Valmet Vire 12 hv

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
purkkari
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2005 22:38

Valmet Vire 12 hv

Viesti Kirjoittaja purkkari » 30 Kesä 2005 21:55

Ongelmia Vireen kanssa. Mulla peukalo keskellä kämmentä. Oliskohan kuulolla ihmistä, joka kohtuukorvauksella vois tutkia, missä vika?

Kari Tuhkanen
040-584 8828
kari.tuhkanen@edu.vantaa.fi

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30 Kesä 2005 23:29

Eihän sulla kovin paljon peukalo ole keskellä kämmentä, jos sulla Vire on; rohkean valinta. Kerro, mikä on ongelma. Näillä palstoilla ratkeaa kaikki.
Kyyrö

purkkari
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2005 22:38

Viesti Kirjoittaja purkkari » 01 Heinä 2005 14:41

Otettiin talvella kone auki ja vaihdettiin runkolaakerit (vanhat aivan päreinä), männänrenkaat (kaksi oli poikki), stefat, vesipumpun siipipyörä ja tiivisteet.
Dynastart temppuili jo viime kesänä (ei ladannut, eikä starttikaan oikein jaksanut pyörittää). Nyt starttilaturi ei jaksa pyörittää konetta ollenkaan.
Kun tulppa on irti, silloin kyllä pyörii, mutta kun tulppa on kiinni ei mitään, vaikka käynnistysnarulla yrittää avittaa.

Että tällaista.

Kari

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 03 Heinä 2005 23:03

Lähteekö se narulla käyntiin?
Ellei lähde, iskeekö kipinää?
Sitten tietysti katsottava, onko systystys paikaallaan.
Sitten kaasutinasiat. Potkaiseeko ryypyllä esim. tulpan kautta annettuna.?
Onko sulla Vire-ohjevihkosta. Muistaakseni näillä sivuilla sitä on esitelty.
Kyyrö

purkkari
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2005 22:38

Viesti Kirjoittaja purkkari » 04 Heinä 2005 18:51

Startti ei jaksa pyörittää, eikä narullakaan jaksa vetää käyntiin.

Käsin (hylsyllä) pyörittämällä mäntä kyllä liikku sylinteríssä. Siinä tuntuu vaan olevan ylhäällä ns. tiukka paikka.

Kipinää kyllä iskee ja sytytyksen pitäis olla kohdallaan. Mulla on Vire 12 hv manuaali, jos joku tarvitse, voin lähettää kopiot.

Kaasuttimesta ei voi oikein sanoa mitään, kun kone ei edes pyöri niin, että bensaa pääsis kaasariin. Yritin kaataa bensaa suoraan sinne, mutta niillä muutamilla kierroksilla mitä sain pyöräytettyä, ei tullut hullua hurskaammaks.

Kari

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 04 Heinä 2005 18:54

pyöriikös se kone hyvin jos tulppa ei ole paikallaan?
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

purkkari
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2005 22:38

Viesti Kirjoittaja purkkari » 04 Heinä 2005 18:57

Kyllä se pyöri ilman tulppaa ihan hyvin, mutta viimeisillä yrityksillä (viikonlopun turhautuneet yritykset) ei jaksanut pyörittää kunnolla edes ilman tulppaa.

Kari

purkkari
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2005 22:38

Viesti Kirjoittaja purkkari » 04 Heinä 2005 19:34

Niin, akuissa kyllä riittää virtaa ja mittareiden mukaan startiilekin tulee yli 12 V, mutta jonnekin se häviää.

Kari

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04 Heinä 2005 23:00

Sanoit kai leikilläsi, että et jaksanut pyörittää ilman tulpaa. Koneen pitäisi pyöriä tuossa tilassa etusormella veivaamalla.
Sanoit, ettet jaksa vetää narulla. Se on hyvä merkki. Koneessa on puristuksia.
Sitten akuista. Kuinka tiedät, että nissä on virtaa. Jännite kertoo jännitteen, virta-asiat ovat erikseen. Voi olla, ettei sitä tule aukuista.
Mullakin oli juuri harmillinen paikka Sisu kuorma-auton akkujen kanssa. Luulin, että niistä tulee virtaa, kun jännitekin oli OK. Akut olivat komeat kaksi kertaa yli 180 amperia. Kun juuri ja juuri raaskin ostaa uudet (pienmmät) akut, kaikki alkoi pelata hienosti. Virtamittari on aika kallis ja monelle harvinainen kalu.
Kyyrö

Vastaa Viestiin