Mahonkikaunotar 1966

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Helmi2
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Huhti 2010 23:18

Mahonkikaunotar 1966

Viesti Kirjoittaja Helmi2 » 04 Huhti 2010 20:29

Mahonkikaunotar
Onnistuin hankkimaan kuvassa olevan mahonki kaunottaren ja tarkoituksena on entisöidä alus, mikä ei liene mahdoton homma, koska alus on liki alkuperäisessä kunnossa vietettyään ilmeisesti suurimman osan purjehduskausistaan varaston suojissa. Syy tähän lienee kölin ja rungon rakenteessa, sillä kölipuu loppuu ennen peräsalongin laipiota, josta ei muodosta runkoa jäykistävää tukikaarta vaan se on vain ”kajuutan etuseinä”. Keulakajuutan laipio on vastaavanlainen.
Em. syystä köli on säilytyksessä kääntynyt sisäänpäin ja veneen pohjasta on tullut jalkava, minkä johdosta mm. potkurin akselin linjaus on mahdoton tehtävä. Alus lienee myös varsin haasteellinen ohjattava.
Tarkoitukseni on voida siirtää alusta trailerilla vesistöstä toiseen, mutta se on nyt mahdotonta kölin rakenteen (keskeneräisyys) vuoksi, sillä peräsalongin paino roikkuu tyhjänpäällä. Murtokohta lienee kölinpuun päättymiskohta. Siinä on myös voimakkain sisäänpäintaipuma( >25 mm).
Olen harkinnut asentaa aluksen sisäpuolelle kölinmittaiset rinnakkaiset 30 mm x 50 mm rst- neliöputkipalkit ja kiinnittää ne pohjanläpipulteilla kahtapuolen köliä kulkeviin vastaaviin putkiin sekä kölin läpi toisiinsa. Putkipalkkien seinämävahvuus on 3 mm. Käsittääkseni pohja oikenee näin, koska palkit tukeutuvat perästä peräpeiliin ja keulasta keulapuuhun. olen ajatellut tukea sisäpuolen palkit myös keula- ja peräsalongin laipioihin. Ulkopuoliset palkit estävät pohjalautojen ”roikkumisen” kuljetuksen aikana.
Pohja oikenee varsin pienellä voimalla, kun alus on kannatuksella peräpeilin varassa, joten mistään suuresta pakottamisesta tai väkivallasta ei ole siis kyse. Veneen kaikki kaaret ja laudoitus ovat ehjät ja uutta vastaavassa kunnossa.
Kaikki mainitsemani jäykisteet jäävät tietysti katseilta piiloon, paitsi aluksen ollessa trailerin päällä.
Toivon kuulevani tältä keskustelupalstalta kannanottoja ja/tai parempi ehdotuksia esittämääni ratkaisuun.
Lisäksi minua mietityttää pohjan kyllästäminen ja pohjassa olevan lyijymönjän poisto. Se kun kuin tauti kiinni eikä siihen tehoa kuumailmapuhallin, ei infrapunalämmitin eikä teräsharja. Siis kannattaako siihen uhrata paukkuja, vaan suditaanko lisää samaa myrkkyä ja mistä sitä saa vai onko parempia ratkaisuja.
Veneessä on Volvo-Penta B18 bensa-petrooli- moottori, josta puuttuu moottorin vasemman puoleisessa lohkon pakkaspropun paikalla oleva jäähdytysveden lähtömokkula ja putki.
mistä sellaisen voisi löytää.
Alus on ilmeisesti turkulaisen Nestori Telen’in käsialaa tai hänen teettämänsä ja valmistunut 1966. Onko lukijoilla tietoa kuvan aluksesta.



yst. juha.koivistoinen@gmail.com

Helmi2
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Huhti 2010 23:18

Re: Mahonkikaunotar 1966

Viesti Kirjoittaja Helmi2 » 04 Huhti 2010 21:07

Moro!

Ne kuvat kaunottarestani jäivät jostain syystä pois, mutta koetan saada ne mukaan. Toisessa kuvassa näkyy selvästi kuinka köli loppuu ennen peräsalongin etulaipiota ja toinen kuva on sisältä peräsalongin etulaipion edestä, kuvassa on tuplaneliöputkipalkit tunkin alla ( työntö hallin katosta)

yst. Juha Koivistoinen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin