Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
llo
Viestit: 3
Liittynyt: 22.11.2020 15:46

Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja llo » 22.11.2020 15:53

Veneeni BMC 1.8 -moottorissa dieseliä valuu suuria määriä moottoriöljyn sekaan, enkä millään keksi mitä kautta se voi tulla, sillä sekä dieselin nostopumppu että syöttöpumppu on molemmat tuoreeltaan uusittu ja huollettu. Niiden ei pitäisi olla syyllisiä.

Dieseliä valuu paljon ja painovoimaisesti, pari viikkoa sitten vaihdoin kokonaan öljyt ja nyt kun pumppasin öljytilan tyhjäksi, öljyjä tuli pari litraa enemmän kuin mitä olin sinne laittanut. Käytännössä koko tila oli siis täyttynyt dieselillä. Moottori on ollut tällä aikaa käyttämättä, sillä tällaisenahan se on käyttökelvoton.

Onko mitään arvauksia mitä ihmeen reittiä diesel voisi tuonne itsekseen valua? En keksi muuta kuin ehkä dieselin paluureittiä pitkin, mutta miten ihmeessä sekään on voinut päästä käymään..

matti
Viestit: 2033
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja matti » 22.11.2020 17:52

Jos se on tuollainen, niin siirtopumppu, kalvo rikki, valuu käyttövipua pitkin kampikammioon.
https://www.bing.com/images/search?view ... t=0&sim=11

llo
Viestit: 3
Liittynyt: 22.11.2020 15:46

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja llo » 22.11.2020 20:36

Sitä minäkin epäilin, mutta pumppu oli vain pari vuotta vanha ja nyt vaihdoin sen vielä pari kuukautta sitten taas uuteen, mutta sama jatkuu. Ei ole se.

Ainoa tosiaan mitä enää itse keksin on se, jos jotenkin dieselin paluuletkua pitkkn pääsee dieseliä painovoimaisesti väärään suuntaan. Paluuletku menee ensin suodattimeen, joten voisikohan suodatin tulla omalla painollaan täyteen, ja mennä samalla painolla moottoriin saakka? Tuntuu epätodennöiseltä, mutta onkohan edes teoriassa mahdollista?Kuva[/img]
Liitteet
20201122_145844-01.jpg
20201122_145844-01.jpg (211.72 KiB) Katsottu 271 kertaa

Avatar
ms.venla
Viestit: 852
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23.11.2020 9:16

Jos olisi Ford tai mersu, niin epäilisin suuttimia, niissä vanhoissa kun ne olivat venttiilikopan sisällä.
Ei oikein ole muita mahdollisuuksia kuin tuo ruiskun jalka. Jos sieltä kuitenkin on stefa mennyt jostain syystä.

matti
Viestit: 2033
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja matti » 23.11.2020 17:13

Jos ei siirtopumppu, niin sitten ruiskutuspumpun akselistefa??, sieltähän on suora yhteys kampikammioon, eihän ole oikeastaan muuta mahdollisuutta.
Lappoilmiönhän se vaatii, polttoaineen pinta lienee tankissa ylempänä kuin ruiskutuspumppu, tällöin jos akselitiiviste on viallinen polttoaine valuu kampikammioon.

Varaosiakin on saatavana; https://www.asap-supplies.com/engine-sp ... sel?page=2

llo
Viestit: 3
Liittynyt: 22.11.2020 15:46

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja llo » 25.11.2020 16:53

Sepä tässä se mystinen juttu onkin, että myös ruiskutuspumppu on tänä vuonna kalliilla uusittu. Se näytti kyllä vuotaneelta, mutta sen pitäisi nyt olla kunnossa. Pumpun huollon tehnyt vielä kokeili kovilla paineilla ettei sieltä mitään tulisi läpi.

En ihan varmasti hahmota miten toi polttoaineen virtaus tuolla menisi. Siirtopumpultahan ei mitään pitäisi mennä läpi ruiskutuspumpulle, kun siirtopumppu kerran on kunnossa, eikö totta? Mitä kautta sitten siirtopumpulle menisi lappoefektillä sitä polttoainetta, voisiko se tulla tuota ylijääneen polttoaineen reittiä "väärään suuntaan", kuten tuossa spekuloin?

Näiden kahden pumpun lisäksi ei kai voi olla mitään muuta mahdollisuutta, edes teoreettisesti?

matti
Viestit: 2033
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Dieseliä valuu mystisesti moottoriöljyyn

Viesti Kirjoittaja matti » 26.11.2020 16:29

Jos irrottaisit ensin sen siirtopumpun, (alku helpommasta päästä),jätä letkut kiinni, tällöin voit katsoa vuotaako se, jos ei, seuraavaksi ruiskutuspumppu irti.
Siinä välissä vois tietysti ottaa suuttimetkin irti, niin vois olla varma ettei sieltä jotenkin???? ole vuotoa.
Teoreettisesti, jos polttoaineen pinta on suuttimien yläpuolella, vois paluupuolelta rikkoutuneesta suuttimesta mennä polttoainetta koneeseen.
Sellainen rikkoutuminen on kyllä lähes mahdotonta, ei todennäköisesti kävisi kuin kolmella ja jos polttoainetta on männän päällä ei startti pyörittäisi.

Vastaa Viestiin