Sole ei käy hyvin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Sole ei käy hyvin

Viesti Kirjoittaja Kinde » 13 Kesä 2005 15:59

Syy miksi lähdin konetta korjaamaan oli se että se ei välillä ota täysiä kierroksia, tärisee. Kone tuntuu tällöin muutenkin voimattomalta ja nostaa kierrroksia laiskasti. Koneeseen vaihdettiin uudet sumuttimet ja aluksi tuntui että syy oli ollut niissä, mutta vika palasi tai oli kokoajan olemassa mutta piilossa. Ongelma ei nimittäin esiinny kokajan vaan saattaa olla piilossa. Vika ilmestyy niin lämpimään kuin kuumaan koneeseen ja on kestoltaan vaihteleva. Voiko ruiskupumpun männät olla väljät tai siellä olla roskaa? Kone ei savuta yhtään joten palaminen on puhdasta. Voisiko oire olla venttiilin kantamisesta?

spede
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2004 20:23

Viesti Kirjoittaja spede » 13 Kesä 2005 16:21

Näin yhtäkkiä tulisi mieleen että siinä sun koneessa olisi pumpun ajoitus vähän pielessä.Onko mahdollisesti päässyt jakopään hihna hyppäämään pykälän .Tai muuten olisi jako päässyt menemään pieleen.Tai sitten siellä jossain on ilmavuoto??

mval
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Kesä 2005 22:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mval » 13 Kesä 2005 17:02

Meitin Mini-23 Solessa oli samoja ongelmia. Lopulta syy saatiin selville, pakosarja oli sisältä puhki ja merivesi pääsi sylintereihin. Siitä johtuen pakoventtiilit jäivät satunnaisesti kantamaan kunnes yksi sitten napsahti poikki...Laituriin päästiin silti vielä ajamalla!

Toivottavasti nyt ei ole samasta kyse. Jos pakosarjan kunto epäilyttää se kannattaa tutkia ekana. Jos mahdollista niin puristusmittaus kertoisi venttiilien kunnon.

Lähteekö kone nyt normaalisti käyntiin vai vaatiiko pitkää pyöritystä?

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 13 Kesä 2005 17:17

Kone käynistyy heti ilman sahaamista.


Pakosarja on ehjä ja vian ajoittainen poistuminen ei musta viittaa edelliseen vikaan.

Kävin venellä tallinnassa ja moottori toin hyvin koko hki tallinna välin molempiin suuntiin kunhan vain ei koskenut kaasuvipuun.

Ihme homma???

mval
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Kesä 2005 22:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mval » 13 Kesä 2005 19:42

Jos vika ei ole niinkin yksinkertainen kuin tukkoinen polttoainesuodatin (ja siitä johtuva ilman imeminen ajoittain) voisi epäillä vaikkapa että yksi ruiskutuspumpun pumpuista hyytyy taikka keskipakosäädin sekoilee noiden venttiiliongelmien lisäksi.

Mulla ruiskupumpun korjaus maksoi 200 euroa sisältäen uudet pumppuyksiköt (3 kpl) joten jos koneella on paljon tunteja takana voisi pumpun peruskorjauskin olla perusteltua. Teetin omaan koneeseen ensin suutinremontin, vanha pumppu ei jaksanutkaan enää painaa tavaraa "jäykemmistä" suuttimista läpi joten sekin piti sitten ehjätä.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 14 Kesä 2005 07:03

Joo sitä ruiskupumppua pidän yhtenä vaihtarina. Pitää ensin kattoa että toi siirtopumppu ei vuoda imaa ja tarkistella vielä kertaalleen kaikki letkut. Sitten jos ei vieläkään toimi pitää tutkia ruiskupumppu.

Kylläkait ton tiisselinkin oppii kun vaan sen kanssa ropaa. Kiinnostus on vaan aika nollissa

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

uus syöttöpumppu

Viesti Kirjoittaja Kinde » 14 Kesä 2005 16:08

Otin letkulla suoraan jerrystä (kuitenkin suotimen kautta) mehut koneelle.

Ilmasin ja kone kävi hetken hyvin ja taas sama vika. Suotimen päältä ilmaruuvista tuli ihan pikkusen ilmaa joten diagnoosi on vuotava siirtopumppu.

Pistän uuden pumpun huomenna ja sittenhän nähdään kuin ukon käy.

Juhannus ja lomat lähestyy ja patti kukkolilee, ei hyvä

Vastaa Viestiin