Dieselin polttoaineen kulutuksesta?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
siltala
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
Paikkakunta: Eura

Dieselin polttoaineen kulutuksesta?

Viesti Kirjoittaja siltala » 20 Kesä 2005 14:31

Sainpas nyt ensi kertaa jonkinlaista käsitystä Bukhin (20 hv, n. 7m fiskari) mahdollisesta kulutuksesta ja hieman kummastuttaa.

Voisko tuo mennä niinkin pienellä kuin 1,35 l /tunti? Vai pitäisikö mennä treenaamaan kansanopistoon jakolaskua tai vaihtoehtoisesti epäennakoivan ajon kurssille... ;) Minkälaisia kulutuksia olette laskeskelleet omissanne?

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 20 Kesä 2005 15:07

Jos toi on täys kaasulla on se aika pieni kulutus mutta varmaan ihan oikein laskettu.

Meitin 1,3 l sole 30 hp kuluttaa täysillä (8,7kn) noin 4 litraa ja matka nopeudella ( 7,5 solmua) noin 3 litraa . Jo vielä höllää ja ajelee noin 7 kn tippuu kulutus varmaan tonne 2 ,5 litran tienoille. Noi on semmosia suurinpiirtein arvioita kun ei oikein ole koskaan tullu tarkkaan mitattua.

Avatar
veehoo
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Kesä 2003 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja veehoo » 20 Kesä 2005 15:19

Mun kymppiheppainen Kubota syö noin 0,25 l/mpk eli seitsemän solmun matkavauhdilla noin 1,75 l/h. Tämä on siis laskettu yksinkertaisesti jakamalla kaudessa kulutetun löpön määrä ajetulla matkalla ja käyttötunneilla. Sisältää siis paljon myös hitaampaa ajoa ja tyhjäkäyntiä. Vähän silti taas kauhistutti, kun tankkasin tankin täyteen ja moottoripolttöljyn hinta oli noussut reilu 10 senttiä/l edellisvuodesta ;)
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 20 Kesä 2005 18:01

Mulla on purjeveneessä Yanmar 1G10 dieselkone, enkä saa kesässä kymmentä litraa enempää menemään millään, vaikka ajatetaankin miehen mielestä koneella aivan tarpeettoman paljon.

Päivi K

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 20 Kesä 2005 18:40

Perkins 3.152 on iso ja komea, painaa puoli tonnia ja tankkaan sen aina keväällä. Joskus syksylläkin. Ominaiskulutus grammaa per hepoa tunnissa taitaa olla yhä markkinoiden matalimpia, vaikka ikää on jo 43 vuotta. Myös kapteenilla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

kulutus

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Kesä 2005 09:20

Moro,


Noita dieseleiden kulutuskäppyröitä kun on katsellut niin aika tavallinen ominaiskulutus on luokkaa 200-240 g/kWh . Ominaiskulutus on melkein koneella kuin koneella alhaisimmillaan vääntöhuipun tietämillä ; tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla kuluu suhteessa enemmän.
Toi g/kWh tarkoittaa grammaa löpöä per kilovatti tunti, eli montako grammaa kilovattia kohtia tunnissa kuluu.

Oma kone kuluttaa ( turbo-d) n. 210 g/kWh n. 100 hp teholla eli
0.21 kg x 0.75 x 100hp /h = 15.75 kg ~ 15.75/0.8 = 19.7 L/h
( menee vähän alta litran per merimaili)

kertoimella 0.75 x 100 hp muuttuvat hepat kilovateiksi , ja 0.8 on löpön tiheys ( ei ihan tarkka)
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

ja runkonopeudesta

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Kesä 2005 10:23

Tuli saman tien mieleen toinen juttu tosta kulutuksesta, jos sillä nyt niin suurta merkitystä on ( ei mulla liukuvan veneen kohdalla kun kulkee tyhjäkäynnillä runkonopeuttaan). Nimittäin se, että kun veneen nopeus on sellainen että keula-aallon pituus on tasan rungon mittainen, jolloin se kumoaa peräaaltoa minimoiden kulkuvastuksen kulkee vene kuin vene minimikulutuksella. Toi nopeus on jossakin kirjoissa mainittu "runkonopeutena" ja on L^½ / V =1 eli rungon pituuden neliöjuuri jaettuna nopeudella on tasan yksi. Rungon pituus jalkoina ja nopeus solmuina.

Monesti runkonopeudeksi kutsutaan nopeutta jonka uppoumarunkoinen vielä kohtuullisella teholla saavuttaa, eli n. L^½/V = 1.3 ; tässä kohtaa kasvaa tehon tarve rajusti.

Kone , välitys ja ropelli kannattaa mitoittaa siten, että tuo edullinen runkonopeus L^½/1 = L^½ saavutetaan koneen matkanopeuden kierrosluvulla ( n. 3/4 täydestä kaasusta) , jolloin käytössä on sopivasti reserviä pahaan keliin ( isoon ylämäkeen) - reserviä voi olla käytön mukaan enemmänkin.
Näin siis uppoumarunkoisella ... liukureilla on ihan omat tehontarpeensa.
Mile

tuomata
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:29

Viesti Kirjoittaja tuomata » 21 Kesä 2005 10:34

Siltalan jakolaskut lienevät paikallaan. Itse olen laskenut kuusimetrisen katetun fiskarin 18hp yanmarilla vievän vielä vähemmän. Matkanopeudella 5,8 solmua 1,2 litraa tunnissa ja mailia kohti vajaa neljänneslitra.Edellinen omistaja väitti kulutukseksi puolitoista litraa tunnissa ja meinasi mennä löpöt mereen kun sen mukaan kaatelin.Eipä ole tullut peräprutkua ikävä :)

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Muun polttoaineen kulutusta

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 21 Kesä 2005 12:03

Minulta kuluu lyhyemmillä reissuilla polttoainetta 7 km/h keskinopeudella aika tarkkaan yksi Vaasan ruispalojen pari ja 0,5 litraa makeaa vettä jäähdytykseen per 10 km. Pidemmillä reissuilla polttoainetta on mukana laajempi valikoima.

Polttoaineeni on yksipuolista siinämielessä, että jos prosenteista puhutaan niin ne on vain hiilihydraattiprosentteja - muut prosentit tuppaavat viemään koneesta tehot pitkänkin ajan niiden tankkauksen jälkeen ;-)

Kuva
Lill-Klas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Kesä 2005 16:40

Lill-Klasin ruismoottori käy todella vähällä - voisiko sanoa että on oikea "pisaralla pisimmälle" malli. Oma ruismoottorini on janoinen kuin 440cid suorilla putkilla, neljällä Holleyllä ja lyhyellä perällä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

autossako

Viesti Kirjoittaja Mile » 22 Kesä 2005 09:40

autossako se isolohko on vai veneessä ? putket tietenkin Nicssonilta Santa Festä?
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Kesä 2005 15:46

Samassa sijoituspaikassa kuin Lill-Klasillakin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin