Viesti
Kirjoittaja Pekka Huhta » 30 Tammi 2010 15:45
Mä olen toiminut tämän Kööpenhamina-ketjun kanssa taitamattomasti ja jopa asiattomasti ja pyydän sitä anteeksi. Yritän selittää.
On raskasta ja tuskallista huomata, että elämän tärkeimmistä asioista voi muotoutua taakka. Mulle tämän saitin ensimmäisten versioiden rakentaminen 90-luvun puolessavälissä oli vuosia lähes tärkein asia ja työ, johon laitoin kirjaimellisesti tuhansia tunteja. Nykyisin jäljellä on vain henkinen, itse rakennettu vastuu ja velvollisuus, josta ei pääse irti. Lastaan ei haluaisi hylätä.
Sen sijaan että osaisin täysin rinnoin jaksaa neuvoa ja opastaa kuten vuosia sitten, palsta on enää paikka, jonka ylläpidosta ja sisällön valvonnasta on paljon työtä ja vain hyvin vähän iloa. Tiedän että tämä on tärkeä paikka kaikille teistä, ja palstan olemassaololle on erittäin tärkeät syyt - ne samat, joiden vuoksi koko sivusto alunperin rakennettiin. On tärkeää, että puuvenetietous, osaaminen ja puuveneiden edustamat arvot säilyvät.
Tämä on nyt taustaa sille, miksi toimin niin taitamattomasti ja ehkä typerästi tuossa ilmastonmuutosketjussa kuin nyt toimin. Kun aika on rajallinen ja palstan moderoinnista on tullut vain ilotonta vastuuta, niin viimeinen mitä kaipaan sotkemaan maailmaa on joku saatanan ilmastoväittely, johon pitäisi ottaa kantaa, toimia ja vahtia ettei kellään kaadu asiassa vati. Lopulta se jolta vati kaatui olin minä itse. Yritin sitä pitkittää ja pitkittää, mutta kun niin lopulta kävi, niin reaktio oli sitä typerämpi. Ylläpidon pitäisi jaksaa pysytellä objektiivisena, vaikka aihe olisi kuinka paljon omia arvoja vastaan. Se että harkinta petti noinkin pahasti todistaa varmaan sen puolesta, että minulla ei enää ole riittävää arvostelukykyä pitää tätä palstaa pystyssä.
Olen tämän prosessin yhteydessä harkinnut äärimmäisen vakavasti koko tunnukseni poistoa ja lopullista poistumista palstalta. Tekisi mieli sanoa, että ihan sama mitä täällä tapahtuu, mutta en silti voi. Ne syyt joiden vuoksi palsta on alun perin perustettu eivät ole muuttuneet mihinkään, eikä sitä muuta millään tavalla yhden ihmisen motivaatiomonttu.
Olen nyt siirtänyt ketjun pois silmistä. Se voi olla jälleen yksi typeryys lisää puoleltani, mutta en totta vie jaksa enää välittää. En jaksanut ruveta sitä muokkaamaankaan.
En halua sanoa, että poistun palstalta, mutta on melko todennäköistä etten tämän jälkeen juuri aio palstaan, sen sisältöön tai ylläpitoon puuttua. Nyt ei enää jaksa, minulla ei ole enää tähän voimaa.
Pekka