Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Kirjoita palautetta Puuvene.fi:stä; esitä parannuksia ja linkkivinkkejä, raportoi viallisista linkeistä tai kehu ja kannusta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja Simon » 19.03.2010 22:58

En tiedä onko oikea paikka, mutta kannattaisiko ajatella, että kaikki tällä foorumilla esiintyisivät omalla nimellään, niinkuin esim. FCBS, missä myös bän..(poistamisia tapahtuu aika herkästi).
Nimimerkin suojasta kun tahtoo tuo "viisaus" olla joskus liiankin helppoa, toki päivittäin foorumia seuraava pystynee olemaan ajan tasalla.
Varmasti näitä on ajateltu tätä mielestäni hienoa sivustoa kehilteässä, mutta kumminkin?

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Warjo » 19.03.2010 23:38

Tuossa omalla nimellä esiintymisellä, vaan saattaa pahasti rajoittaa kommentointia, mikä on minusta ollut tämän palstan hienous, hervotonta huumoria aika-ajoin, tosi mukavaa seurata keskustelua.
Ei siinä nimimerkin takana olevassa viisaudessa ole sen kummempaa.

FCBS:llä ei nykyisin "uskalla" juurikaan kommentoida huumorilla, koska joku vetää porot nokkaan ja sitten viesti poistetaan asiaan kuulumattomana. Onko se sitten hyvä systeemi?
Luulen, että persoona tulee liian yksilöidyksi, jos omalla nimellä pitää kirjoittaa. Jolloin kirjoitukset muuttuvat faktojen toteamisiksi ja erilaisten linkkien esilletuomiseksi omaamatta mitään mielipidettä asiasta, (tai ei ole mitään sanottavaa asiaan). Kuten mielestäni ko. foorumilla tahtoo asiat olla.

Tämän foorumin parasta antia on mielestäni, juuri tuo hieman rönsyilevä keskustelu. Ei takerruta jokaiseen kirotusvirheeseen ja yksityiskohtaiseen faktaan asiasta, vaan sallitaan erilaisia mielipiteitä eri asioista, joissa ei välttämättä ole yhtä ja ainoaa oikeata ratkaisua, (paitsi omasta mielestä se pitää tehdä juuri näin, muut eivät tiedä, eivätkä osaa)

Toki voin tarpeen vaatiessa kirjoittaa omallakin nimellä, mutta nyt en vielä sitä tee :P
Ja tämä oli vain ja ainoastaan minun mielipiteeni, muut eivät saa olla samaa mieltä !!! !!! !!!

Terveisin,
Warjo
(rekisteröitynyt FCBS:n v.2006)
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Simon » 20.03.2010 0:11

No joo saattahan se näinkin olla/ja onkin, mutta näillä meidän ketjuilla kun tuppaa nuo asiat rönsyilemään niinkuin olet huomannut ja mitä viittaat tuohon mainitsemaani sivustoon, niin siellähän todella bännätään,suht herkästi.
En toki tarkoittanut "kovallakädellä poikki", mutta välillä on sen tapaisia tunt, eikun ketjuja missä ylläpitäjä voisi tulla väliin.

Siitä huolimatta on meillä hyvä puuvenepalsta.

Terveisin Simo

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Warjo » 20.03.2010 0:22

Simon kirjoitti:
Siitä huolimatta on meillä hyvä puuvenepalsta.

Terveisin Simo
Erittäin hyvä puuvenepalsta.

Tuolla FCBS:llähän ei juurikaan saa sivuta aihetta, tai viesti poistetaan aiheeseen kuulumattomana.
Nautitaan hienosta (rönsyilevästä) puuvene keskustelupalstasta.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 20.03.2010 12:24

Tällä palstalla yhtyy asia ja läpänheitto mielestäni sillä tavalla sopivassa suhteessa, että täällä tulee käytyä päivittäin vilkuilemassa satoa. Asialla viittaan siihen, että kysmyksiin tulee usein ja nopeasti paljon vastauksia monelta kantilta. Joskus menee viisastelu vähän överiksi, mutta johtunee enemmän vakiokirjoittajien hyväntahtoisesta hyymöristä kuin oikeassa olemisen tarpeesta. Koska aihealueemme on juuri sellainen ettei oikeaa totuutta ole olemassa tämä toimii. Toisaalta ymmärrän kyllä turhautuneisuutta siihen, että parlamenttikirjoituksia on niin runsaasti muussakin kommentoinnissa ja itsekin syyllistyn tarpeettomaan aiheen vieressä olevaan veistelyyn.

Omalla nimellä kirjoittaminen ehkä nostaisi keskustelun tasoa professionalismin suuntaan, mutta nostaisi omalla tavallaan kynnystä lähestyä palstaa. Harrastaja ja hangaround puuveneilijöille sekä aloitteleville kirjoittajille tämä vapaa valinta kertoako nimensä tai ei sopinee hyvin. Puuvenerakentamisen ammattilaiset ja runebergit todennäköisesti kuluttavat aikaansa muualla.

Tämä nyt on tällainen palsta, en juurikaan muita seuraa.
Viinamäenmiäs

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Jape » 21.03.2010 9:38

Kyllä puollan nimimerkkien käyttöä ennen kun oikean nimen. Omalla kohalla oon kyllä jo jonkin aikaa miettinyt että vaihtaisin nimeni tuohon, mutta mennään nyt vielä ainakin toistaiseksi tällä nimimerkillä. Suurinosa kirjoittajista on kuitenkin vakiokäyttäjiä ja keskenään tiedämme suurinpiirtein kuka kukin on. Uusien käyttäjien rekisteröitymistä se helpottaa huomattavasti kun voi rekisteröityä nimimerkillä, aika harva uskaltaa laittaa nimensä nettiin julkisesti. Syy ei ole varmaan se etteikö puuvenepalstalla voisi esiintyä omalla nimellään, vaan se että sitä esiintyy sitten ihan koko maailmalle sillä nimellä ja siitä saa jotkin ohjelmat kaiveltua ihmisestä tietoja, joita voi käyttää väärin hyväkseen.

Sehän kyllä käy että vaihdetaan nimimerkit nimiin niille jotka sitä haluaa, yhteyttä vaan meihin ylläpitäjiin niin se onnistuu helposti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.03.2010 21:54

Mulla on hiukan kaksijakoinen suhtautuminen tuohon nimimerkin/oman nimen käyttöön.

Kotikasvatus ja omat periaatteet sanoo ettei semmoista asiaa tai tekemisiä ole normaalielämässä että oma naama ja nimi pitäisi salata - jos näin on niin sitten on joko rikollinen, paskahousu tai muuten vaan ketku.
Toisaalta joku, varsinkin tämmöinen mukava harrastustoiminta kuten nyt tämä puuvenenetti kaikkine oheistoimintoineen, voi olla sen verran rentoa ettei kannata alkaa leimaamaan edes alitajunnassa jotakin nimimerkkiä käyttävää henkilöä em. "laatumääritteillä".
Eli kukkikoon kaikki kukat omilla nimillään tai nimimerkeillä - se on ihan kirjoittajan oma valinta miten ajatuksensa signeeraa.

Mutta sen verran on kuitenkin syvä uurteita isäukon tervapamppu ja äidin tiskirätti kaivertaneet että arvostan enemmän tavalla tai toisella tunnistamani henkilön kuin pelkän nimimerkin antamaa palautetta, mielipidettä tai kommenttia

Ei vaiskaan, emmä oo koskaan saanut selekään (jos tukkapöllöjä ja korvasta vetämisiä ei lasketa semmosiksi) mutta pussillisen jymyä oon joutunut piiputtelemaan kun varastin nössinä äitiltä lupiaskin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kirjoittaminen palaute-palstalle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.03.2010 23:37

Olen saanut suurin piirten samanlaisen kasvatuksen kuin oletan suurimman osan suomalaisista saaneen, en pelkää oman nimen käyttöä, päin vastoin. Mutta täällä palstalla on helpompi verestää keskustelua, antaa mielipiteensä kuin jos käyttäisin omaa nimeäni. Mutta jokaiselle jolle lähetän yksityisviestin, kerron Donna 28 sijaan oman nimeni, se on minusta kohtuullista, koska silloin ei keskustella enää anonyymin kanssa.
Aktiivikeskustelijat, joihin minäkin uskoisin kuuluvani, tietävät kuka minä olen ja mistä.
Asiayhteyksien kautta opimme toisemme tuntemaan. Toisaalta en välttämättä halua kasvoista kasvoihin kaikkia nähdäkään, se ei varmasti ole tämän palstan tarkoitus eikä siinä mielessä tarvitse mielestäni tunnisteenakaan olla muuta kuin nimimerkki. Täytyy myöntää, että olen varmasti yksi niistä, jotka ohjaavat keskustelua harhapoluille. En pahuuttani, mutta heittäydyn mielelläni mukaan yksityiskohtiin, joka saattaa ja johtuu usein tietämättömyydestä, mutta onnekseni minua välillä oikaistaan tai sitten niin kuin yks. oulunsalolainen saanoo "ettei ymmärrä" ja sitten minä; jag förstår inte ochså. ;-) :) :-) Niin kuin viinamäenmies, en minäkään muita seuraa !!!
Dånna 28

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.03.2010 18:28

Tein tästä ketjusta ihan omansa, kun asia kuitenkin on ihan tärkeä ja keskustelunarvoinen.

Mietiskelin vielä tuota omaa nimen tai nimimerkin käyttöä niin jos käyttäisin vaikka nimeä J.Kareinen niin siinä tulee se kuva että kirjoittelen täällä yrityksen nimissä. Mutta kun olen täällä ihan omana ihtenäni niin mieluummin käytän kavereidenkin käyttämää kutsumanimeä Jape.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.03.2010 18:45

Niimpä...

Jos joku veijari surffailee työaikana työnantajan piikkiin puuvenenetissä ja käyttää sen takia nimimerkkiä kun pomonketale on samassa keskustelussa omalla nimellään niin totta hitossa silloin nimimerkin käyttö on itsestään selvä homma ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja Simon » 22.03.2010 19:40

Aivan hyvä, että vaihdoit otsikon. Olisi aloittajana heti pitänyt huomata avata samalla nimikkeellä, mutta kun tuo oli sopivasti hollilla, eikä ollut kiinni.
Eikä tuo aloitukseni ollut kumminkaan kehoitus, saatika vaatimus, joka tapauksessa keskustelua herättänyt kuitenkin ja asiallisen perusteltuja, mihin voin aivan "helpottunein tuntein" nojautua.

Ps. on meillä jokatapauksessa hyvät sivut!

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.12.2014 4:39

Mä oon melko varmaa, että mua nimimerkilla Qubik tunnistavia on maailmassa huomattavasti enemmän, kun mun vanhempien annettulla nimella. Menee pikkase avoimesta ovesta sisään murtamiseksi, se pakosta nimen käyttäminen. Lain mukaan nimimerkki on samalla tavalla ihmisen oma kun passiin kirjoitettu. Ja nettipalstoilla sikailu on kasvatuksesta kii, ei siitä että käytätkö nimimerkkia tai et.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Kirjoittaminen nimellä vai nimimerkillä

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 15.12.2014 21:29

Eikä täällä nyt sikailla, sen mitä minä näitä olen seurannut. Joskus harvoin kai tulee itse kultakin harkitsematonta tekstiä, kun tulee keskellä yötä tarve kommentoida jotain sillä hetkellä kovasti tärkeää asiaa. Jota sitten saa seuraavan päivän hävetä...

Off topic; mikä idea noissa (ilmeisesti automaatti)viesteissä on, kuten tässäkin ketjussa ylempänä khushfem... nimimerkin tekstissä. Noitahan ilmestyy tänne eri ketjuihin silloin tällöin. Kopioidaan jostain aikaisemmasta viestistä sisältöä ja lisätään se ketjuun. Tsekkaako joku jonkun feikkinimimerkkinsä toimintaa, vai mitä. Ja mitä sellaisella nimimerkillä kukaan tekee? Joku järkihän tuossa täytyy olla. Ei kai siellä kukaan Venäjän turvallisuuspalvelun puuveneosastolta virittele vakoiluverkkojaan tänne? Vai onko Nigerian pojat tai Sambian presidentin serkku lähteneet tänne miljoonabisnesten toivossa kalastelemaan salaista tietoa veneen kyllästämisestä?

Valaisisiko joku tietämätöntä.

Vastaa Viestiin