Volvo Penta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
eetuk
Viestit: 10
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja eetuk » 02.06.2024 12:24

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että noissa Volvo Penta -moottoreissa pakosarjassa kiertää siis koneen oma glykoli eikä merivesi suoraan? Onko noi siis jotenkin poikkeuksia muihin merimoottoreihin? Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä pakosarjassa kiertää merivesi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1069
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.06.2024 20:00

Merivesikoneissa, missä on turbo, niin siellä kiertää jäähtäri. Pakosaappassa kiertää merivesi. Kaikissa Volvopenta koneissa, missä on märkä pakoputki. Myös pakosarjassa kiertää makeavesikoneissa jäähtäri. Ja se on samaa kaikissa makeavesijäähdytyksellisissä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

MÖsteri
Viestit: 1237
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.06.2024 0:30

Samaa mieltä. Joskin kerron tähän omasta B18 bensakoneestani.. Laittelin uuden pakosarjan ja siihen päälle asiaan kuuluvan 4-haaraisen kupariputken. Piti kiertää jäähtäri siis myös pakosarjan kanavien ympäri. No, ei onnistunut, kävi nimittäin niin, että konee lämmetessä niistä pakokanavien päällä olevista liitoksista (kupariputki + o-rengas) kiehui glykolit ulos. Jouduin tekemään niin, että pakosarjaa jäähdyttää merivesi, ja varsinaista moottoria glykolikierto. Uskoisin kestävän näinkin aika monta vuotta.

Vastaa Viestiin