Mitätön kysymys pensseleistä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16.04.2010 13:37

Tuli tuossa naapurin kanssa keskustelua lakkapensselin säilytyksestä, joten kertokaapa meille se ehdoton totuus.

Kun pensseliä säilyttää lakkauskerrosten välillä pellavaöljyssä, niin ennen työn aloittamista
a) se pestään aina ensin tärpätillä (pineeni)
b) ravistellaan niin kuivaksi öljystä kuin saadaan ja ryhdytään hommiin
c) valutetaan hieman ja upotetaan sellaisenaan reilusti lakkaan
d) jokin muu vaihtoehto

Eipä tässä nyt sen kummempaa
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Timo Mielonen
Viestit: 94
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 16.04.2010 13:50

Hei!

Ei tähän(kään) ongelmaan ole yksiselitteistä totuutta. Riippuu käytettävästä lakasta, mitä pellavaöljyssä säilytetylle siveltimelle pitää tehdä ennen lakkauksen aloittamista. Pekka Huhdalta löytyy perusteellisempaa pohdintaa aiheeseen:
http://www.sihistin.fi/fi/pintakasittel ... lytys.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terveisin

Timo

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16.04.2010 13:56

Hyvä täsmennys. Kyse siis on puhtaasta öljylakasta.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.04.2010 14:01

Itse kallistuisin tuohon d vaihtoehtoon sovellettuna muihin vaihtoehtoihin.
Itse ruukaan tehdä niin että jos on lakkauksia perättäisinä päivinä niin kääräisen pensselin tiukasti talouskelmuun ja pääsen aloittamaan lakkauksen täydellä pensselillä. Joskus on mennyt 3-4 päivää lakkauskertojen välillä ja pensseli on silti toiminut erittäin hyvin.
Jos tulee pidempiä taukoja niin sitten tärpättiin tai lakasta riippuen pellavaöljytärpätti litkuun. Ja kun ei ole kuukausiin lakkauksia tiedossa niin pesen pensselit huolella tärpätillä ja laitan pellavaöljyyn likoamaan siten ettei harjakset vastaa astian pohjaan.

Minusta pensseleiden säilyttämiseen ei ole muita vääriä vaihtoehtoja kuin santaan lyöminen ja kuivattaminen. Kaikki muu on oikein - edellyttäen tietysti että lakkaus onnistuu, millään muullahan ei ole mitään merkitystä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16.04.2010 16:35

Mä olen yleensä vain kuivannut pensselin huolella puhtaseen rättiin tai talouspaperiin. Jos alkuun ottaa vähän reilummin lakkaa pensseliin ja pyyhkäisee sen vielä samaan rättiin, niin eipä öljyä kovin paljoa pensseliin jää. Ja vielä varmistuksena olen aloittanut lakkaamisen vähän huomaamattomammasta paikasta siltä varalta että kiiltoaste kumminkin vähän heittää.

Tärpättipesu ei ole välttämättä hyvä, se vaikuttaa kiiltoasteeseen, ja ylimääräisen lakan kanssa sottaaminen on vähän siivotonta.

Pekka

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mitätön kysymys pensseleistä

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 19.04.2010 8:50

Kiitos vastauksistanne.

Itse en ole koskaan pessyt pensseliä lakkausta aloittaessa tärpätillä eikä tuo kuivaaminenkaan ole ollut erityisen huolellista. Pensselin täyttämisen jälkeen olen kuitenkin yleensä ensimmäiseksi lakannut sellaisia pintoja, joille vielä on tulossa tämän jälkeen pintalakkaus. Mitään ongelmia en ole huomannut.

Naapuri tosiaan kuitenkin oli sitä mieltä, että tärpättipesu pensselille olisi tuossa välissä tarpeen. Ehkä hänen kokemuksensa ovat kuitenkin jonkin muun kuin perinteisen öljylakan käytöstä vaikka mielestäni juuri siitä oli puhe. No, en tiedä. Mutta minä siis jatkan omalla tavallani, kun kerran siihen olen tyytyväinen ja niinhän sen pitääkin mennä.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Vastaa Viestiin