Kangaskansi ja kyllästysasiaa
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Olemme pieni porukka joka puuhastelee puuveneiden parissa.
Tekeilla on projektejauseitakinmutta nyt nosta keskusteluun kolme. Eli valmistumassa on kaksi soutuvenettä joista toinen lakataan ja toinen tervataan, sekä hain kansi (matto).
Nyt eteen on noussut pari kysymystä joihin mieluusti ottaisin hieman vinkkiä ja näkemystä:
Lakattava soutuvene. Kun vene nyt aletaan kyllästämään, niin seos lienee sopiva sellaisella kaavalla kuin pellavaöljy 60% + pineenitärpätti 20% ja Valttia 20% homeen ja lahon suojaksi. Venettä ei ole tarkoitus lakata sisältä, vaan laittaa Sateenkaarivärien "tervaöljy" sisäpuolen pintaan, jossa on pellavaöljyä 60% ja tervaa 40% sekä myös jotakin "myrkkyjauhoa" lahoon ja homeeseen.
Jos teemme em.tavalla, emme liene ihan metsässä?
Tervattava soutuvene. Kun vene tervataan niin ajatttelimme käyttää samanlaista kylläste seosta kuin yllä lakattavassa veneessä, jonka jälkeen sisäpuoli samoin tervaöljytään. Vai kannattaako kyllästeeseen laittaa jo tässä vaiheessa mukaan tervaa?Omakäsitykseni on että kylläste kyllästeenä, sitten lämmintä tervaa päälle.
Terväöljyä sisäpuoleen päätimmelaittaa siksi, koska emme halua tervan olevan märkää vielä kesällä auringon paahtaessa, jolloin terva vähän pehmenee ja irtaantuujantarttuu vaatteisiin.
Hain kansikangas. Yhtenä projektina on hain kansikankaan vaihto, ja Puuvene -lehden eräs artikkeli on saatavana tavasta jolla kangas kiinnitetään pingoittamalla. Nyt tarkoitus olisi kiinnittäää se "liimaamalla" pellavaöljy maalilla, mutta en ole onnistunut löytämään tästä ohjeistusta tai artikkelia. Olisiko kellään tähän tietoon lääkettä?
Kommentoista kiitollinen. Myöls yv:nä voi laittaa vastauksia tai meilillä perinneyhdistys.os@gmail.com
Tekeilla on projektejauseitakinmutta nyt nosta keskusteluun kolme. Eli valmistumassa on kaksi soutuvenettä joista toinen lakataan ja toinen tervataan, sekä hain kansi (matto).
Nyt eteen on noussut pari kysymystä joihin mieluusti ottaisin hieman vinkkiä ja näkemystä:
Lakattava soutuvene. Kun vene nyt aletaan kyllästämään, niin seos lienee sopiva sellaisella kaavalla kuin pellavaöljy 60% + pineenitärpätti 20% ja Valttia 20% homeen ja lahon suojaksi. Venettä ei ole tarkoitus lakata sisältä, vaan laittaa Sateenkaarivärien "tervaöljy" sisäpuolen pintaan, jossa on pellavaöljyä 60% ja tervaa 40% sekä myös jotakin "myrkkyjauhoa" lahoon ja homeeseen.
Jos teemme em.tavalla, emme liene ihan metsässä?
Tervattava soutuvene. Kun vene tervataan niin ajatttelimme käyttää samanlaista kylläste seosta kuin yllä lakattavassa veneessä, jonka jälkeen sisäpuoli samoin tervaöljytään. Vai kannattaako kyllästeeseen laittaa jo tässä vaiheessa mukaan tervaa?Omakäsitykseni on että kylläste kyllästeenä, sitten lämmintä tervaa päälle.
Terväöljyä sisäpuoleen päätimmelaittaa siksi, koska emme halua tervan olevan märkää vielä kesällä auringon paahtaessa, jolloin terva vähän pehmenee ja irtaantuujantarttuu vaatteisiin.
Hain kansikangas. Yhtenä projektina on hain kansikankaan vaihto, ja Puuvene -lehden eräs artikkeli on saatavana tavasta jolla kangas kiinnitetään pingoittamalla. Nyt tarkoitus olisi kiinnittäää se "liimaamalla" pellavaöljy maalilla, mutta en ole onnistunut löytämään tästä ohjeistusta tai artikkelia. Olisiko kellään tähän tietoon lääkettä?
Kommentoista kiitollinen. Myöls yv:nä voi laittaa vastauksia tai meilillä perinneyhdistys.os@gmail.com
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 14 Heinä 2009 21:20
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Kyllästyspuoli toimii ihan noin kuin olitte ajatelleetkin. Saa siihen tervaveneen kyllästeeseen tervaakin laittaa, mutta itse myös selkeesti kyllästäisin ensin ja sitten tervat erikseen päälle.
Tähän nyt löytyy miljuunia (fanaattisiakin) kantoja, joten en usko että väärin mitenkään teet jos sen noin teet kuten kirjoitit.
Hain kangaskanteen en osaa sanoa mitään, ehkä joku osaa?
Tähän nyt löytyy miljuunia (fanaattisiakin) kantoja, joten en usko että väärin mitenkään teet jos sen noin teet kuten kirjoitit.
Hain kangaskanteen en osaa sanoa mitään, ehkä joku osaa?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Nössinä tuli oltua jonkin kerran "apumiehenä" kun laitettiin kansikankaita ja samalla tapaa ne ovat tarttuneet viime vuosinakin eli kyllä se kangas pitää pingoittaa paikoillen joka tapauksessa. Maalia kattoon, kankaan pingoitus tiukasti päälle ja maalia päälle - tosi yksinkertaistettu ohje mutta toimiva.
Toinen tapa on tehdä se ilman pohjamaalausta eli kostutettu kangas pingotetaan katon päälle ja annetaan kuivua ja sitten maalia. Jotkut käyttävät kostutukseen vettä, jotkut tärpättiä ja jotkut jopa vernissaa. Kokemukseni mukaan vernissalla kiinnitetty kangaskatto on hitain kuivumaan käyttökuntoon ja vedellä kostutettu nopein. Maalilla kostutettu&kiinnitetty siitä väliltä ja ehkä paras.
Tiukalle pingotuksen idea on se että kostea kangas hiukan venyy ja kuivuessaan kutistuu todella tiukasti katon muotoihin. Hain katto on sen verran kupera joka suuntaan että esikostutus tavalla tai toisella helpottaa hommaa.
Ja taatusti on muitakin toimivia tapoja olemassa aivan kuten kyllästysasioissakin. Ja kaikki ovat oikeita kunhan ei vaan kyllästele jäteöljyllä tai dieselillä
Toinen tapa on tehdä se ilman pohjamaalausta eli kostutettu kangas pingotetaan katon päälle ja annetaan kuivua ja sitten maalia. Jotkut käyttävät kostutukseen vettä, jotkut tärpättiä ja jotkut jopa vernissaa. Kokemukseni mukaan vernissalla kiinnitetty kangaskatto on hitain kuivumaan käyttökuntoon ja vedellä kostutettu nopein. Maalilla kostutettu&kiinnitetty siitä väliltä ja ehkä paras.
Tiukalle pingotuksen idea on se että kostea kangas hiukan venyy ja kuivuessaan kutistuu todella tiukasti katon muotoihin. Hain katto on sen verran kupera joka suuntaan että esikostutus tavalla tai toisella helpottaa hommaa.
Ja taatusti on muitakin toimivia tapoja olemassa aivan kuten kyllästysasioissakin. Ja kaikki ovat oikeita kunhan ei vaan kyllästele jäteöljyllä tai dieselillä

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 04 Tammi 2006 20:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Ohessa muutamia vinkkejä kangaskaton tekoon. Pari vuotta sitten vaihdoin folkkarini ruffiin uuden kankaan. Tässä hieman kuvia: http://kansanvenematilda.blogspot.com/s ... abel/Ruffi
Lyhyesti: kostutin puuvilllakankaan vedellä ennen pingottamista (tosin jotkut kostuttavat kankaan vernissalla). Kiristin kankaan kiinni kupariruuveilla ja lopuksi maalasin katon pellavaöljymaalilla (Uula). Muutamasta kohdasta jouduin hieman kiristämään kangasta, kun maali oli kuivunut. Muuten lopputulos oli hieno.
- Janne
kansanvenematilda.blogspot.com
Lyhyesti: kostutin puuvilllakankaan vedellä ennen pingottamista (tosin jotkut kostuttavat kankaan vernissalla). Kiristin kankaan kiinni kupariruuveilla ja lopuksi maalasin katon pellavaöljymaalilla (Uula). Muutamasta kohdasta jouduin hieman kiristämään kangasta, kun maali oli kuivunut. Muuten lopputulos oli hieno.
- Janne
kansanvenematilda.blogspot.com
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Soutuveneen kyllästyksessä mä ohentaisin tai oikeastaan vähentäisin pö:n määrää ja vetelisin useamman kerran ja tervaa en yli 30% laittais missään vaiheessa...
Kankaan alle vetäisin ensin paksuhkon Öljymaalin ja heti sen päälle kangas pingotukseen kostumaan .Sitten vielä maalia paksuhkosti(puuvillakangas imee pirusti)heti päälle ja hitaasti kuivumaan(eli varjossa)
Öljymaalisidoksesta tulee kokem.....käsitykseni mukaan lujempi kun se kuivuu hitaasti ja kangaskin ehtii "venyä" siihen pinnalle märkänä.
Näitä edeltävä pohjustus on tärkee....karhentelu yms.
Kankaan alle vetäisin ensin paksuhkon Öljymaalin ja heti sen päälle kangas pingotukseen kostumaan .Sitten vielä maalia paksuhkosti(puuvillakangas imee pirusti)heti päälle ja hitaasti kuivumaan(eli varjossa)
Öljymaalisidoksesta tulee kokem.....käsitykseni mukaan lujempi kun se kuivuu hitaasti ja kangaskin ehtii "venyä" siihen pinnalle märkänä.
Näitä edeltävä pohjustus on tärkee....karhentelu yms.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Olipa hyvä kunnostuskertomus janneimpiolla
Minullakin se on joskus tulevaisuudessa esillä, siis salongin katon päällystäminen kankaalla. Siihen on kuitenkin vielä aikaa kymmenkunta kuukautta, tai mitä lienee.
Donna 28

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
moI!
http://www.simonhansen.dk/Saxon/renover ... sigten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
on väärällä kielellä mutta runsaati kuvia!
kannen "kangastus" http://www.simonhansen.dk/Saxon/nytdaeklarred.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
--Janne--
http://www.simonhansen.dk/Saxon/renover ... sigten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
on väärällä kielellä mutta runsaati kuvia!
kannen "kangastus" http://www.simonhansen.dk/Saxon/nytdaeklarred.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Lacrits, eihän kielessä mitään väärää ole, minä ainakin ymmärään sitä paremmin kuin Sinun allekirjoituksesi enklantia.
Donna 28


Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Kiitos vastauksista. Vielä pohdin kyllätysaiheessa sitä, että jos kyllästää pellavaöljy-pineenitärpätti-homemyrkky seoksella, niin tulisiko siinä olla jotakin lahonsuojamyrkkyä vielä lisäksi?
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Mul olis myytävänä, halvalla tietenkin
jokamiehen lakanakangasta kolme palaa leveys 145cm ja pituus 275cm sanotaan 20€ pala tai 50€ kaikki kolme.
Kangas on paksua ja väriltään luonnonvalkoista...
Ei muuta ku ostamaan ku näin halvalla saa, nii posti tms. maksut tulee tietenkin päälle.
t. Jaakko
YV:nä tai ihan palstan sivuilla, kaik käyp.

Kangas on paksua ja väriltään luonnonvalkoista...
Ei muuta ku ostamaan ku näin halvalla saa, nii posti tms. maksut tulee tietenkin päälle.
t. Jaakko
YV:nä tai ihan palstan sivuilla, kaik käyp.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Minä olisin kiinnostunut ostamaan nuo kankaat...laittelin YV:tä..
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Kankaat varattu merimakkaralle.
t. Jaakko
t. Jaakko
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
- Paikkakunta: Kuopijjo
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Tuo kansikangas oli kaverilla jo puhuttuna nostakin, mutta näemmä kelpasi jo jollekin. Hyvä niin.
Mutta pari asiaa pintakäsittelystä:
Kun tuossa toinen soutuvene on lakattavaksi ajateltu, niin kuinka nopeasti sen voi lakata kyllästyksen jälkeen? Kauanko sen täytyy kyllästyksen jälkeen huilata ennen lakkaamista?
En tuo tervavene, koska sitä voi alkaa tervaamaan kyllästyksen jälkeen?
Molemmat kyllästetään pellavaöljy/mäntytärpätti/valtti seoksella.
Mutta pari asiaa pintakäsittelystä:
Kun tuossa toinen soutuvene on lakattavaksi ajateltu, niin kuinka nopeasti sen voi lakata kyllästyksen jälkeen? Kauanko sen täytyy kyllästyksen jälkeen huilata ennen lakkaamista?
En tuo tervavene, koska sitä voi alkaa tervaamaan kyllästyksen jälkeen?
Molemmat kyllästetään pellavaöljy/mäntytärpätti/valtti seoksella.
- laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Me tehtiin kansi tukevasta puuvillasta maalaamalla. Semmoinen urakkahomma, pitää olla vähintään 2 kaveria maalaamassa, venyttämässä ja nupittamassa. Naulattiin pienillä kuparinupeilla reunaan kiinni muistaakseni parin sentin välein. Maalattiin pohjaksi uulan ovi- ja ikkunamaalia. Sitten kangas naulataan reunoista sivulta päin kireästi päälle (tässä vaiheessa viimeistään on kaikki paikat maalissa). Maalia pintaan niin pitkään kuin imee. Liikaa ei saa laittaa. Sitten parin päivän päästä maalin kuivuttua voi maalata lisää jos jostain kohdasta meni kuivaksi. Jostain ohjeesta muistelen lukeneeni, että pohjamaaliksi voisi maalata lyijymönjän. Sen kuivuttua sitten kangas maalila kiinni.

- Petri
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Kangaskansi ja kyllästysasiaa
Tai vernissan...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."