velvet drive-merikytkin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
SAK
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Kesä 2005 23:12

velvet drive-merikytkin

Viesti Kirjoittaja SAK » 28 Kesä 2005 23:25

Osaako joku sanoa mikä voisi olla vikana otsikon mukaisessa merikytkimessä, tarkempi malli on Velvet drive 72c, alennusta 2.57:1. Aski on valmistettu 90-luvun alussa. Eteen-vaihde menee päälle todella pehmeästi, mutta peruustusvaihdetta päälle laittaessa vaihde "täräyttää" ja päästää ikävän kuuloisen terävän äänen. Peruutusvaihde toimii muuten moitteetta. Toiminnallisesti ei ole mitään ongelmaa, mutta varmaankin merikytkimen ikä jää melko lyhyeksi jos ei tuohon rytkäisyyn löydy jotain selitystä. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta? Öljynä on ATF automaattivaihteistoöljy(tarkempaa numeroa/tyyppiä en muista).

Velvet driven kotisivuilta ei löydy kunnon manuaalia, lieneeköhän sellaista saatavissa jostain muualta internetin sopukoista? Jos joku on löytänyt, toivottavasti viitsisit heittää linkin tähän topicciin. Jos teillä on antaa edes jotain neuvoja, niin olisin hyvin kiitollinen!

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 29 Kesä 2005 00:14

oisko räjäytyskuvasta apua

http://www.marinetransmissions.com/manuals/velvet.html

ja tuola ois myynissä sellanen manuaali

http://www.boatsandoutboards.co.uk/view/F33578/

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 29 Kesä 2005 00:41

Jos ääni kuuluu vedon suuntaa muutettaessa,eli myös pakilta eteenpäin kytkennässä,on vetolevyn jousia poikki ja kuuluu helähtävä ääni,mutta jos pakki ainoastaan ääntää,täristää kiinniottovaiheessa ja kilahtelee niin todennäköisesti jokin pakinkitkalevyistä on poikki tai palanut kuperaksi(öljypohjasta pitäisi löytyä messingin värisiä hiutaleita).Yleensä noissa kyllä pakkilevyt kestävät vaikka niitä on vähemmän kuin eteenpäinajo pakan levyjä,pyöriikö varmasti oikeinpäin ,toisinaan tulee vastaan velvettejä joilla on ajettu vuositolkulla vääränkätisesti.

SAK
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Kesä 2005 23:12

Viesti Kirjoittaja SAK » 29 Kesä 2005 13:21

Ääni kuuluu siis ainoastaan kytkettäessä peruutusvaihteelle. Oikeinpäin tämä on asennettu, ei siis vääräkätisesti :). Osaako joku muuten kertoa vielä tarkemmin tuon kytkimen toiminnasta. Olen miettinyt sellaistakin asiaa että paljonkohan vaihdetta vaihdettaessa saa/pitää olla koneessa kierroksia? Jostain paperista luin että niitä täytyy olla vähintään 1000, muuten ko. kytkin kuulemma voi rikkoutua. Mikähän on lienee max? Jäi kysymättä ensimmäisessä viestissä että mahtaako sellainen olla normaalia että kun ajaa peruutusvaihteella hetken, ja vaihtaa sitten eteen-vaihteelle, tulee pieni viive ennenkuin vaihde kytkeytyy päälle?

Kiitoksia vastauksista! Mahtava juttu että löytyi tuo räjäytyskuvatkin, eilettäin selasin nettiä monta tuntia eikä mistään sattunut silmään. Kuinka todennäköisenä pidät Isomakke että kytkinlevyt ovat kulahtaneet liikaa? Kytkin on ollut ammattikäytössä kalastusveneessä n. 10 vuotta. Hiffailin että saattaa kyse olla hyvinkin levyjen kulumisesta, verkonnosto kun on sellaista että koko ajan saa olla vaihdetta vaihtamassa...

edit. Ja sellainen kysymys vielä, onko tuo vaihteiston korjaus jokamiehen hommaa jos on kunnon ohjekirjat vieressä? Jos askin avaa niin lentääkö sieltä jousia tms. joka ilmansuuntaan?

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 29 Kesä 2005 15:56

Moro!
Kyllä sinä tuollaisen askin korjaat, kun olet vaan huolellinen osien järjestyksen ja puhtauden kanssa. Varaa vaikka reilu vanerilevy, jonka päälle järjestät osat akselikohtaisesti purkujärjestykseen. Jos/kun tuntuu siltä, että pitää hakea isompi leka, niin pidä ensin pieni tuumaustauko! Ei sieltä mitään ympäriinsä sinkoile, kun otat homman rauhallisesti, työkaluja korkeintaan lentelee jossain viheessa =)

Nimimerkillä itsekin Pajeron nelivetolaatikon harjoitustyönä purkanut...

t.Matti

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 29 Kesä 2005 22:09

Tarkista kuitenkin ensin vaihdevivusto että vaihde varmasti kytkeytyy päälle eikä vähän sinnepäin(kuulan vivussa pitää osua koloonsa,ota vaikka kaapeli irti ja kytke vaihteet käsin)viive kytkennässä kuulostaa siltä että kaapeli takertelee ja jättää valintaventtiiliä vähän auki.Paha ottaa kantaa mitä kukin pystyy tekemään,mutta kyllähän omia vehkeitä saa korjata mielin määrin,eikä se ainakaan itsellään kuntoon tule.Varaa aikaa,kunnollinen pöytä missä osat saa olla levällään epämääräisen ajan,kaikki osat järjestykseen ja merkit vähänkin symmetriseltä näyttäviin osiin että tiedät kumpi puoli tulee eteenpäin,kiertyviin osiin merkit esim ylös,lukkorenkaat samaan paikkaan kuin mistä poistettiinkin,jos poistat laakeriheloja tai stefoja mittaa niiden asennussyvyys,korjausmanuaalissa ei ole mitään turhaa tietoa minkä voisi ohittaa.Varaosat tiivisteet ja levyt kannattaa hommata JN tradingilta,siinä säästää satasia.Ja sitten kaikki päinvastaisessa järjestyksessä takaisin,muista tarkistaa sisäänmenoakselin rihlojen kuluneisuus

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 01 Heinä 2005 00:35

Sen verran vielä aiheesta että Idäntie välittää kyseisiä kunnostettuja kytkimiä järkihintaan(2000e?) ja oman kytkimesi vaihtoarvo on koeajokunnossa aivan eri kuin osina pahvilaatikossa jos homma jää kuitenkin kesken

Maakrapu
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Helmi 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja Maakrapu » 04 Heinä 2005 23:28

Kierroksia saa olla enintään 1000 ei missään tapauksessa
enempää.

Kytkimen kyljessä oleva vaihdevipu pitää kääntyä 31,5 astetta
vapaa-asennosta että vaihteet kytkeytyvät kunnolla.

Lisäksi kytkimessä on öljyn mittatikku.
Tämä tikku ei huomioi lauhdutinta ja letkuja.
72 c välitys 1:1 öljymäärä 2,0 l
72 c välitys muut paitsi 1:1 2,6
Öljyä laitetaan mittatikun ylämerkkiin ja kone käyntiin
niin pumppu täyttää ensin letkut ja lauhduttimen.
Kytkimelle ei välttämättä jää riittävästi öljyä.

Maksimi lämpötila on 88 astetta.
Normaali käyttölämpötila 65-74 astetta.
Öljynpaine 7,7-10,5 kp
Öljyksi käy vain ATF

Em. tiedot ovat maahantuojan asennus ja käyttöohjeista.
Siinä on paljon muutakin, mutta ei räjäytyskuvaa.

Minulla oli kytkin jolla oli ajettu pakilla 20 v kalastuskäytössä.
Koneen maks. vääntömomentti oli 11kpm kun 72 c kestää 35 kpm
Kestää kun ei rasiteta liikaa.

Ei se kytkimen korjaus ihan jokamiehen puuhaa ole.
Jos kuitenkin korjaat itse, niin käytä digikameraa.
Kuvaat sitä mukaa kun purat.
Kasauksessa tarvitset myös momenttiavainta.

SAK kirjoitti:Ääni kuuluu siis ainoastaan kytkettäessä peruutusvaihteelle.Oikeinpäin tämä on asennettu, ei siis vääräkätisesti :). Osaako joku muuten kertoa vielä tarkemmin tuon kytkimen toiminnasta. Olen miettinyt sellaistakin asiaa että paljonkohan vaihdetta vaihdettaessa saa/pitää olla koneessa kierroksia? Jostain paperista luin että niitä täytyy olla vähintään 1000, muuten ko. kytkin kuulemma voi rikkoutua. Mikähän on lienee max? Jäi kysymättä ensimmäisessä viestissä että mahtaako sellainen olla normaalia että kun ajaa peruutusvaihteella hetken, ja vaihtaa sitten eteen-vaihteelle, tulee pieni viive ennenkuin vaihde kytkeytyy päälle?

Kiitoksia vastauksista! Mahtava juttu että löytyi tuo räjäytyskuvatkin, eilettäin selasin nettiä monta tuntia eikä mistään sattunut silmään. Kuinka todennäköisenä pidät Isomakke että kytkinlevyt ovat kulahtaneet liikaa? Kytkin on ollut ammattikäytössä kalastusveneessä n. 10 vuotta. Hiffailin että saattaa kyse olla hyvinkin levyjen kulumisesta, verkonnosto kun on sellaista että koko ajan saa olla vaihdetta vaihtamassa...

edit. Ja sellainen kysymys vielä, onko tuo vaihteiston korjaus jokamiehen hommaa jos on kunnon ohjekirjat vieressä? Jos askin avaa niin lentääkö sieltä jousia tms. joka ilmansuuntaan?

SAK
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Kesä 2005 23:12

Viesti Kirjoittaja SAK » 05 Heinä 2005 21:13

Todella paljon kiitoksia vastauksista! Eli ilmeisesti tuo 35 kpm = ~350 Nm? Ihan mielenkiinnosta kysyn, itselleni kun ovat tuttuja vain nämä nykyiset SI-järjestelmän yksiköt... Vielä siihen kaipailen vastausta että onko normaalia että pakilta eteenpäin vaihtaessa tulee viive?(välissä tietysti odotan etten vaihda suuntaa potkurin vielä pyöriessä) Eli siis kytkiessäni eteen-vaihteen kestää muutama hetki ennenkuin vaihde kytkeytyy. Arvelen että ko. juttu kuuluu kytkimen normaaliin toimintaan, arvelen että kyse on riittävän paineen syntymiseen tarvittavasta ajasta tjsp. Taidanpa uskaltautua avaamaan kytkimen itse. Eihän se ota jos ei annakaan, kai...

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 22 Elo 2005 23:36

miten homman kanssa kävi,saitko kytkimen kuntoon

SAK
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Kesä 2005 23:12

Viesti Kirjoittaja SAK » 28 Elo 2005 15:24

isomakke
Lähetetty: 22.08.2005 22:36 Viestin aihe:
miten homman kanssa kävi,saitko kytkimen kuntoon
Hommassahan kävi sillä tavalla, että otin koko mötikän irti, ja avasin sen erän asiaan perehtyneen henkilön kanssa. Satuin sellaiseen onneksi törmäämään...

Pakin kitkalevyissä oli jonkin verran kulumaa, mutta ko. henkilö meinasi että kulumat ovat sen verran vähäisiä ettei niistä pitäisi ongelmia koitua. Mitään varsinaista vikaa ei siis löytynyt, kaikki näytti olevan ok. Uudet öljyt sisään ja vaihde takaisin paikalleen. Säädin sitten samalla koneen tyhjäkäyntiä. Nyt menee huomattavasti pehmeämmin peruutusvaihde päälle. En tiedä kuinka suureksi osaksi kysymys oli koneen vääristä kierroksista. Säädin tyhjäkäyntiä hieman isommalle. Kierrokset vaihdetta vaihtaessa ovat nyt ~950r/min. Ihmeellistä että kierroksia nostaessa rupesi toimimaan paljon nätimmin, luulin että niitä olisi täytynyt pudottaa.

Oma ongelmansa oli kierrosten asettamisessa, kierroslukumittaria kun ei moottorissa ole. Piti mitata kiekat laserkäyttöisellä mittarilla... =)

Todella paljon kiitoksia vastanneille!

Vastaa Viestiin