Suippoperäisen ohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vandrock
Viesti:

Suippoperäisen ohjaus

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 13 Maalis 2005 16:30

Mitenkä soveltuvat modernit ohjaussysteemit meriläisen suippoon perään (latinaksi puppis)?

Paatissani ohjauspyörä liikuttaa vaijeria, joka kääntää peräsinpinnaa pylpyröiden kautta. Toimii, mutta on vähän hutera.

Kaapeli-, hydrauli- yms ohjaukset tuntuvat kaikki tehdyn tasaperälle, jossa on sivusuunnassa tilaa. Mutta onko meriläisessä vaihtoehtoa vaijerivirityksille? Niitä olen kyllä nähnyt monenlaista.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 13 Maalis 2005 17:21

Tottakai sopii eihän siinä mitään ongelmaa ole
voipi olla, että tangon paikka joutuu muuttamaan mutta kyllä itselläni
on joka paatissa ollut kaapeliohjaus ja hyvin on toiminut!

Yhteen vaihdoin itse vaijeriohjauksen tilalle kaapelin, kun kerran rantaan tultaessa pylpyrä irtosi ja vähän aikaa oli käsiä ruorin ympäri perkuleesti ja hätä kova :-) kyllähän siitä selvittiin mutta sen jälkeen luotto noihin vaijeriohjauksiin on ollut zero! :-)

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 13 Maalis 2005 18:44

kyllä vaijeriohjaus on ok jos pylpyrät ja itse vaijeri on kunnossa ja tarpeeksi tiukalla. esim. kilpaveneissä käytetään vaijeri ohjausta edelleenkin? huolla tuo systeemi ja ja laita uus vaijeri ei maksa paljon ja on hyvä.

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 13 Maalis 2005 18:58

Noh voihan sen niinkin tehdä mutta silti olen _itse_ enempi kaapelin kannalla ;-)

vautio

Viesti Kirjoittaja vautio » 04 Elo 2005 21:15

Terve,
olisiko kenelläkään laittaa kuvia toimivasta kaapeliohjauksesta, tarkoitus olisi asentaa se fiskarin perään. Kaapelit on , sekä peräsimen pinna törröttää perässä. Toimiva kiinnityssysteemi puutuu !!
Viimekesänä paikalla oli yhdenlainen viritelmä, mutta siinä oli mielestäni liikaa välppiä. Kuvia jos on niin voisitko laittaa osoiteeseen vautio@elisanet.fi

Veli-Pekka
VPA

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Elo 2005 23:56

No joltei joku aikaisemmin laita niin viikonlopun jälkeen saat kuvan kun käväsen paatilla.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2005 01:02

Tule "vautio" joku päivä vilkaisemaan Bertta-Lotan vaijeriohjausta Varjakkaan tai käväise sitten Venetsialaisten puuvenelaiturissa 13.8 niin varmaankin näet useampiakin ohjauslaitteita...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ruuvari

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 05 Elo 2005 10:21

Mikäli oikein muista niin uusimmassa Venemestari lehdessä on ko. asiasta juttu seikkaperäisine ohjeineen. En ole vielä itse saanut lehteä (tilauksessa) mutta sitä saa irtonumerona niin voipi kurkata tai vaihtoehtoisesti vierailla www.venemestari.fi.
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Masa

Viesti Kirjoittaja Masa » 04 Syys 2005 22:14

Pienellä viiveellä tulee tämä kuva, mutta hoksasin, kun kiristin kaapelin kiinnitystä, että nappaan kuvan tänne malliksi.
Kuva
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Vastaa Viestiin