kytkin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jymy1111
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16

kytkin

Viesti Kirjoittaja jymy1111 » 21 Loka 2005 16:52

Hankin kesällä fiskarin, jossa on Volvo Pentan MD 11C -keskimoottori
(-78) Syksyllä kun rupesin vaihtamaan merikytkimen öljyjä, huomasin, että eihän siinä ole öljyn mittapuikkoa eikä reikää, josta öljyt voi laskea pois. Otin yhteyttä paikalliseen Volvo Pentan -edustajaan. Siellä ei tiedetty tämän mallisesta kytkimestä, mutta lupasivat selvittää asian maahantuojalta. Maahantuojakin oli ymmällään eikä tuntenut kyseistä kytkinmallia. Heidän mielestään oli selvää, että kytkimessä oli öljyt sisällä, mutta eivät osanneet näin tutkimatta kertoa, miten ne vaihdetaan. Kysyisinkin onko jollakulla tietoa tai kokemusta vastaavasta?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Loka 2005 19:55

Pakkohan siinä on edes jonkinmoinen huohotusaukko olla jonka kautta voi öljyt vaihtaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 21 Loka 2005 20:01

Ko. moottorissa on yleensä MS2-kytkin. Öljyn mittatikku on on merikytkimen päällä messinkisesessä pultissa kiinni. Avaa pultti kiintoavaimella. Kokoa en muista. Öljyn voi imeä ko. aukon kautta pois.

jymy1111
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16

Kytkin

Viesti Kirjoittaja jymy1111 » 21 Loka 2005 20:23

Ei oo messinkipulttia eikä muutakaan. On täysin silee ympäriinsä. Sen verran voin lisätä, että tämä paikallinen Volvon Pentan huoltomies kävi veneelläni(muissa asioissa). Mainitsin asiasta, eikä hän löytänyt minkään näköistä öljyreikää.

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 21 Loka 2005 21:54

Löytyykö mistään kytkimen tyyppimerkintää?. Jos ei ole öljyreikiä, siinä täytyy olla yhteinen öljytila moottorin kanssa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 22 Loka 2005 00:44

Voikos siinä olla RB ? Siinä ainakin on yhteinen öljytila.

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 22 Loka 2005 21:44

Ei ole Volvon rb-kytkimessä yhteistä öljytilaa moottorin kanssa. Samaa öljylaatua kyllä voi kytkimessä käyttää, mutta öljytilat ovat erilliset, ellei siitä nyt sitten ole erilaisia versioita. Omassani ainakin asia on näin. Toinen juttu on sitten se, että mielestäni md 11:ssa ei kyllä ole mahdollista käyttää sellaista kytkintä, jossa olisi tuollainen yhteinen öljytila, sillä (edelleenkin) mielestäni moottoria pitäisi kyllä jotenkin rikkoa, että öljyn saisi kulkeutumaan kytkimen puolelle. Arvaus: Pitäisikö kytkin irrottaamoottorista, jolloin pääsisi käsiksi mahdolliseen täyttöaukkoon. Tarkoitan, että se olisi tässä tapauksessa piilossa moottoria vasten. Tämmöisessä tapauksessahan tietenkin öljyn vaihto on melkoinen operaatio, mutta jospa sitä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi ihan joka vuosi. En minäkään ole autooni vaihteistoöljyjä juuri vaihdellut (paitsi Chevy vanissa niitäkin piti vaihdella).

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 22 Loka 2005 22:22

Oli minulla ainakin MD1 koneessa RB samalla öljytilalla, mutta se oli mallia-64. Taitaa olla vähän vanhempi konstruktio.

jymy1111
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16

Viesti Kirjoittaja jymy1111 » 23 Loka 2005 22:07

Kiitos vastauksista. Pitää varmaan ottaa kytkin irti ja tutkia paremmin. Kun sitten laitan kytkimen aikanaan takaisin, tuleekohan akselin linjauksessa miten herkästi ongelmia. Itte oon tällainen vasta-alkaja näissä asioissa ja käytännön taitoa ei oo. Akseli ei ole suoraan kiinni koneessa, vaan siinä on jonkin sortin joustin välissä.

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 24 Loka 2005 09:28

Jos siinä nyt sitten kumminkin on yhteinen öljytila, niin muista tyhjentää koneesta öljyt, ennenkuin menet irrottamaan kytkintä. Voi olla muuten vähän sotkuista hommaa. Jos irroitat sen niin, että kone jää veneeseen, ei pitäisi tulla kohdistusongelmia ja jos sulla on siinä jonkinlainen joustin, niinkuin sanoit, homma ei ole ihan millintarkka, vaikka irrottaisit moottorinkin. Riippuu tietenkin siitä joustimesta.
t: Jarmo

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 24 Loka 2005 10:32

Md 11-koneessa on käytetty rb ja ms-kytkintä. RB välityksellä 1,91:1 on erillinen öljytila ja välityksellä 1,87:1 on yhteinen öljytila moottorin kanssa (en tiedä onko kaikissa vuosimalleissa).

Vastaa Viestiin