mb 508 2,8 diesel - vuodelta miekka ja kypärä
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 23:12
mb 508 2,8 diesel - vuodelta miekka ja kypärä
Otsikon mukaisesta moottorista olisi seuraavanlainen kysymys, onko kasvanut öljyn kulutus kovilla kierroksilla suht pitkään ajettaessa enemmänkin vika vai ominaisuus? Viime reissulta ajaessa tuli ajeltua muutama kilometri niin sanotusti "kilpaa" purjeveneen kanssa. Eilen sitten öljyä tarkastaessani suureksi yllätyksekseni oli öljyn pinta laskenut varmaankin 5 milliä. Aiemmin ei ole vastaavaa tapahtunut, normaalilla kaasulla ajaessani. Onko vakavaa? Veli-Matti ja muut konemiehet, toivottavasti vastailette...=)
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
"vuodelta miekka ja kypärä" tarkoittaa ilmeisesti 60 lukua? (meillä päin ruukataan sanoa että "vuodelta kirves ja kypärä" ;) )
Mikä se nyt on normaalia öljynkulutusta - mm. Saab ilmoitti vielä -80 luvun lopulla turbomoottoreidensa sallituksi öljynkulutukseksi 0,2l/1000km eli pari litraa öljynvaihtovälillä...
Vanhoissa moottoreissa tulee ongelmaksi annettaessa yhtäkkiä rumbaa se että venttiilinvarren kumit eivät tahdo pysyä mukana vaan hyppäävät kaulalle tai ne porsivat tiivisteosan irti. Kauhuskenaariona on sitten poikki räpsähtäneet öljyrenkaat mutta se on hyvin epätodennäköistä.
Vaikea se on yhtäkkiä sano mikä tuli vai tuliko mitään sillä täydellä kaasulla ja kovalla kuormituksella virtaukset kanavissa ja ohipuhallus männiltä lisääntyvät vaikuttaen öljynkulutukseen.
Käy kunnon koeajolla marssivauhdilla ja seuraa öljynkulutusta. Jos syö normaalia enemmän niin tutki tarkemmin talvella ja jos ei syö sen enempää kuin ennenkään niin "anna rampan kalakattaa".
Mikä se nyt on normaalia öljynkulutusta - mm. Saab ilmoitti vielä -80 luvun lopulla turbomoottoreidensa sallituksi öljynkulutukseksi 0,2l/1000km eli pari litraa öljynvaihtovälillä...
Vanhoissa moottoreissa tulee ongelmaksi annettaessa yhtäkkiä rumbaa se että venttiilinvarren kumit eivät tahdo pysyä mukana vaan hyppäävät kaulalle tai ne porsivat tiivisteosan irti. Kauhuskenaariona on sitten poikki räpsähtäneet öljyrenkaat mutta se on hyvin epätodennäköistä.
Vaikea se on yhtäkkiä sano mikä tuli vai tuliko mitään sillä täydellä kaasulla ja kovalla kuormituksella virtaukset kanavissa ja ohipuhallus männiltä lisääntyvät vaikuttaen öljynkulutukseen.
Käy kunnon koeajolla marssivauhdilla ja seuraa öljynkulutusta. Jos syö normaalia enemmän niin tutki tarkemmin talvella ja jos ei syö sen enempää kuin ennenkään niin "anna rampan kalakattaa".
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Joo-o, mulla ainakin autossa yli 343tkm ajettu 2.4l 6-diesel syö öljyä sitä enempi, mitä reilummin sitä polkee, jos malttaa ajella hissuksiin, ei öljynkulutus ole kovin hurja, mutta kun lakua tulee putkesta jatkuvasti, on öljynmenekki taattu.
Taitaa olla reilusti sisäänajetun koneen ominaisuus tuo öljynsyönti reiluilla kierroksilla.
Taitaa olla reilusti sisäänajetun koneen ominaisuus tuo öljynsyönti reiluilla kierroksilla.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."