PERKINS 4.108

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pinea

PERKINS 4.108

Viesti Kirjoittaja pinea » 13 Loka 2005 19:15

Talvea varten huoltotoimenpiteet, ? vene vielä vesillä,mutta lähipäivinä maihin talvehtimaan. Ja sen jälkeen kun pukeilla toimenpiteet ?

pauke

Viesti Kirjoittaja pauke » 13 Loka 2005 20:41

Lienee makeavesijäähdytys. Toimeniteet mitä tein aikoinaan Volvolleni:

1. Raakavesipuolelta vedet pois huolellisesti. (Jotkut ajavat vielä glykolit sisään). Hanojen ollessa auki kannattaa tökkiä vielä esim. rautalangalla, jos sattuu olemaan roska graanassa.

2. Makeavesipuolen jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden tarkastus.

3. Moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto. Tässäkin kaksi koulukuntaa. Mielestäni homma kannattaa tehdä syksyllä, ettei likainen öljy "syövytä" laakeripintoja ym.

4. Merivesipumpun impellerin irrotus. Täytyy jokatapauksessa tarkastaa keväällä. Ei kuoleennu talven aikana.

5. Parin minuutin "kuivakäyttö" impelleri irti, että saadaan puhtaat öljyt kiertämään koneeseen.

Näin. Muut täydentäkööt.

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 14 Loka 2005 09:48

tuossahan ne oli jo tärkeimmät.

Jos peset veneen sisältä, pesaise kone samalla, jos se sitä huutaa.

Sit kun käytät sitä hieman, niin se kuivahtaa. Sit CRC:tä sähkölaitteiden pintoihin ja pikkaisen imusarjan kautta venttiilien päälle, jos onnistuu.

Itse ajattelin ainakin huuhtaista hieman pannua päältä.

2 tahti öljyä on jengi laittanut lirun öljynsuodattimeen ennen viimeisiä käyttöjä. siitä jää suojaava öljy syöttöpumppuun.

Onhan näitä.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Loka 2005 12:53

Edellisten lisäksi olen vaihtanut myös hydr. kytkimen öljyn.
Ainakin ZF:n manuaalissa näin kehoitetaan, eikä minusta ole järkevää säästää 15€ ja samalla vaarantaa 2500€ kytkin.
Tapanani on vaihtaa polttoainesuotimet vuosittain syksyllä. Näkee, ettei ole vettä/ruostetta joka jäisi talveksi pa-järjestelmään muhimaan.

Kone on hyvä suojata ulkopuolelta kotelovahalla, merkillä ei väliä, saa autotarvikekaupasta. Ei tursua tiivisterajat yms ruostetta keväällä.

Jos teet "viimesen päälle", niin irroita laturin hihna ja spreijaa myös hihnapyörät. Keväällä liottimella puhtaaksi, niin ei hihna kulu ruosteisissa hihnapyörissä. Ei ole konehuone mustaa hihnapölyä täyteen, eikä tarvi kesän aikana tiukkailla hihnaa.Samalla kun hihna on pois, niin pyörittele laturia ja makeavesipumppua käsin, jos rahisee/"jyristää" sormiin, niin on aika laakeriremonttiin-mukavampi talven aikana kuin heinäkuussa kesken lomamatkaa.

Matti

Vandrock
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 14 Loka 2005 23:12

Minulla on isompi Perkinssi, 3.152, ja isompi on huolto-ohjeiden antajakin. Olen näet noudattanut viimeiset 43 vuotta Mauno Koiviston ohjetta: "Jos se toimi, ei sitä välttämät tartte lähte kropeloima." Öljyn- ja suodatintenvaihto keväällä (huonolla omallatunnolla, pitäisi kait tehdä syksyllä) riittää. Näillä ohjeilla kone on pelittänyt virheettömästi.

Joskus ihmetyttää, kun muutaman vuoden vanhoja dieseleitä myydään varaosiksi. Mikähän ne lienee hajottanut? Minun koneeni lienee sellaista umpirautaa, ettei sitä saa pilalle millään. Tasaisesti kehrää eikä starttimoottorin ääntä ehdi kuulla kun kone jo käy.

Tällaisen uhon jälkeen pitäisi kai jo koputtaa ovatroloitua mahonkia. Mutta lupaan raportoida, jos Perkins ensi kesänä sammuu keskelle Suomenlahtea.
Viimeksi muokannut Vandrock, 15 Loka 2005 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

hkhk

Viesti Kirjoittaja hkhk » 15 Loka 2005 09:47

Hyviä kokemuksia koteloöljystä
Ulkona huurteen alaisina kostuvat rautaiset kohdat kannattaa tosiaan suihkuttaa sillä vaalealla koteloöljyllä. (Käytin esim Motonetin Tectyliä).
Mulla on paja-alasin tilan puutteen vuoksi pihalla. Sen pinta ruostuu helposti. Kun on jotensakin epämiellyttävää aloittaa takominen ruosteisella alamisella, laittoin päälle moottoriöljyä. Ei kestänyt kauankaan, kun vesi huuhteli sen pois.
Kun ruiskautin koteloöljyä, se näyttti kestävän vaikka vuoden, ja kalvo oli ohut. -Ihme kumma peltilehmät ruostuvat laittoi niihin mitä vain.
Kyyrö

Vastaa Viestiin