Selittäisikö joku rautalangasta miten se akseliputki menee kölin läpi vanhassa summalaisessa -69.
Kölipuu on ulkoapäin kovaa , mutta veneen sisäpuolelta akseliputken ympäriltä ihan pehmeää "ainetta".
Selailin noita vanhoja viestejä mutta kun ei asia auennut... Pikilaatikoita ja mehiläisvahaa...???
Niin ja kuinka yhtäpuuta köli peräpäästä yleensä on?
timppa
pikilaatikko ?
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Voin vastata paremmin vain siihen, millainen on pikilaatikko veneessäni, joka ei ole summalainen. Muutama sana korvannee kuvan.=)
Käsittääkseni se on yksi vanha tapa läpiviennin yhteyteen, sisäpuolelle venettä, lattiarallien alla pohjassa kiinni kaarien välissä. Omassani se sijaitsee kolmasosa veneenmittaa perästä keulaan päin, eli siinä missä vannasputki tulee sisäpuolelle. Vannasputki tulee siis hyvin loivasti läpi kölin ja moottori on keskellä venettä. Akseli on noin kolmemetrinen.
Vannasputki tulee sisäpuolelle kölin läpi niin loivasti, että matka on noin 40 cm sisältä katsottuna, missä putki vasta nousee kokonaan sisälle veneeseen. Tarkoitan että putkelle tehty reikä köliin on sisältä katsottuna 40 sentin mittainen, koska putki on lähes vaakatasossa. Eli putki näkyy tuota matkalta sisälle, jos piki poistetaan.(onpas tämä jotenkin vaikeaa selittää, mutta vannasputki itsessään on noin puolitoistametrinen ja se kulkee kölin läpi yli metrin matkan) Pikilaatikko, yksinkertainen lautalaatikko, karsina, päältä avonainen, joka on valettu täyteen pikeä. Luonnollisesti putken reikä kölissä on myös täynnä pikeä takalaakerille saakka.
Eiköhän putkelle tehty reikä köliin ole tyypillisesti mahdollisimman pieni niin ettei sinne tarvitse laittaa paljoa pikeä tai muuta täyteainetta. (Niin on myös omassa veneessäni ja pikilaatikko on "ylimääräinen" leveämpi tiivistys kölin päällä.) Eikös niitä kairata veistettäessä? Toisaalta tekijästä riippuen lienee mahdollista isommatkin reiät, sillä oleellisinta lienee kuitenkin että takalaakeri putken päässä saadaan kunnolla kiinni köliin ja että reikä on sieltä sopivan kokoinen jämpti.
Käsittääkseni se on yksi vanha tapa läpiviennin yhteyteen, sisäpuolelle venettä, lattiarallien alla pohjassa kiinni kaarien välissä. Omassani se sijaitsee kolmasosa veneenmittaa perästä keulaan päin, eli siinä missä vannasputki tulee sisäpuolelle. Vannasputki tulee siis hyvin loivasti läpi kölin ja moottori on keskellä venettä. Akseli on noin kolmemetrinen.
Vannasputki tulee sisäpuolelle kölin läpi niin loivasti, että matka on noin 40 cm sisältä katsottuna, missä putki vasta nousee kokonaan sisälle veneeseen. Tarkoitan että putkelle tehty reikä köliin on sisältä katsottuna 40 sentin mittainen, koska putki on lähes vaakatasossa. Eli putki näkyy tuota matkalta sisälle, jos piki poistetaan.(onpas tämä jotenkin vaikeaa selittää, mutta vannasputki itsessään on noin puolitoistametrinen ja se kulkee kölin läpi yli metrin matkan) Pikilaatikko, yksinkertainen lautalaatikko, karsina, päältä avonainen, joka on valettu täyteen pikeä. Luonnollisesti putken reikä kölissä on myös täynnä pikeä takalaakerille saakka.
Eiköhän putkelle tehty reikä köliin ole tyypillisesti mahdollisimman pieni niin ettei sinne tarvitse laittaa paljoa pikeä tai muuta täyteainetta. (Niin on myös omassa veneessäni ja pikilaatikko on "ylimääräinen" leveämpi tiivistys kölin päällä.) Eikös niitä kairata veistettäessä? Toisaalta tekijästä riippuen lienee mahdollista isommatkin reiät, sillä oleellisinta lienee kuitenkin että takalaakeri putken päässä saadaan kunnolla kiinni köliin ja että reikä on sieltä sopivan kokoinen jämpti.
Manner
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 26 Loka 2004 18:49
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Kiitos!!!
Kyllä muutama valittu sana aina yhden kuvan voittaa. Nyt kun ymmärrän lisää niin voin kysyä lisää...
Summalaisessa veneessä johon olen ostajana huomattavasti viehtynyt on vannasputken läpivienti erittäin pehmeä eli laho.Pikkuruuvvari upposi ilman voiman käyttöä. Kölipuuhun sisäpuolelle oli kiinnitetty metallilätkä laipaksi jonka keskellä oli putkenpätkä (5cm) jonka läpi vannasputki meni. Ulkopuolelta puu on kovaa ja muodossaan. Sitten varsinainen kysymys...
Minkähänlainen savotta on osaajalta vaihtaa tuo kukkamultaosuus vannasputken läpiviennin ympäriltä vai olisiko parempi vaihtaa koko puu? Näkemättä tietty vaikea sanoa, mutta olisin kiitollinen vähän sinnepäinkin kuvitellusta osviitasta ...
terv Timppa
Kyllä muutama valittu sana aina yhden kuvan voittaa. Nyt kun ymmärrän lisää niin voin kysyä lisää...
Summalaisessa veneessä johon olen ostajana huomattavasti viehtynyt on vannasputken läpivienti erittäin pehmeä eli laho.Pikkuruuvvari upposi ilman voiman käyttöä. Kölipuuhun sisäpuolelle oli kiinnitetty metallilätkä laipaksi jonka keskellä oli putkenpätkä (5cm) jonka läpi vannasputki meni. Ulkopuolelta puu on kovaa ja muodossaan. Sitten varsinainen kysymys...
Minkähänlainen savotta on osaajalta vaihtaa tuo kukkamultaosuus vannasputken läpiviennin ympäriltä vai olisiko parempi vaihtaa koko puu? Näkemättä tietty vaikea sanoa, mutta olisin kiitollinen vähän sinnepäinkin kuvitellusta osviitasta ...
terv Timppa