mikähän se tämä oikein on?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sanappa
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:26
Paikkakunta: hämptoncity

mikähän se tämä oikein on?

Viesti Kirjoittaja sanappa » 28 Kesä 2005 14:22

Minulla on sellainen 9 metrinen vanha puuvene, jossa on Indenorin(pösön) autonmoottorista rakennettu viritys moottorina. Jatkona on jonkinlainen vaihde, mutta mikähän tää oikein on? Olisko jollakulla tietoa merkistä ja huollosta. Mikähän öljy tuonne kuuluu?


http://www.kauppari.fi/venekuvat/

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 28 Kesä 2005 15:45

Moro!
Minusta näyttää kyllä näppäräkätisen miehen omin jaloin tekemältä. Samaan viittaa sekin, jos moottori on auton koneesta tehty.

t.Matti

sanappa
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:26
Paikkakunta: hämptoncity

Viesti Kirjoittaja sanappa » 28 Kesä 2005 15:55

niin, ainakin toi koppa on kai jonkun omist ajaloista. Mutta voisko noi sisäkalut tulla oikein jostain tehtaasta.

t. Sanappa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Kesä 2005 17:34

Hitsaussaumoista päätellen todellakin Matin ehdottama Teeseitse-miehen kasaamat kuoret ja sitten ihan tavallinen jarrusydeemillä toimivat sisukalut jostakin vanhasta tehdastekoisesta vaihteesta. Tavallisesti nuo toimivat ihan tavallisella moottoriöljyllä ja ovatkin useimmiten yhteisillä öljyillä koneen kanssa. Se että se on mahdollisesti itse kasatuilla kuorilla ei tee siitä tehdastekoista huonompaa - jääpähän useimmilta nykyään tekemättä...
Ainoa vika tuossa tyypissä on se että saattaapi katkaista jarrupannan mikäli vetäisee pakille vauhdista. Hyvänä puolena taas se että sitä pystyy tarpeen vaatiessa luistattamaan mihin moderneista vaihteista ei taida olla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 29 Kesä 2005 08:20

Joo, ei itsetehty ole välttämättä yhtään tehdastekoista huonompi, saattaa olla jopa päinvastoin. Tuokaan konstruktio ei näytä ihan uudelta, eli on varmaan kestänyt jo aika pitkään ja kestänee vielä pitkään.

t.Matti

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29 Kesä 2005 21:27

Sanonpahan minäkin, että on pojat oleet kovia värkkäämään. Nämä ovat keksintöjen äitejä. Kun vähin työkaluin ja vähin osin tehdään toimivaa, siinä syntyy uutta osaamista.
Huvitttaa sekin juttu, kun yksi ukko teki jossain siellä Olun suunnassa Volkkarin moottorilla, apulantasäkeillä ja piikilangan rautalangalla lentokoneen, niin viranomaiset sakottivat. Se ukkohan olis oitis pitänyt kutsua suurysityksen tuotekehityksen johtajaksi.
Tarkkasilmäiset ovat huomaqnneet monta vitsikästä, yksinkertaiusta tuotetta Suomen saloilta kuten se traktorin peräkärryn tukkinosturikin; auton tasauspyörästön toiseen päähän kela ja toisella puolella jarru toimi narun avulla. Kun jarrutti, kela veti. Tosi neuvokas.
Veneiden pakitus taitaa olla oma taiteen lajinsa. Sen kun pitäisi toimia joustavasti ilman kytkintä eteen ja taakse.
Jos ken on perehtynyt höyrykoneiden pakitukseen, se on vielä hienompi laaji. Höyrykonehan voidaan vetää suoraan vauhdista pakille. ideana on esim. Stephenson kullistit, joilla luistimen liikekohta voidaan siirtää vastakkaiseksi vauhdissa. Oli muuten aikanaan suuri keksintö.
No tässä yleistä probagandaa
Kyllä koneiden hiluista hyvin selviää, kun purkaa rauhassa ja varoo jousi-virityksiä, eikä tosiaan hakkaa lekalla. Osat ovat aina jotenkin fiksusti ajateltu jopa Volkswagenissa. Kunnon vaidelaatikoissa tarvitaan kyllä työkaluja.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Kesä 2005 21:48

Pai tö vei, tuo Sanginjoen Punainen Paroni sattuu olemaan ihan verisukulainen ;)
Lentolaite on tätä nykyä, olikos se nyt Tikkakosken ilmailumuseossa, - käykääs katsomassa niin ihmettelette millaisilla kamppeilla sitä oikein pysytään ilmassa. Kaveri teki kaksi konetta, Tiira I ja II:sen. Legendan mukaan ei koskaan uskaltanut nousta ilmaan ihan selvästä päästä.
Yksi sukulaisemme teki muuten ruohonleikkurista helikopterin mutta omasi ilmeisesti heikohkon keksijäluonteen kun tuhosi projektin osuttuaan kolmannessa nousussa räystääseen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30 Kesä 2005 13:45

Veli-Matille. -No melkein arvasin, että sukulainenhan se Punainen Parooni on, mutta en tohtinut niin tekstissä veikata.
Kyyrö

Vastaa Viestiin