Puuvenelehti 3/2007

Kirjoita palautetta Puuvene.fi:stä; esitä parannuksia ja linkkivinkkejä, raportoi viallisista linkeistä tai kehu ja kannusta.
Vastaa Viestiin
Vieras

Puuvenelehti 3/2007

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.09.2007 14:12

Ehdotus: Lehden nimeksi tulisi muuttaa "Purjevene lehti"
Muita aiheita oli niin vähän.

t: ensivuonna irtonumeroiden (?) ostaja.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 22.09.2007 18:40

Varmaankin tarkoitat "Purjevenelehti"

ja hymy perään:-)

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 22.09.2007 20:56

Niin tietysti. Ei se kyllä pahaa tee, jos äidinkielenopettaja saa välillä kääntyä haudassaan.
Kiitos Hilkka!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26.09.2007 16:03

Hmm,

En ole koskaan ylipäätään ymmärtänyt tätä "purje- vs. moottoriveneilijät" -juttua. Veneilystähän kummassakin on kyse. Vielä enemmän kummaksun kyseistä diskurssia puuveneharrastajien keskuudessa. Kyllä minä ainakin tykkään ihan yhtä paljon hienosta puuveneestä - on se sitten varustettu kepillä tai ilman:-)

terv,

Kaapo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.09.2007 21:33

Kyllä nätti puupurjevenekin on nautinto katsella huolimatta purjeveneitä rumentavista kepeistä jotka törröttävät typerästi veneen keskellä ;-)
ja välillä joku keppivenemies/nainen on ihan siedettävä tyyppi jopa veneessään ja jopa laiturilla ;-)
Minulle on tullut puuvenelehti 4-5 vuotta ja täytyy sen verran kritisoida sen sisältöä tai paremminkin sisällön kehittymistä että on aivan sama luetko vuoden 2002 lehteä vai tämän vuoden lehteä - sisältö on aina sama ilman vivahteita mihinkään suuntaan. Minulle ko. lehti tuleekin enemmän ns. "hyvän asian kannatuksen vuoksi" kuin että siinä olisi (enää) mitään uutta luettavaa. Samat asiat vuodesta toiseen mutta toisaalta puuvenehän ja ylipäänsä vene on yksinkertainen kampe eikä siitä voi kovinkaan monipuolisesti kirjoittaa...
Tilasin tuossa Venemestarin uudestaan niiden ensimmäisten numeroiden jälkeen ihan kokeeksi kun lehteä mainostettiin muutetun.
Alkuunhan lehteä mainostettiin erilaisena venelehtenä jota se ei tosiaankaan ollut ja lopetin tilauksen ensimmäisen vuoden jälkeen. Ja niin käy nytkin kun 5 numeron tarjous loppuu - lehteä on tosiaankin muutettu mutta siitä ilmeisesti koetetaan tehdä yhtä typerä kuin Navigaresta jossa ei ole vielä ollut sivuakaan luettavan arvoista sisältöä. Mutta kait sen postilaatikkoon tipahtamista on kestettävä kun se tulee kylkiäisenä seurajäsenyydestä ;-(
Täytyy jatkaa vanhaa toimintaperiaatetta että kun emäntä löysää vahingossa talutusnuoraa marketissa niin karkaan aina lehtihyllylle ja lavaan läpi venelehdet. Ostan sitten satunnaisesti ne harvat lehdet jossa on jotakin luettavan arvoista sisältöä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 27.09.2007 10:36

Puuvenelehteä en ole koskaan tilannut, mutta irtonumeroita sen sijaan löytyy hyllystä runsaasti. Mielestäni lehden ulkoasu ja kuvitus on erittäin asiallinen. Tosin mulle kelpaisi kyllä vähemmänkin "tyyriin" näköinen lehti. Navigare on sinällään mysteeri: kuinka niin paksuun lehteen saadaan niin vähän asiaa. Viime numerokin tuli kaluttua läpi aika nopeasti. Tosin mainosrahoilla lehteä varmaan suurimmaksi osaksi rahoitetaan, mikä selittänee mainosten valtavan määrän. Navigaressa pistää lisäksi silmään kirjoitus- ja kielivirheiden suuri lukumäärä, mikä viittaisi kiireeseen toimituksessa.

Venemestaria en juurikaan ole lukenut, mutta ymmärsin että lehdessä olisi paljon käännösjuttuja ruotsalaisista alan lehdistä. Moottorivenelehdistä olen pitänyt Kipparista. Nyt kiinnostaisi saada käsiin erityisesti se numero, jossa testataan näitä kiinalaisia kopioperämoottoreita...

terv,

K

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11.04.2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 27.09.2007 15:05

Lehdissä usein pätee:

Laadukas ulkoasu - Köyhät jutut

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 27.09.2007 19:29

Ihan yllämainituista syistä on tullut lopetettua lehden tilaaminen. Paitsi tietysti (enimmäkseen) purjehtijana ei havaitse mitään purjevenepainotusta ;) Kun venejuttuja on tullut harrastettua jo useita vuosia ei viitsi enää lueskella samoja juttuja. Lisäksi ne pääkirjoitukset kävivät välillä tympimään. Etenkin ne joissa sorruttiin suoraan omien tuotteiden markkinointiin. Mutta muutenhan sitä lehteä silmäilee yleensä ihan mielellään ja monta vuosikertaa on laatikoissa tallessa.
- Petri

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 27.09.2007 20:45

Ite luen aika tuota harvakseltaan, irtonumeroita ostelen. Pers'aukinen kun on ja lehti hippasen maksaa, niin pitää miettiä aina ja katsella kantta ja silleen... Mutta mielstänia siallinen ja tykkään tuosta paperista, taitosta ja tyylistä. Mutta ammattiveistäjälle tuskin mikään 'ase'.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 28.09.2007 8:33

On tullut selailtua muutama Pro Sail -lehti, ja kyllä sen jälkeen Puuvene-lehden sisältö näyttää aivan asialliselta ;-)

Mutta asiallisesti ottaen trendi tässä, niin kuin monessa muussakin asiassa, näyttää olevan se, että ns. suuri kuluttava yleisö ostaa tuotteita puhtaati ulkoasun ja mielikuvan pohjalta pätkääkään sisällöstä, käyttökelpoisuudesta tai kestävyydestä piittaamatta. Eli ostopäätös tehdään hedonistisesti hetkellisen nautinnon tai kuvitellun itselle saatavan arvostuksen lumoissa. Tuotteen antamasta lisäarvosta todellisessa käyttötarkoituksessaan ei jakseta ottaa selvää eikä siitä ehkä olla niin kiinnostuneitakaan. No minulle, juuri tuosta ulkoasusta leipäni tienaavalle tämä on lyhytnäköisesti hyvä asia, mutta kyllä se sisintäni riipii. Ihan totta, älkää naurako! Eihän tuolla periaatteessa pitäisi niin suurta merkitystä olla – antaa ressukoiden ostaa tyhjänpäiväisiä krumeluurejaan – mutta kun se johtaa siihen, ettei asiallisia tuotteita kannata tuottaa, koska niiden tekeminen maksaa enemmän eivätkä ne myy tarpeeksi. Ja ekologisesta näkökulmasta tätä kehitystä ei uskalla edes kuvailla näin netissä – näitähän sivujahan voivat vaikka lapsetkin lueskella.

Eli lyhyesti: Jos meitä sisällöllisesti laadukkaan veneilylehden kaipaajia (ja oikeasti ostavia) olisi riittävästi ja me olisimme valmiit maksamaan siitä hieman enemmän kuin näistä elämäntapalehdistä, niin uskoisin sellaisen syntyvän Suomenkin markkinoille.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 29.09.2007 9:53

Olen ostellut amerikan puuvenelehteä-Woodenboat- jo "pari" vuotta, sisällöltään minusta huomattavasti parempi kuin kotimaiset.
On ollut seikkaperäisiä moniosaisia puuveneen "korjaussarjoja" sekä nyt viime no:ssa kajakin ja soutuveneen rakentamiskuvauksia. Tosin soutuvene on sellainen jota ei suomessa ole totuttu näkemään/tekemään.
Kun ei ole tehnyt taikka edes nähnyt jotain "puuvenejuttua", niin on hyvä apu kun voi lukea seikkperäisen kuvitetun tarinan josta saa vinkkejä joita voi soveltaa.
Lisäksi kun lehti on lontoota, niin minun kielitaidolla sen lukeminen on niin hidasta, että 9,2€ hinta tuntuu halvalta koska viihdettä riittää moneksi toviksi.
Oman mielenkiinnon antaa myös se, että joskus lehdessä on kuvia/artikkeleissa mainintoja suomalaisista veneistä. Viimeksi -ajankohtaista osiossa no 197 elokuu 07- Traditional Boat Works San Diego;ssa korjaa 79´ Miramar ketsiä. Vene on Jarl Lindblomin suunnittelema v 1949 Suomessa vesillelaskettu vene.

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.12.2007 17:09

Puuvene-lehti nro 52 ja mulle riitti!

Kuten tuolla edellä kirjoitin lehdessä ei ole ollut juurikaan asiapitoisia artikkeleita. 4-5 vuoden ajan on kierrätetty samoja juttuja ja nyt ollaan taas siinä "pojanklipin" Lightnigissa - oikein 2 vuoden käyttökokemukset - voi pyhä Sylvi ;-(

Ainakaan minulle eivät pelkät kauniit kuvat riitä vaan lehdessä pitää olla asiaakin. Viimeisin Venemestari oli edeltäjiinsä verrattuna poikkeus sillä se tuli luettua melkeinpä kannesta kanteen joten sen koetilausta voisi jatkaa kun tuo Puuvenelehti antoi viimeinkin ylen ja peruin sen tilauksen...

Viime aikoina on tullut salaa vilkuiltua marketissa ulkomaisia venelehtiä vähän sillä mielellä... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

riumppi
Viestit: 34
Liittynyt: 19.01.2005 22:51
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja riumppi » 22.12.2007 18:40

no kas mulla alko tokkia toi yhden ja saman kiulun (lightning) mainostus joka numerossa niin paljon etta paatin etta jos seuraavassa numerossa on edelleen samaa niin lopetan kans tilauksen. puuvene on aina puuvene oli siina keppeja pystyssa airoja sivulla tai kapulla puuta paassa

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06.09.2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 22.12.2007 23:36

En ostanut uutta lehteä kun oli taas isä pojan venettä kehunut rikausohjeineen likimain 15 sivun verran. On tuo nyt jo kauluttu aiheena. Hiukan harmitti mutta ymmärtähän sen että on pakko saada veivattua tarinaa kun pienell porukalla on hankalaa saada jutua kasaan. Mutta samoissa on ogelmissa painii kaikki pikkkulehdet, irtonumeron ostan kun on taas enemmän luettevaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Puuvenelehti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.03.2008 22:38

Olen ollut irtonumero-ostaja. Lehti on ollut erittäin asiallinen ja artikkelit yleensä perinpohjaisia. Vaikka olenkin tätä nykyä moottoriveneilijä, ei jutut purjeveneistäkään hassumpia ole, varsinkin puisista kevytveneistä voisi kehittää jonkilaisen sarjan. Moottoriveneiden kunnostusprojekteja voisi olla tavalla tai toisella joka lehdessä. Lakkaus ja maalaus numero oli "pirun"hyvä, vähän samanlaisia kokonaisvaltaisia artikkeleja kaipaan, vaikkakin ne ehkä vuosien saatossa toistaisivat itseään. Olen seurannut kaikkia nykyisiä venelehtiä irtonumero-ostajana ja tilaajana. Puuvenelehti on minulle henkilökohtaisesti eniten antanut positiivisessa mielessä omiin projekteihini ajattelemisen aihetta.
Terv. Donna 28

Vastaa Viestiin