Sivu 3/3

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.06.2011 8:22
Kirjoittaja ee.hoo
Kun letkasta lähdetään tekemään poikkeavia liikkeitä,niin olisi kohteliasta huomioida ympärillä olevat veneet.Suorastaan älytöntä lähteä kääntymään siihen ainoaan suuntaan jossa jo on muita veneitä lähellä.Kun joku haluaa muuten vaan kääntyä ja siitä seuraa se,että toinen joutuu tekemään äkillisen väistöliikkeen, niin ollaan jo mun mielestä aiheuttamassa turhaa vaaratilannetta.
Siellä jonon hännillä meinas syntyä läheltä-piti-tilanteita kun etujoukot väisteli niitä kilpaveneitä.Vielä sekaan pyrki Uuni- ja Sirpalesaaren vesibussit.Oli vähän liian ahdasta...Lisäksi muutama 49er ohitti puuveneen vain senttien marginaalilla.Ainakin meidän veneen keulassa on yhden kilpailijan "kämmenenjälki".Mahdollisen osuman ja henkilövahinkojen puinti päivälehdissä ei varmasti olisi ollut harrastukselle eduksi.Kaksi massatapahtumaa oli nyt samassa paikassa samanaikaisesti.Mun mielestä turvallisuus deedeeärränkin uhalla menee kuitenkin kaiken edelle.Joko reitti pitää suunnitella niin,että paraatista ei ole suurta haittaa muille merenkulkijoille,tai pitää ehdottomasti varmistua siitä,että kulkueen reitille ei osu muita tapahtumia.Lisäksi jokainen kippari huolehtii siitä,että jonossa välit pysyy järjellisinä,eikä jonosta lähdetä poikkeamaan omille reiteilleen ainakaan niin,että toisten pitää tehdä turhia väistöliikkeitä.
Eikä siellä satanut,tuuli oli just sopivan kosteaa.

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.06.2011 12:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Mikäli muistan oikein nyt oli kolmas tai neljäs kerta kun olen mukana tuossa paraatissa vaikka pohjoisen poikia olenkin ja nyt taisi olla osanottajamäärältään pienin paraati ja muukin vesiliikenne oli vähäisintä mitä kertaakaan aikaisemmin noilla kerroilla. Mm lukuisat vesiskootterit puuttuivat kokonaan.
Eikä siellä rannoillakaan vaellellut kuin joku orpo piru "kosteassa tuulessa" ;-)

Millaistahan extremeä nuo paraatit ovat olleet aiemmin?

Siinä ee.hoo on oikeassa että turvallisuus ennen kaikkea (ja varsinkin deedeeärrää) ja vesillä(kin) on elettävä ja annettava toistenkin elää kunhan vaan, komisario Jansssonia mukaellen, lapset ja eläimet eivät ole vaarassa.

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.06.2011 14:09
Kirjoittaja ee.hoo
^Vesiliikenne oli muuten kiitettävän vähäistä,mutta ne 49:t aiheuttivat kyllä vähän liikaa hässäkkää.Suht kovassa tuulessa ( 10m/s ,puuskissa enemmän) ja märässä viimassa ao. veneiden liikkeitä oli vaikea arvioida ja yrittää antaa tilaa.Ko. skabassa ilmeisesti vain kolme venekuntaa pääsi maaliin,muut joutuivat keskeyttämään kovien sääolojen takia.
Mun mielestä se Merisataman allas olisi paraatissa ajettava niin,että alkupään veneet lähtevät paluulenkille vasta sitten kun loppupää on kokonaan pois altaasta.Näin ainakin omassa porukassa pidettäisiin huoli siitä,että niissä kapeimissa kohdissa mahtuisivat muutkin kulkemaan kuin puu(pää)veneilijät.

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.06.2011 16:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Minusta neliysit ja muut vastaavat nopeat kevytpurret ottavat sen tilansa noissa olosuhteissa paremmin ja turvallisemmin kuin hitaat ja kankeat fiskarit sitä niille voivat antaa mutta säännöt taitavat olla tietyissä tapauksissa hiukan eri mieltä.
Tuommoista 15 solmun molemmin puolin kiitävää (kulkeeko ne niin lujaa?) rakettia on melko mahdoton väistää 5 solmun vauhdilla - siinä voi pahimmassa tapauksessa kohteliaalla ja oikeaoppisella väistöliikkellä aiheuttaa haverin vaikkapa toisen katveessa olevan raketin kanssa...

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.06.2011 22:36
Kirjoittaja Donna 28
Olikos siellä haverin paikka ???
Donna 28

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 22.06.2011 10:15
Kirjoittaja ee.hoo
Väistämisvelvollisuussääntöjä olis ollut mielenkiintoista soveltaa käytännössä.Ohittava väistää ohitettavaa,nopeampi väistää hitaampaa,helpommin ohjattava väistää vaikeammin ohjattavaa,satamaan tuleva väistää satamasta lähtevää...Onneksi ei mitään sattunut.Kilpapurjehtijat kuitenkin matkustavat veneensä ulkopuolella.Hyvällä vauhdilla puuveneen keulaan osuvalle purjehtijalle olisi voinut käydä todella huonosti.Ja näitä "läheltä piti" -tilanteita kyllä oli kun väliin jäänyttä tilaa olisi voinut mitata senteissä.

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 30.06.2011 13:43
Kirjoittaja vanhami
Olipa likellä olipa, jos olis sattunut, niin olis sattunut, olipa ahdasta oli ja väistämissääntöjäkään ei noudatettu, voi voi voi. Uskaltaakohan sitä ensi vuonna tulla ollenkaan? ;)

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 01.07.2011 11:52
Kirjoittaja Veli-Matti
Äläs nyt Mika noi jyrkästi.... :-(

Lueskelin Huikun vierassataman baarissa pekonihampurilaista odotellessa erään venelehden vuosien takaista liitettä veneilyturvallisuudesta ja ns. hyvistä veneilutavoista.
Yleensä tuo sisältöiset kirjoitelmat ovat aika pitkälle hurskastelua ja diipadaapaa mutta lehdykässä oli erään tunnetun veneilyvaikuttajan kolumni mikä se on se VAARAtilanne vesillä.
Jutun koko perusidea sisältyi siihen ettei ole "oikeaa" ja "väärää" vaaratilannetta vaan ainoastaan vaaratilanteita koska jokainen veneilijä on eri persoona erilaisilla luonteenlaadulla ja veneilykokemuksella varustettuna.
Sama tilanne jota toinen ei edes noteeraa muuksi kuin sopivasti maustetuksi normi veneilyksi on toiselle merkittävä vaaratilanne eikä siitä muuksi muutu.

Jotenkin mutu sanoo että noilla neliysi-veijareila se vaaratilanteen kynnys on aika korkea eikä vaaratilanne ole edes veneiden ohitus lähietäisyydelta ja taitaapa pienet törmäilytkin olla tuttuja tapahtumia ainakin kisaajien kesken. Jollekin ahtaassa satama-altaassa viidentoista muun veneen kanssa pyöriminen on normi hommaa ja joillekin se on jo vaaratilanne sinänsä.
Eli siinäpä se MeriViaporin paraati on - oli ja ei ollut vaaratilanteita.

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 02.07.2011 19:58
Kirjoittaja vilreu
Yksi hyvä yleisvinkki hitaammalla veneellä liikkuvalle on, että pitää oman kurssinsa ja nopeutensa mahdollisimman tarkkaan, jotta nopeampi voi luottavaisin mielin tehdä omat suunnitelmansa.

Kun hitaalla veneellä joutuu väistämään olen senkin yleensä tehnyt vain kaasua keventämällä, Siis hyvissä ajoin vähäksi aikaa kahva ylös, jotta purjevene kryssii pois edestä.

Tämä on siis vain minun mielipiteeni, eikä minulla ole juurikaan kokomusta purje- tai liukuvista veneistä.

Tuo sama pätee muuten maantieliikenteeseenkin. Eli jos sinua ollaan ohittamassa pidä nopeus mahdollisimman tasaisena, niin ohittajan on helpompi arvioida ohittamiseen tarvittava nopeus ja tila.

Ainakaan vielä ei ole kukaan kanssaveneilijä kiukutellut / esittänyt epäystävällisiä käsimerkkejä :)

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 09.07.2011 18:58
Kirjoittaja Donna 28
Ihmettelen, missä kuvat ko. tapahtumasta. Eikö kukaan kuvannut, olisihan niitä kiva katsellakin ???
Donna 28

Re: MeriViapori 2010

Lähetetty: 21.05.2012 23:20
Kirjoittaja Pellis
Tänä vuonna olisi tarkoitus osallistua Delfinin kanssa ekaa kertaa tapahtumaan. Tarkoituksena olisi aloittaa salapoliisityö veneen alkuperän selvittämiseksi.

Jos TODELLISEEN kaaokseen haluaa...

Ilotulituksen SM kisat elo-syyskuun vaihteessa vasta härdelli on! Tapana on, että sadat veneet kerääntyvät Lauttasaaren koillispuolelle tapahtumaa seuraamaan, vieri vieressä kelluen. Suosiolla on lähdetty pois päin kohti Suomenojaa ennen suurta paluuruuhkaa. Oman pikku lisäjännityksen poistumisessa kyseisestä tapahtumasta Lauttasaaren pohjoispuolelta tuo pimeys lukuisine häikäisevine valoineen ja sadat plotterin kanssa päälle 25 solmua huristelevat reikäpäät.

Toivotaan, että paraati sujuu sivistyneemmässä järjestyksessä!