Turbo diesel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1015
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Turbo diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06.08.2022 23:25

Summalaisessa on turbo diesel 6 syl Perkins. Kone on vm 1975. Yleensä ajetaan 1500rpm kierroksilla ja silloin nopeutta 8kn. Turbo askarruttaa, kone hukkaa hieman öljyä, kannattaako turbo huoltaa vai tarviiko kone sitä ollenkaan? Kannattaako poistaa ja säädättää ruisku uudelleen. Mitä hyötyjä ja mitä riskejä turboon liittyy

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turbo diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.08.2022 8:26

Jos vanhalla cav ruiskupumpulla, niin se pumppu ei imusarjapaineita aistii, joten turbon poustaminen on mahdollista, jos yläkierroksien syöttöä saa alas. Turbo tavalla kompensoi huonosti suunniteltua imusarjan ahdistusta, eli pakkaa ilmaa paineella, silloin kun sylinterin oma imu ei riittaa ilmabsaantiin. Turboilla on aina viive ja kierrosalue milloin ne toimii. Jos venetta käytettään silla alueella entien, on turbosta paljon hyötyä. Jos ei, niin haittaa on iso. Isoin haitta on imuilman lämpötila. Kunnon merimoottorissa se ratkaistaan välijäähyllä, marinoiduissa kuormaauton koneissä sitä harvoin on.
Summasumarum: jos moottoria ei käytettä turbon työalueella, sen voi poista. Pumppu vaparisäädöihin ja viilean ilman saantia parannettuna, saadaan samat käyttöominaisuudet melkolailla.
Mikä tule öljynkulutuksen, niin jos se kuluu tutbon kautta ja on varmistettu, niin ok. Usemmiten on muitakin syitä, vaikka kuluneet männänrengaat, sylinteriseinissa ruosteenkoloja (ei harvinaista merimoottorissa) yms. Ohivuoto ja puristusmittaus kannattaa tehä jokatapauksessa, ennen kun lähtee ropamaan korkeapainepumppua ja turboa. Säästyy rahaa ehkä
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin