Olisi tarkoitus hommata nostalginen kone 5,5-metriseen tervantuoksuiseen avoveneeseen. Peti on ja akseli, joiden kaltevuuden vuoksi 2-tahtikone soveltuu tähän tarkoitukseen paremmin ilman mitään murroksia tms.
Koneitakin olisi tiedossa. Kysyisinkin mielipiteitä, Vire BVR vai 5,7 -heppainen Kipinä? Vireessä olisi pakit ja kaikki, Kipinässä vain kytkin. Mitäpä sanotte?
Kipinä vai Vire?
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Jos sulla on Kipinä säilytä se. Laita Vire veneeseen. Pakki on aika kivaa, ja Vire on vähän niiku mottori (Anteeksi Kipinän tekijät, hyvä suoritus pikkuverstaalta, oliko se Kuopiosta?)
Muistan Kipinän alkuajoilta ja Saimaalla. Koneessa oli hemmetin kova ääni. Se kuului saarien takaakin 10 km. Ääntä kesti pitkään, koska vene kulki hitaasti.
Muistan Kipinän alkuajoilta ja Saimaalla. Koneessa oli hemmetin kova ääni. Se kuului saarien takaakin 10 km. Ääntä kesti pitkään, koska vene kulki hitaasti.
Kyyrö
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
- Paikkakunta: Varkaus
Kiitokset vain vinkeistä! Nyt on käyty tutkimassa useampiakin koneita, etupäässä Vireitä, ja jututettu useita vanhempia herroja, joilla on käyttökokemusta kummastakin konemerkistä.
Vire oli vahvana mielessä, mutta päädyin kuitenkin Kipinään. Kyseessä on se 1-pyttyinen perusmalli, siis 5,7 hv Kipinä Solexin kaasarilla ja vapaakytkimellä. Vuosimallista en ole ihan varma, 1960-luvun alkupuolelta kumminkin kun magneetto on Wipac eikä Bosch. Alkuperäinen messinkipotkuri seurasi kaupassa mukana.
Mutta otanpa noita Vireitäkin talteen. Eihän sitä koskaan tiedä...
Vire oli vahvana mielessä, mutta päädyin kuitenkin Kipinään. Kyseessä on se 1-pyttyinen perusmalli, siis 5,7 hv Kipinä Solexin kaasarilla ja vapaakytkimellä. Vuosimallista en ole ihan varma, 1960-luvun alkupuolelta kumminkin kun magneetto on Wipac eikä Bosch. Alkuperäinen messinkipotkuri seurasi kaupassa mukana.
Mutta otanpa noita Vireitäkin talteen. Eihän sitä koskaan tiedä...