Öljyä vedessä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
rahurme
Viesti:

Öljyä vedessä

Viesti Kirjoittaja rahurme » 14 Heinä 2005 12:16

Tuolla aikaisemmin jo kyselin tästä öljystä veden joukossa. Öljyä tulee siis jonkin verran raakavesipuolen tarkastusletkusta sekä myös pakoputkesta. Kuvittelin, että öljy tulisi vetolaitteen öljynlauhdittimen kautta, mutta näin ei ilmeisesti ole, koska vaihdoin uuden lauhdittimen eikä vuoto loppunut. Vuodon määrä tuntuu vaihtelevan. Toisinaan ei vuoda ja kohta taas vuotaa.

Mistähän muualta tuo öljy voisi tulla? Voisiko olla esim. palamatonta polttoainetta. Kone vanha Perkins.

-Rape

Vandrock
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 02 Elo 2005 10:30

Well, minun vanha 3.152 vuotaa öljyä vaikka mistä jos sille päälle sattuu. 43-vuotiaan koneen tiivisteet kun ovat mitä ovat. Jonkin verran olen niitä uusinutkin. Parasta on ottaa koppa pois, panna kone käyntiin ja tarkkailla visuaalisesti.

Venttiilikopan tiiviste, polttoainepumpun ja koneen välinen tiiviste, kaikki koneen seinän läpi menevät pultit, öljypohjan tiiviste, akselin stefa... näitähän löytyy. Jotkut väittävät että myös liian fiini öljy holahtaa vanhasta moottorista läpi. Itse käytän halpaa perusöljyä, Essolube 20 tai vastaavaa.

Varaosia saa kätevästi vaikka suoraan maahantuojalta. Elektro-Dieselissä Harri Peltonen tai Reino Ojala (09-591 9643 tai 59191) tietävät. Itse tilasin pari polttoaineputken nippaa, joiden valmistus oli tosin loppunut yli 20 vuotta sitten, mutta varastosta löytyi vielä.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin