Dieselin ongelmat lämpimänä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
siltala
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
Paikkakunta: Eura

Dieselin ongelmat lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja siltala » 17 Touko 2005 10:33

Vesille laskussa tuli jännättyä lähinnä vuotojen määrää, joka sitten olikin ihan positiivinen yllätys.

Sen sijaan vesille päästyään Bukh 20 osoitti kummaa ongelmaa.

Kone käy ihan hyvin, kunnes tulee kunnolla lämpimäksi. Moottori sammahtaa suoraan kierroksista riippumatta ja pölläyttää öljyisen pilven putkesta.

Tällaisen sammumisen jälkeen startti ei tuntuisi jaksavan pyörittää konetta, mutta välttämättä yhteys ei silti ole suora noiden välillä. Lämpimänä kun tuntuu muutenkin pyörittävän konetta raskaammin.

Pienen jäähtymisen jälkeen kone taas lähtee käymään ja käy "paremmin kuin uusi" jonkin aikaa, kunnes toistaa saman jutun.

Sammahtaminen voi varmasti johtua polttoainepuolen suodattimista, ne onkin tarkoitus vaihtaa, mutta mistä tuo koneen raskaus voi johtua sammumisen jälkeen? Ei kai vanhassa koneessa (n. 20 v) nyt venttiilitkään tuollaista enää?

Uskaltaako edes toivoa vain suodatinongelmia? Ei kai sentään kiinnileikkailua tai kansimurheita? Mihin tuollainen voisi viitata, törky suodattimissa tuskin tuollaista sentään saa aikaan? Viime kesä on käsittäkseni sujunut täysin ongelmitta tuon moottorin suhteen.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 17 Touko 2005 10:51

Jos pannu tuntuu tahmealta heti sammuttuaan ja notkistuu jäähdyttyään niin kyllä se vahvasti vaikuttaa siltä että se on leikannu kiinni. Kyllä ottaisin kannen auki ja kurkkaisin sisälle että mitä se on syönyt.

Kyllä leikannu kone voi tuntua jäähdyttyään ihan toimivalta ja äänikin voi olla ihan nätti mutta kyllä sieltä melkovarmasti tehoja puuttuu.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 17 Touko 2005 12:31

Moro!
Sammuuko kuin seinään vai hidastuuko käynti pikkuhiljaa? Mikäli sammuu kuin avaimesta kääntäen, veikkäisin sähköpuolen ongelmaa, esim väärä lämpöarvo tai muuten sytytystulppa. Itselläni oli tällaista vikaa Götassa. Jos taas kierrokset ensin hidastuvat ja sitten kone sammuu, on kyseessä kiinnileikkautuminen.

Saatat saada leikkautumisen selville jo tulpan reiästäkin lampun kanssa, jos sylinterin seinämissä näkyy pystysuuntaisia naarmuja.

t.Matti

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 17 Touko 2005 13:21

Harvemmin sähköviat "riisseliä" kiusaavat
Mutta itte kyllä kurkkaisin miltä kannen alla näyttää....

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 17 Touko 2005 15:08

Juu ei viittaa sähkövikaan vaan johonkin vakavaan. Tulpanreiästä eli suuttimen reiästä voi yrittää tähystää mutta ei sieltä paljoa näe. Jos kone tosiaan kahnaa lämpimänä vastaan ja kylmänä pyörii niin kyllä se on kilahtanu. Auki vaan ja ihmettelemään. Vika miksi se on rikkoutunu pitää tietty selvittää

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 17 Touko 2005 15:32

Oireet (öljyä pakoputkesta) saattavat viitata samaan vikaan joka oli Toyota Hiacen dieselmoottoreissa aikaisemmin (alumiini venttiilikopalla).

Eli kun moottori on jo hiukan väljä niin se vetää sylinteriin huohotinputken kautta moottoriöljyä. Öljy pakoputkesta ja se että pysähtyy kun seinään viittaa siihen (palotila täynnä öljyä).

Kannattaa tsekata seuraavat asiat:
ettei moottorissa ole liikaa öljyä
kampikammion ilmankierto on avoinna
onko imusarjaan menevä huohotinputki lytyssä
huohottaako kone paljon
tekee koeajon niin ettei huohotinputki ole imusarjassa kiinni

Jos kone sammuu vaikka huohotinputki ei mene imusarjaan, niin vikaa kannattaa etsiä koneen tai voimansiirron kiinnileikkaantumisesta lämmettyään.

Kun käyttää konetta huohotinputki irti, niin putkesta saatta roiskua paljon öljyä. Jatka putkea ja ohjaa kampikammiokaasut johonkin kanisteriin testin ajaksi.
Lill-Klas

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 17 Touko 2005 19:55

Noh, diesel kone sammutetaan polttoaineen syöttöä kuristamalla. Jos kone nyt sammuu kesken kaiken niin voisi olettaa että sylintereissä on palamatonta polttoainetta kun ei sitä syötön kuristusta tapahdu. Siitä voisi siis se öljyinen tavara johtua.

Oletkos muuten tarkistanut jäähdytysvesikierron, ja termostaatin toiminnan jos sellainen on olemassa. Termostaatti saattaa olla jumissa ja silloin vesi ei välttämättä kierrä kunnolla koneessa ja tapahtuu ns. lämpöleikkaaminen. Lämpöleikkaamisella tarkoitan sylinterin(valurautaa) ja männän(aluminia) lämpölaajenemista joka johtaa ns. leikkaamiseen. Kone ei kyllä välttämättä edes mene rikki ko. ilmiöstä, ja vaikuttaakin siltä koska lähtee käyntiin jäähtymisen jälkeen. Startin kankea pyöritys voi olla kiinni siitä että sylinterissä on aikamoinen määrä palamatonta polttoainetta joka kyllä aiheuttaa aikamoisen vastapaineen.

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 18 Touko 2005 12:07

Kone on leikannut kiinni. Kone voi toimia taas jonkun aikaa ja sitten pysähtyy kuin seinään (Matti: dieselissä ei ole sytytystulppaa), on taas leikannut kiinni. Seuraavalla tai sitä seuraavalla kerralla.... leikkautuminen rikkoo männän öljyrenkaat ja pilssi on täynnä moottoriöljyä. Kansi auki, myös jäähdytyskanavat on rassattava auki. Joku kohta on tukossa.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 18 Touko 2005 15:20

Heh, sorry, en heti erottanut diiseliä bensakoneesta, mutta siltalakin varmaan jo hoksasi tämän!
Pienemmänkin leikkautumisen jälkeen männänrenkaat yleensä jumittuvat, eli jos vähällä pääsee, niin rengasurien avaus männässä ja pytyn kevyt hoonaus voi riittää. Hoonauksen voi tehdä myös itse, mutta ellei ole ennen tehnyt, kannattaa se jossakin muualla teettää, ei maksa paljon.
Mutta riippuu ihan siitä, miten syvät jäljet pytyn seinässä on.

t.Matti

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 18 Touko 2005 15:44

dieselin ja bensakoneenhan erottaa siitä, että dieselissä on tulpanjohdot rautaa;)
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 19 Touko 2005 00:48

Onko Bukhissa vanhanmallinen kartioilla vaihtava kytkin? Minulla oli Volvon RB:n kanssa samankuuloista kiusaa. Syy oli liian kulunut toinen kartio. Meni tavallaan veto ja pakki päälle yhtäaikaa ja pysähtyi kuin seinään. Päällystettiin vetokartiota vähän alumiinioksiidisuihkutuksella ja prikka sopivaan väliin niin hyvin toimi.

siltala
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja siltala » 23 Touko 2005 10:30

Ongelma löytyi ja oli kyllä luokkaa "ensimmäiseksi pitäisi tarkastaa". Onneksi ilmeisesti ei pahempaa tuhoa tullut.

Vaikka jäähdytysvesi kiersikin näennäisen hyvin ja myös lämmöt lämpömittarin mukaan pysyivät sopivina, ei vesi kiertänyt koneessa, ainakaan kunnolla. Täysi jäähdytyspuolen rassaaminen auttoi ja nyt käy kunnolla. Tulipahan katkerasti kokeiltua, että n. 45 minuuttia tyhjäkäyntiä puksuttaa "vähän" vähemmälläkin jäähdytyksellä. :P Lämpömittarihan ei kerro mitään varsinaisesta moottorinlämmöstä, eikä oikein näppituntumallakaan osannut sanoa itselle vieraasta värkistä.

Kiitos kuitenkin hyvistä neuvoista. Tuli tehtyä paljon ylimääräistäkin huoltoa, josta tuskin oli haittaa. :)

Vastaa Viestiin