Teräkset ja kölipultit?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Teräkset ja kölipultit?

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 22.10.2004 20:55

Olen askartelemassa juniorifolkkaria, ks esim.

http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... nior2.html

Piirustuksissa on merkitty 5 galvanoitua terästankoa ("galv. järn", tanskan/ruåtsin kielellä) kannattelemaan 275 kg rautaköliä. Tankojen vahvuudeksi neljässä etummaisessa on merkitty 3/4" ja viimeisessä taisi olla 5/8". Tosi järeältä vaikuttaa, noilla saa jysäyttää kiville vaikka kuinka kovasti eikä ainakaan köli hajoa. Soitin paikalliselle kauppiaalle joka ilmoitti varastossa olevan 16 ja 20 mm "haponkestävää" kierretankoa.

Onkohan tuo 20mm turhan järeä, vaikka se on vain 1,25 mm piirustusten mittaa (3/4") suurempi? Kai siinä on jonkin verran korroosion varaa. Liekö haponkestävän teräksen ja galvanoidun vahvuudessa eroa? Pohdin tätä sen vuoksi että mihin suuntaan tuosta alkuperäisestä mitasta voi turvallisin mielin poiketa. Spesifikaatiot ovat vuodelta 1927.

- Petri
Viimeksi muokannut laitinenp, 25.10.2004 16:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.10.2004 21:09

Olin muuten just ruuvijoella ostamassa ruuveja kun soitit sinne. Heh, maailma on pieni.
Ei kai siitä mitään haittaa ole jos ne on paksummat.
Mitenkähän onnistus jos tekis haponkestävistä, ja köliä valaessa jättäs ne sinne sisään valmiiksi niin ei tarviis porata reikiä muualle kun puuhun. Miten teräs ja lyijy käyttäytyy keskenään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2004 21:14

Teräs syöpyy ja lyijyköli tipahtaa poies alta aikayksikön;)
Mites niissä kuvissa pultit kiinnitetään köliin? Hitsaamalla, kierteellä vai asennetaanko ne jo valun aikana?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.10.2004 21:16

tippuuko oikeesti? On vähän niiku omakin lusikka sopassa ja pitäs saaha tietoa samoista asioista.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2004 21:26

Elä ihimeesä kavaha noi älyttömästi ;) Mutta eikös lyijy ja rauta/haponkestävä ole eriarvoisia metalleja ja niistä aina niistä syöpyy. Ja samahan mikä kohta syöpyy niin aina irtoaa - mutta milloin? Pitää vissiinkin laittaa kunnon sinkit. Kas siinä vasta kysymys ;) ;) No, vitsi mikä vitsi ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.10.2004 21:35

No ei tässä ihan pyykille tarvii vielä lähteä, luulin vain keksineeni hyvän idean että jos valais ne pultit kiinni.
Rupesin tässä ehtimään kirjoista että kumpi syöpyy jos syöpyy, mutta en vielä löytäny oikeeta kirjaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2004 21:37

;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 23.10.2004 8:43

Puuosa kölin yläpuolella elää jonkin verran ja painoköliin on tehtävä ihan reilut ylikokoreiät jottei puuosa vaurioidu. Puuosan reikien pitää lisäksi olla tiukat jottei ala vuotamaan. Joudun rakentamaan kölin ja rangan kuivasta tavarasta, tällainen hitaasti etenevä harrastelija kun olen.
Köli koetetaan tosiaan tehdä lyijystä ihan käytännön syistä.
Reiät valetaan tai porataan läpi ja reiän alapäähän on muottiin jätettävä jonkinlainen tasku mutteria ja prikkaa varten. Muuan koneinsinööri lupaili laskeskella mihin kohtaan puukölin ja lyijykölin raja tulee siirtää jotta painopiste pituussuunnassa säilyy jotakuinkin paikoillaan. Raudan ja lyijyn tiheyden suhde on (muistaakseni) n. 0,69. Lisäksi olisi valamisen kannalta eduksi jos tämä raja saataisiin suunnitelmiin oikaistuksi suoraksi tasoksi. Taso on tietysti perässä alhaalla ja nousee keulaan päin.

- Petri

trompi
Viestit: 39
Liittynyt: 21.06.2004 13:05
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja trompi » 23.10.2004 9:43

juu ja rautaveneitä ei saa maalata Ferreksillä/lyijymaalilla ettei pohja syövy pois. heh heh..........haloo

Kyllä sulla kotva menee ennen kuin se sun 275kg lyijymöntti on syöpynyt pois....elikkä kun otat käsiisi alkuaineiden taulukon, ja valitset sieltä kaksi metallia, niin se millä on järjestysluku pienempi, syöpyy pois suolavedessä. Perämoottoreissakin on sinkkipala , joka syöpyy pois eikä perämoottori. Ja tämä vain merellä. Omassa koneessa 25vuotta ollut sinkki ei ole mennyt miksikään sisävesillä....

Ja muuten se kierretankojen valaminen on hyväasia, kun sen tekee oikein. Kierretankoon laitetaan päähän mutterilla/hitsaamalla iso teräsprikka, ja sitten valetaan se. Ei tipahda ikinä pois. Ainut haitta tuossa valamisessa on se jos joskus käy haveri ja kierretanko vääntyy, niin vaihto on hankalaa....no luoviipa vene sitten automatik!

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 23.10.2004 11:31

Kiinni valaminen olisi tietysti kätevää. Mutta kun on se puun elämisongelma. Lisäksi tuntuu mahdottomalta saada kölin puuosa valettuun kokonaisuuteen kiinni (voin olla tietysti väärässäkin). Puuosan viipaleet pitäisi saada lyötyä pultteihin päällekkäin ja sitten se viimeinen koko vesilinjan mittainen väärä kölipuu. Kaikíssa tiukat reiät. Viipaleiden liimaaminen menisi tietysti aina kätevästi kiristämällä tankoihin mutterit. Tuota pitää vielä miettiä...

Elämisestä vielä, painokölin pituus on n. 2 metriä, se tarkoittaa männyn
elämistä varmaan n. 6 mm. koko matkalla jolloin olettaen että keskikohta pysyy paikallaan, eläminen päissä olisi vain 3 mm ?? (Broch: Puuvene, männyn pituussuuntainen eläminen 0,3%). Se ei ole kyllä enää paljoa. Kuten aiemmin sanoin, puutavara on nyt kuivaa, aika tervaista mäntyä. Meinasin kyllästää sen puujötikän kaatamalla kölipultireikiin kyllästysöljyseosta ratilla riittävän kauan (reikien alapäät on tietysti suljettu jollain ;) Tämä ei tietysti onnistu jos tangot valetaan köliin.
Broch sanoo kirjassaan että lyijykölin ylikokoreiät porataan kernaasti valun jälkeen.

- Petri

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 23.10.2004 14:19

Veli-Matti kirjoitti:Elä ihimeesä kavaha noi älyttömästi ;) Mutta eikös lyijy ja rauta/haponkestävä ole eriarvoisia metalleja ja niistä aina niistä syöpyy. Ja samahan mikä kohta syöpyy niin aina irtoaa - mutta milloin? Pitää vissiinkin laittaa kunnon sinkit. Kas siinä vasta kysymys ;) ;) No, vitsi mikä vitsi ;)
Mun isällä on 75 vuonna tehty 1/4 tonnari jossa lyjyköliin on happis pultit valettu kiinni. Isännällä on tapana ajella paatillaan vähintään 2 kertaa kesässä 5 solmun vauhdilla kiville. Pelkkä purjehdus ei ilmeisesti saa kehoa tuottamaan tarpeeksi adrenaliinia : )

Köli on edelleen tiukasti kiinni pulteissa ja toisinpäin Pohja tai oikeastaan koko runko (ristiinlaminoitu mahonki) tehtiin uusiks kuidusta ja operaatiossa rikki mennyt kansikin piti tehdä uudestaan joten kysessä on kait uus vene :) Homma oli järjettömän kallis mutta kyllä vaha kannattaa korjata.

Että mun järki sanoo et happispultit kestää kauemmin ku paatti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23.10.2004 22:56

Ja rovi pitää uusia n. 64 kertaa ennen kuin pultit syöpyy irti kölistä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.10.2004 14:25

Happis on kölipulteissa kaikkein vaarallisimmassa paikassa, jos rakokorroosio pääsee jylläämään ja syövyttämään pulttia. Hapettomassa tilassa tammenklimpin sisällä pultti voi olla jopa lyhytikäisempi kuin räkärautainen. Mutta mikäs siinä, on niitä happaristakin tehty. Tähän paikkaan niiden on sitten syytä olla nimenomaan haponkestävää (AISI 306, mieluusti vielä 306L tai A4, ei 304 tai A2).

Kierretanko on kyllä aika ongelmallista tavaraa kölipultteihin. Kuten sanoit, pultin pitäisi olla reikäänsä tiivis. No, kierretanko ei sitä ole. Vielä suurempi ongelma tulee siitä että jengatanko on niinkuin puolimetrinen viila siellä reiässään, eli se syö ja kalvaa reikäänsä isommaksi ajan mittaan. Sitä voi vähän pelastaa petaamalla tanko reikään jollain kitillä, mutta vaihtamisesta tulee sitten tekemätön juttu. Jos vain millään aika, raha ja harrastus riittää, niin teetä ne tangot. Ei tule niin paljon kalliimmaksi sorvauttaa jengoja tangon päihin että kannattaisi romuttaa kölipulttien huollettavuus, ne kun ovat kuitenkin sitä pottumaisinta vaihdettavaa koko veneessä.

Suositusjärjestys: Pronssi (kallista mutta voisi mennä tuon kokoluokan projektissa), teräs (kuumasinkittynä kierteiden sorvauksen jälkeen), haponkestävä. Halvimmalla pääset kun käytät sitä tavaraa jota piirustus suosittaa, eli kuumasinkittyä terästä. Kerää samalla kaikki muutkin talossa olevat galvanoitavaksi sopivat osat samaan lastiin, minimierä on monesti joku kymmenen tai parikymmentä kiloa.

Pekka

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

kölipultit

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 25.10.2004 14:48

Pronssiin niiden kierteiden tekeminen ei varmaan olisi mikään erityinen probleemi. Pitäis löytää jotain liikkeitä mistä kysellä näiden esille tulleiden vaihtoehtojen kustannuksia...

Vene on tosiaan aika pieni: rungon pituus on 5,7 m ja leveys taisi olla 1,75 eli aika pikkuinen purtilo se on.

Kiitokset kaikille kommentoineille.

Petri

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 25.10.2004 17:20

Pekka,

Kun nyt pääsit vauhtiin, niin kertoisitko vielä mitä tiedät Monel-nimisestä teräksestä? Jenkit kovasti tuntuvat vannovan sen nimiin.

Ja onko todellakin niin, ettei myöskään "haponkestävä" ole turvassa rakokorroosiolta?

Omat kölipulttini ovat istuneet 30 vuotta tammessa. Kohta rupiaa hirvittämään.

Vastaa Viestiin