Mikä on tämän dynastartin toimintaperiaate lataus puolella? Antaako se jotenkin "piikikästä" jännitettä, jota konkka tasoittelee?
Ainakin tuossa releboxissa on jonkinlainen konkka.
Ja mitä on nämä DF ja D+ liittimet siinä dynastartin kyljessä?
D+ liittimeen tulee näköjään 12V virtalukolta.
Kysymys kuuluu että miten helppo ois tehdä kokonaan oma releboxi?
Tein jo starttipuolelle omat releet mutta toi latauspuolen toimintaperiaate on vielä mysteerio.
Dynastartin/releboxin toimintaperiaate
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Hei ! Tuossa keväämmällä jo asiaa käsiteltiin ja jollain oli linkkejä kytkentäkaavioihinkin. Relettä en ole aukaissut mutta on vastaava periaatteeltaan kuin tavallisen tasavirtalaturin rele. Siinä on tietysti myös ns takavirtarele, joka irroittaa laturin jos se alkaa ottaa virtaa väärinpäin. Lisäksi siinä on starttirele.
Dynastartin D+ antaa lataussähköä ja kytketään releen D+ liittimeen. Releen DF taas antaa Dynastartille sopivan magnetoinnin joka tietysti kytketään Dynastartin DF liittimeen. Jos rele on muuten ehjä käyttäisin kyllä sitä vaikka olet starttipuolen jostain syystä hoitanutkin erikseen. B+ täytyy releelle ottaa akun +navasta. D+ liittimeen pitäisi sähkön virtalukolta tulla merkkilampun kautta. Vaikuttaa että kytkentöjä on muuteltu alkuperäsestä ja siinähän on aina sitten toimimattomuuden ja tulipalon vaarakin!
Kuvat kyllä varmaan löytyy tuolta kesäkuun viesteistä ja on ne mulla paperillakin. En muista niissä kondensaattoria nähneeni. Kyllähän siinä jännitteessä tietysti pientä vaihtelua on kun jännitteensäätö sitä magnetointivirtaa pätkii, mutta toisaalta käämien induktanssit ja akku pitävät huolta, ettei se mitään kovin epätasaista ole.
Dynastartin D+ antaa lataussähköä ja kytketään releen D+ liittimeen. Releen DF taas antaa Dynastartille sopivan magnetoinnin joka tietysti kytketään Dynastartin DF liittimeen. Jos rele on muuten ehjä käyttäisin kyllä sitä vaikka olet starttipuolen jostain syystä hoitanutkin erikseen. B+ täytyy releelle ottaa akun +navasta. D+ liittimeen pitäisi sähkön virtalukolta tulla merkkilampun kautta. Vaikuttaa että kytkentöjä on muuteltu alkuperäsestä ja siinähän on aina sitten toimimattomuuden ja tulipalon vaarakin!
Kuvat kyllä varmaan löytyy tuolta kesäkuun viesteistä ja on ne mulla paperillakin. En muista niissä kondensaattoria nähneeni. Kyllähän siinä jännitteessä tietysti pientä vaihtelua on kun jännitteensäätö sitä magnetointivirtaa pätkii, mutta toisaalta käämien induktanssit ja akku pitävät huolta, ettei se mitään kovin epätasaista ole.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 04 Syys 2005 13:58
Apuva
Olisko jollakulla myydä wickström w3 latausrele tai keino millä vois rakentaa
toimivan lataus/käynnistys systeemin.
marko.ruotsalainen@luukku.com
toimivan lataus/käynnistys systeemin.
marko.ruotsalainen@luukku.com