmis muovikiulu , niin ei tule iso tippa puseroon kun vähän pohjaa raapaisee.
Maailmassa on nähtynä monenmoista viritystä puhallettavista moottorilentokoneista ( Flatulair by Goodyear) lähtien, mutta useimmat näistä on hiljaa haudattu alun innostuksen jälkeen .... ne käytännöllisimmät jäävät elämään.
Ei se vesisuihkukaan ole mahdoton rakentaa itse, sehän on periaatteessa vain vesipumppu , jonka työntövoima on massavirta kertaa massavirran nopeus ... sopiva keskipakopumppu peliin niin se on siinä, jos on pakko itse viritellä , niitä juoksupyöriä voi löytää vesijohtoliikkeestä , ja pesänkin voi vaikka tehdä lasikuidusta itse, ellei se vanha värimetalliin valettu kelpaa .... tai voi vaikka ostaa vanhan ylijäämäpalopumpun, sellaisen joissa käytettiin Sunbeam Impin moottoria 100 heppaiseksi viritettynä ... tai sitten sitä 10 hp myllyä joka löytyi tallin vintiltä ...
se hyötysuhde kun tuskin noita ropellihattuja pahemmin rassaa tai muuten ahdistaa. Muistaakseni venäläisillä oli jopa pienellä suihkumoottorilla ( kaasuturbiinilla) varustettuja palopumppuja ...
ja jos ja kun se hyötysuhde ei kiinnosta, niin niin vesisuihkun imuaukkoon kannattaa laittaa ritilä silloin kun vaarana on kivien sinne ajautuminen..
ja aina on olemassa hydrokopteri ... eli noi rämeveneet (piirustuksia airboat hakusanalla), joissa potkuri pyörii kokonaan ilmassa, kuten lentokoneessa , ei osu kiviin eikä ime niitä .... lepikko on eri asia...
Mutta helpoimmalla pääsee kun koneen perään pulttaa valmiin vesisuihkupaketin ohjaimineen tavallisen perävetolaitteen tapaan , silloin kun sellaiselle on käyttöä.
Esim. Alamarin Jet ( mahdetaankos niitä vielä tehdä)... ja muistaakseni olikos Castoldi jetiltä löytyy suihkareita ihan pienistä tehoista ylöspäin .... . Alamarinin hinta ei silloin joskus ollut tavallista hydraulilootaa pahempi , ja sitä merivaihdettakaan ei enää tarvita.
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyllä minun ainakin on ihan pakko mennä pitkin ojia, kivikkoja, matalikkoja, rantoja. Siellä ne kiinnostavat jutut on. Ei väylällä ja aavalla ole niin kauhean kiinnostavaa. No joku voi olla just päinvastaista mieltä.Mile kirjoitti:Mutta hei, jos oikeasti on pakko mennä pitkin ojan pohjaa tai pahasta paikasta kivikossa, niin eikös sauvominen tai airojen käyttö olis se edullisin ja turvallisin vaihtoehto
Juu, airot on hyvät.
Hannu
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 23 Loka 2005 12:47
http://www.alamarin-jet.com/hinnasto.phpMile kirjoitti: Mutta helpoimmalla pääsee kun koneen perään pulttaa valmiin vesisuihkupaketin ohjaimineen tavallisen perävetolaitteen tapaan , silloin kun sellaiselle on käyttöä.
Esim. Alamarin Jet ( mahdetaankos niitä vielä tehdä)... ja muistaakseni olikos Castoldi jetiltä löytyy suihkareita ihan pienistä tehoista ylöspäin .... . Alamarinin hinta ei silloin joskus ollut tavallista hydraulilootaa pahempi , ja sitä merivaihdettakaan ei enää tarvita.
Mitens toi on noin halpa?
edit, jaa niin toihan tarttee moottorin vielä kaveriksi?
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
- Paikkakunta: Kerava
- Viesti:
Noista vesisuihkuista tuli mieleen se Kotkan Puuvenemessuilla viime kesänä ollut hyvin kaunis moottorivene (trailerilla peltihallin ja rannan välissä).
Siinä oli muistaakseni (voi mennä numerot hieman sekaisin) 24 hp ILMAjäähdytteinen Hondan kone tuulilasin ETUpuolella ja vesisuihkuvetolaite perässä. Muistan veistäjänuorukaisen kertoneen marssinopeudeksi 16 solmua. Veneen pituus oli 6 metrin luokkaa ja ilmeisesti se oli kevyt ja tehty hieman normaalia ohuemmasta mahongista. Veistäjä perusteli työntövoiman valintaan ja pohjan muotoon liittyviä ratkaisujaan sillä, että näin hän oli saanut äänitason "sivistyneeksi", mikä tarkoitti hänen mukaansa sitä, että keskustelu etupenkillä onnistuu normaalilla puheäänellä.
Täytyy myöntää, että ihastuin pakettiin hyvin vakavasti ja ostoaikeet esti vain raha ja rationaalisten perusteluiden puute. Hauskan innovatiivinen paketti kaikenkaikkiaan.
Siinä oli muistaakseni (voi mennä numerot hieman sekaisin) 24 hp ILMAjäähdytteinen Hondan kone tuulilasin ETUpuolella ja vesisuihkuvetolaite perässä. Muistan veistäjänuorukaisen kertoneen marssinopeudeksi 16 solmua. Veneen pituus oli 6 metrin luokkaa ja ilmeisesti se oli kevyt ja tehty hieman normaalia ohuemmasta mahongista. Veistäjä perusteli työntövoiman valintaan ja pohjan muotoon liittyviä ratkaisujaan sillä, että näin hän oli saanut äänitason "sivistyneeksi", mikä tarkoitti hänen mukaansa sitä, että keskustelu etupenkillä onnistuu normaalilla puheäänellä.
Täytyy myöntää, että ihastuin pakettiin hyvin vakavasti ja ostoaikeet esti vain raha ja rationaalisten perusteluiden puute. Hauskan innovatiivinen paketti kaikenkaikkiaan.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Hyvä Hillyman,
Näin Lohjalaisena on pakko kysyä että oliko tuon lausahduksen:"Mitens toi on noin halpa? " - merkitys viattoman suora kysymys, vai käänteisen lievä vinoilu? ;-))
Koskaan kun ei tiedä mikä kenenkin mielestä on halpa tai kallis ... mun mielestä toi hinta vastaa uuden keskiverto hydraulimerivaihteen hintaa, oma V-vaihde olis uutena maksanut yli tuplaten ton hinnan ( onneksi löytyi käytettynä!!).
Pitää muistaa, että myös merivaihde ei yksinään kuljeta venettä, myös se tarvitsee kavereita, kuten moottorin, akselin , vannasputken tiivisteineen ja laakereineen, ja vieläpä ropellin - tuossa Alamarinin paketissa ne on moottoria lukuunottamatta kaikki mukana, ja tukee sillä samalla vielä kotimaista työtäkin - ellei sitten kateuksissaan pidä parempana työllistää vaikkapa kiinalaisia tai italiaanoja.
Ton suihkuvetarin hyviä puolia on sekin että jos siihen laittaa jonkun vanhan auton koneen , niin väliin ei tarvita mitään kaaveleita, se auton laatikosta irti ruuvattu kotelo kelpaa hyvin ( tarvitaan jotta startti saadaan kiinni.... muuten väliin tulee vain kardaanin pätkä , mitään kytkimiä siinä ei ole , ts. vetarin impelleri pyörii aina koneen mukana.
Multa löytyy muuten vanha Alfa Romeon 2L twin cam mylly, heppoja muistaakseni 128 , jos jotakuta kiinnostaa ostaa.... jäi ylitse kun rosvot pirtoivat kärrystä pellit ja lasit... sellasella pääsis kevyellä veneellä ja vesisuihkulla pitkän matkaa joesta penkalle ammuiden ihmeteltäväksi ( vanha somerolainen harrastus).
Alamarin muistaakseni mainosti tota vetariaan palokuntien ja sähköyhtiöiden käyttöön, sellaisten joiden on pakko ajella ojissa ja kaislikoissa . Siinä on muistaakseni säädettävissä impellerin ja rungon välys jotta voi kompensoida kulumaa jonkin verran, ettei heti ole pakko vaihtaa kun vähän muta kuluttaa. Ja saa niihin uusia impellereitä kun vanhan on kunnon soralla pirstonut .. mutta ne airot kannattaa pitä mukana jos sorapohjassa ajelee aamukasteen varassa.
Näin Lohjalaisena on pakko kysyä että oliko tuon lausahduksen:"Mitens toi on noin halpa? " - merkitys viattoman suora kysymys, vai käänteisen lievä vinoilu? ;-))
Koskaan kun ei tiedä mikä kenenkin mielestä on halpa tai kallis ... mun mielestä toi hinta vastaa uuden keskiverto hydraulimerivaihteen hintaa, oma V-vaihde olis uutena maksanut yli tuplaten ton hinnan ( onneksi löytyi käytettynä!!).
Pitää muistaa, että myös merivaihde ei yksinään kuljeta venettä, myös se tarvitsee kavereita, kuten moottorin, akselin , vannasputken tiivisteineen ja laakereineen, ja vieläpä ropellin - tuossa Alamarinin paketissa ne on moottoria lukuunottamatta kaikki mukana, ja tukee sillä samalla vielä kotimaista työtäkin - ellei sitten kateuksissaan pidä parempana työllistää vaikkapa kiinalaisia tai italiaanoja.
Ton suihkuvetarin hyviä puolia on sekin että jos siihen laittaa jonkun vanhan auton koneen , niin väliin ei tarvita mitään kaaveleita, se auton laatikosta irti ruuvattu kotelo kelpaa hyvin ( tarvitaan jotta startti saadaan kiinni.... muuten väliin tulee vain kardaanin pätkä , mitään kytkimiä siinä ei ole , ts. vetarin impelleri pyörii aina koneen mukana.
Multa löytyy muuten vanha Alfa Romeon 2L twin cam mylly, heppoja muistaakseni 128 , jos jotakuta kiinnostaa ostaa.... jäi ylitse kun rosvot pirtoivat kärrystä pellit ja lasit... sellasella pääsis kevyellä veneellä ja vesisuihkulla pitkän matkaa joesta penkalle ammuiden ihmeteltäväksi ( vanha somerolainen harrastus).
Alamarin muistaakseni mainosti tota vetariaan palokuntien ja sähköyhtiöiden käyttöön, sellaisten joiden on pakko ajella ojissa ja kaislikoissa . Siinä on muistaakseni säädettävissä impellerin ja rungon välys jotta voi kompensoida kulumaa jonkin verran, ettei heti ole pakko vaihtaa kun vähän muta kuluttaa. Ja saa niihin uusia impellereitä kun vanhan on kunnon soralla pirstonut .. mutta ne airot kannattaa pitä mukana jos sorapohjassa ajelee aamukasteen varassa.
Mile
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
kyse ilmeisesti tästä: http://photobucket.com/albums/b300/Jape ... C02789.jpgripatti kirjoitti:Noista vesisuihkuista tuli mieleen se Kotkan Puuvenemessuilla viime kesänä ollut hyvin kaunis moottorivene (trailerilla peltihallin ja rannan välissä).
Tässä oli muistaakseni jokin samanlainen tekniikkaratkaisu: http://photobucket.com/albums/b300/Jape ... C02747.jpg
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 23 Loka 2005 12:47
Ei kyllä oli ihan aito hämmästys kun vertasin perämoottorin hintaan, meni vaan hetki tajuta että toi tarttee vielä moottorin kaveriksi.Mile kirjoitti:Hyvä Hillyman,
Näin Lohjalaisena on pakko kysyä että oliko tuon lausahduksen:"Mitens toi on noin halpa? " - merkitys viattoman suora kysymys, vai käänteisen lievä vinoilu? ;-))
Mutta halpa toi silti on ottaen huomioon että se on "uutta" tekniikkaa.
Vaikka en mää noista sisävehkeistä mitään tiedä.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Juu, näin on.
Itse kanssa päädyin akselivetoon, ja tuli myös selvästi halvemmaksi kun löytyi käytetty laatikko.
Mutta käyttötarkoitus toki kannattaa kanssa aina huomioida kun lähtee venettä itselleen tekemään, ja sen mukaiset vetolaitteet, hommaa sitten joko käytettyä tai uutta, tai tekee itse, mutta tarkoituksen mukaista .... noilla kaikilla vetotavoilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa.
Jos nyt lähtisin tekemään venettä jokiajeluun tai rantakivikoissa kulkemiseen tai muutoin vähän hankaliin paikkoihin, niin varustaisin veneen melko varmasti vesisuihkulla. .. tai sitten pienellä kevyellä perämoottorilla pelkästään... airotkin on kätevät jos kivikoita pitää vain lyhyt matka selvittää .. sellaisissa paikoissa kun tuskin tulee ladon kokoisilla retkeilyveneillä ajeltua.
Kovaan ajoon ( tosi kovaan menoon) pintapotkurin, normaaliin veneilyyn merellä tai avovesillä akselivedon tai perävetolaitteen.
Kyllähän toi avoin akseliveto joka itsellä on, vähän rajoittaa ja viilentää haluja ajella tuntemattomilla vesillä tai rantautumisia ennen kuin ensin tutkii mitä vessä on .. mutta en kyllä muutenkaan halua raapia pohjaani kiviin ..... hyvä kun tuli puheeksi, pitää tehdä se kokoontaitettava lankonki ensi kesäksi!
Itse kanssa päädyin akselivetoon, ja tuli myös selvästi halvemmaksi kun löytyi käytetty laatikko.
Mutta käyttötarkoitus toki kannattaa kanssa aina huomioida kun lähtee venettä itselleen tekemään, ja sen mukaiset vetolaitteet, hommaa sitten joko käytettyä tai uutta, tai tekee itse, mutta tarkoituksen mukaista .... noilla kaikilla vetotavoilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa.
Jos nyt lähtisin tekemään venettä jokiajeluun tai rantakivikoissa kulkemiseen tai muutoin vähän hankaliin paikkoihin, niin varustaisin veneen melko varmasti vesisuihkulla. .. tai sitten pienellä kevyellä perämoottorilla pelkästään... airotkin on kätevät jos kivikoita pitää vain lyhyt matka selvittää .. sellaisissa paikoissa kun tuskin tulee ladon kokoisilla retkeilyveneillä ajeltua.
Kovaan ajoon ( tosi kovaan menoon) pintapotkurin, normaaliin veneilyyn merellä tai avovesillä akselivedon tai perävetolaitteen.
Kyllähän toi avoin akseliveto joka itsellä on, vähän rajoittaa ja viilentää haluja ajella tuntemattomilla vesillä tai rantautumisia ennen kuin ensin tutkii mitä vessä on .. mutta en kyllä muutenkaan halua raapia pohjaani kiviin ..... hyvä kun tuli puheeksi, pitää tehdä se kokoontaitettava lankonki ensi kesäksi!
Mile