Dieselin polttoaineen kulutuksesta?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
- Paikkakunta: Eura
Dieselin polttoaineen kulutuksesta?
Sainpas nyt ensi kertaa jonkinlaista käsitystä Bukhin (20 hv, n. 7m fiskari) mahdollisesta kulutuksesta ja hieman kummastuttaa.
Voisko tuo mennä niinkin pienellä kuin 1,35 l /tunti? Vai pitäisikö mennä treenaamaan kansanopistoon jakolaskua tai vaihtoehtoisesti epäennakoivan ajon kurssille... ;) Minkälaisia kulutuksia olette laskeskelleet omissanne?
Voisko tuo mennä niinkin pienellä kuin 1,35 l /tunti? Vai pitäisikö mennä treenaamaan kansanopistoon jakolaskua tai vaihtoehtoisesti epäennakoivan ajon kurssille... ;) Minkälaisia kulutuksia olette laskeskelleet omissanne?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Jos toi on täys kaasulla on se aika pieni kulutus mutta varmaan ihan oikein laskettu.
Meitin 1,3 l sole 30 hp kuluttaa täysillä (8,7kn) noin 4 litraa ja matka nopeudella ( 7,5 solmua) noin 3 litraa . Jo vielä höllää ja ajelee noin 7 kn tippuu kulutus varmaan tonne 2 ,5 litran tienoille. Noi on semmosia suurinpiirtein arvioita kun ei oikein ole koskaan tullu tarkkaan mitattua.
Meitin 1,3 l sole 30 hp kuluttaa täysillä (8,7kn) noin 4 litraa ja matka nopeudella ( 7,5 solmua) noin 3 litraa . Jo vielä höllää ja ajelee noin 7 kn tippuu kulutus varmaan tonne 2 ,5 litran tienoille. Noi on semmosia suurinpiirtein arvioita kun ei oikein ole koskaan tullu tarkkaan mitattua.
- veehoo
- Viestit: 51
- Liittynyt: 13 Kesä 2003 22:51
- Paikkakunta: Helsinki
Mun kymppiheppainen Kubota syö noin 0,25 l/mpk eli seitsemän solmun matkavauhdilla noin 1,75 l/h. Tämä on siis laskettu yksinkertaisesti jakamalla kaudessa kulutetun löpön määrä ajetulla matkalla ja käyttötunneilla. Sisältää siis paljon myös hitaampaa ajoa ja tyhjäkäyntiä. Vähän silti taas kauhistutti, kun tankkasin tankin täyteen ja moottoripolttöljyn hinta oli noussut reilu 10 senttiä/l edellisvuodesta ;)
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Perkins 3.152 on iso ja komea, painaa puoli tonnia ja tankkaan sen aina keväällä. Joskus syksylläkin. Ominaiskulutus grammaa per hepoa tunnissa taitaa olla yhä markkinoiden matalimpia, vaikka ikää on jo 43 vuotta. Myös kapteenilla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
kulutus
Moro,
Noita dieseleiden kulutuskäppyröitä kun on katsellut niin aika tavallinen ominaiskulutus on luokkaa 200-240 g/kWh . Ominaiskulutus on melkein koneella kuin koneella alhaisimmillaan vääntöhuipun tietämillä ; tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla kuluu suhteessa enemmän.
Toi g/kWh tarkoittaa grammaa löpöä per kilovatti tunti, eli montako grammaa kilovattia kohtia tunnissa kuluu.
Oma kone kuluttaa ( turbo-d) n. 210 g/kWh n. 100 hp teholla eli
0.21 kg x 0.75 x 100hp /h = 15.75 kg ~ 15.75/0.8 = 19.7 L/h
( menee vähän alta litran per merimaili)
kertoimella 0.75 x 100 hp muuttuvat hepat kilovateiksi , ja 0.8 on löpön tiheys ( ei ihan tarkka)
Noita dieseleiden kulutuskäppyröitä kun on katsellut niin aika tavallinen ominaiskulutus on luokkaa 200-240 g/kWh . Ominaiskulutus on melkein koneella kuin koneella alhaisimmillaan vääntöhuipun tietämillä ; tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla kuluu suhteessa enemmän.
Toi g/kWh tarkoittaa grammaa löpöä per kilovatti tunti, eli montako grammaa kilovattia kohtia tunnissa kuluu.
Oma kone kuluttaa ( turbo-d) n. 210 g/kWh n. 100 hp teholla eli
0.21 kg x 0.75 x 100hp /h = 15.75 kg ~ 15.75/0.8 = 19.7 L/h
( menee vähän alta litran per merimaili)
kertoimella 0.75 x 100 hp muuttuvat hepat kilovateiksi , ja 0.8 on löpön tiheys ( ei ihan tarkka)
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
ja runkonopeudesta
Tuli saman tien mieleen toinen juttu tosta kulutuksesta, jos sillä nyt niin suurta merkitystä on ( ei mulla liukuvan veneen kohdalla kun kulkee tyhjäkäynnillä runkonopeuttaan). Nimittäin se, että kun veneen nopeus on sellainen että keula-aallon pituus on tasan rungon mittainen, jolloin se kumoaa peräaaltoa minimoiden kulkuvastuksen kulkee vene kuin vene minimikulutuksella. Toi nopeus on jossakin kirjoissa mainittu "runkonopeutena" ja on L^½ / V =1 eli rungon pituuden neliöjuuri jaettuna nopeudella on tasan yksi. Rungon pituus jalkoina ja nopeus solmuina.
Monesti runkonopeudeksi kutsutaan nopeutta jonka uppoumarunkoinen vielä kohtuullisella teholla saavuttaa, eli n. L^½/V = 1.3 ; tässä kohtaa kasvaa tehon tarve rajusti.
Kone , välitys ja ropelli kannattaa mitoittaa siten, että tuo edullinen runkonopeus L^½/1 = L^½ saavutetaan koneen matkanopeuden kierrosluvulla ( n. 3/4 täydestä kaasusta) , jolloin käytössä on sopivasti reserviä pahaan keliin ( isoon ylämäkeen) - reserviä voi olla käytön mukaan enemmänkin.
Näin siis uppoumarunkoisella ... liukureilla on ihan omat tehontarpeensa.
Monesti runkonopeudeksi kutsutaan nopeutta jonka uppoumarunkoinen vielä kohtuullisella teholla saavuttaa, eli n. L^½/V = 1.3 ; tässä kohtaa kasvaa tehon tarve rajusti.
Kone , välitys ja ropelli kannattaa mitoittaa siten, että tuo edullinen runkonopeus L^½/1 = L^½ saavutetaan koneen matkanopeuden kierrosluvulla ( n. 3/4 täydestä kaasusta) , jolloin käytössä on sopivasti reserviä pahaan keliin ( isoon ylämäkeen) - reserviä voi olla käytön mukaan enemmänkin.
Näin siis uppoumarunkoisella ... liukureilla on ihan omat tehontarpeensa.
Mile
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:29
Siltalan jakolaskut lienevät paikallaan. Itse olen laskenut kuusimetrisen katetun fiskarin 18hp yanmarilla vievän vielä vähemmän. Matkanopeudella 5,8 solmua 1,2 litraa tunnissa ja mailia kohti vajaa neljänneslitra.Edellinen omistaja väitti kulutukseksi puolitoista litraa tunnissa ja meinasi mennä löpöt mereen kun sen mukaan kaatelin.Eipä ole tullut peräprutkua ikävä :)
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Muun polttoaineen kulutusta
Minulta kuluu lyhyemmillä reissuilla polttoainetta 7 km/h keskinopeudella aika tarkkaan yksi Vaasan ruispalojen pari ja 0,5 litraa makeaa vettä jäähdytykseen per 10 km. Pidemmillä reissuilla polttoainetta on mukana laajempi valikoima.
Polttoaineeni on yksipuolista siinämielessä, että jos prosenteista puhutaan niin ne on vain hiilihydraattiprosentteja - muut prosentit tuppaavat viemään koneesta tehot pitkänkin ajan niiden tankkauksen jälkeen ;-)

Polttoaineeni on yksipuolista siinämielessä, että jos prosenteista puhutaan niin ne on vain hiilihydraattiprosentteja - muut prosentit tuppaavat viemään koneesta tehot pitkänkin ajan niiden tankkauksen jälkeen ;-)
Lill-Klas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Lill-Klasin ruismoottori käy todella vähällä - voisiko sanoa että on oikea "pisaralla pisimmälle" malli. Oma ruismoottorini on janoinen kuin 440cid suorilla putkilla, neljällä Holleyllä ja lyhyellä perällä ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Samassa sijoituspaikassa kuin Lill-Klasillakin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."