Sivu 1/1
Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 16:22
Kirjoittaja veskuh
Millaista on lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina? Se näyttää oleva ihan tammen jäykkyyksissä ja likimain koivunkin, mutta sitä ei niin hirveästi ole käytetty, miksi?
Millainen on sen lahonksto puuvenmeen laudoituksessa? Miten se imee kyllästettä ja millä se tulisik yllästää?
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 17:10
Kirjoittaja Jape
Onhan sitä paljonkin käytetty, tai oikeestaan niin paljon kun sitä on ollut saatavilla. Niitä on kuitenkin aika paljon harvemmassa kun mäntyjä tai kuusia. Kai se on verrattavissa Oregon mäntyyn, eli kyllä se hyvä materiaali on
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 17:50
Kirjoittaja Veli-Matti
Itsellä on tullut vastaan kaksi lehtikuusesta 1950 luvulla tehtyä venettä, kansanvene ja pieni tuulilasivene. Lukemani mukaan lehtikuusen pitäisi olla todella hyvä veneenrakennuspuu mutta kyllä noiden kahden perusteella olen saanut aivan muun mielikuvan kun molemmat ovat melko pehmeitä. Varsinkin tuo kansanvene on lahonnut kerrassaan omituisesti kylkilautojen keskeltä vesirajan yläpuolelta. Jotenkin minusta vaikutti siltä aivan kuin puussa olisi ollut joku lahottajasieni jo heti uudekseltaan.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 19:21
Kirjoittaja Jude
veskuh kirjoitti:Millaista on lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina? Se näyttää oleva ihan tammen jäykkyyksissä ja likimain koivunkin, mutta sitä ei niin hirveästi ole käytetty, miksi?
Hiukan historiaa lehtikuusista
Pietari Suuri istututti lehtikuusimetsikköjä Pietarin ympäristöön joitakin vuosisatoja sitten laivanrakennusmateriaaliksi. Sittemmin teräs syrjäytti puun isoissa aluksissa. Liekkö se ollut syynä Raivolan metsän säilymiselle. Raivolassa puut on joskus numeroitu metallilaatoilla. Osista puista laatat ovat hävinneet ja niitä ei ole kovin tunnollisesti uudelleen merkitty. Raivola on näkimisen arvoinen paikka. Siellä puusto on tosi korkeaa. Joitakin vuosia sitten Laatokan kierroksella ajoimme Raivolaan bussilla. Ihmettelin meitä seuraavia paketti- ja farmariautoja. Niiden tarkoitus selvisi heti bussista poistutuani. Farmarit ja pakut aukaisivat takaluukkunsa. Sieltä paljastui hyvät viinavalikoimat. Eli Raivolan metsässä lehtikuusien suojassa tomii drive in viinakauppa.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 19:52
Kirjoittaja Warjo
Jude kirjoitti:veskuh kirjoitti:
Hiukan historiaa lehtikuusista
Pietari Suuri istututti lehtikuusimetsikköjä Pietarin ympäristöön joitakin vuosisatoja sitten laivanrakennusmateriaaliksi. Sittemmin teräs syrjäytti puun isoissa aluksissa. Liekkö se ollut syynä Raivolan metsän säilymiselle. Raivolassa puut on joskus numeroitu metallilaatoilla. Osista puista laatat ovat hävinneet ja niitä ei ole kovin tunnollisesti uudelleen merkitty. Raivola on näkimisen arvoinen paikka. Siellä puusto on tosi korkeaa. .
Tuosta Pietari Suuren istuttamasta lehtikuusimetsiköstä oli puhetta viime viikonloppuna, erään UPM:n metsäpäällikön kanssa, hän kertoi, että metsikkö olisi nykyään kaadettu pois?
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 20:13
Kirjoittaja Jude
Warjo kirjoitti:Tuosta Pietari Suuren istuttamasta lehtikuusimetsiköstä oli puhetta viime viikonloppuna, erään UPM:n metsäpäällikön kanssa, hän kertoi, että metsikkö olisi nykyään kaadettu pois?
Se olisi vahinko. Siellä oli hurjasti puuta neliömetrillä. Mitä muuta metsäpäällikkö kertoi? Ovatko istuttaneet uutta metsää tilalle?
Luulisin useimpien meillä kasvavien lehtikuusten olevan Pietarin kuusten jälkeläisiä.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 20:15
Kirjoittaja veskuh
Joo, oliskohan se sitten hankalasti kyllästettävissä tuo lehtikuusi? Meinaan jos on pehmennyt kovin.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 20:32
Kirjoittaja Notreal
En tiedä onko kyse samasta lajista, mutta tein taannoin terassin Siperian lehtikuusesta.
Siihen sai maalin tarttumaan vain kun sekoitti puolet tärpättiä maalin sekaan...
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 20:37
Kirjoittaja Warjo
Jude kirjoitti:Warjo kirjoitti:Tuosta Pietari Suuren istuttamasta lehtikuusimetsiköstä oli puhetta viime viikonloppuna, erään UPM:n metsäpäällikön kanssa, hän kertoi, että metsikkö olisi nykyään kaadettu pois?
Se olisi vahinko. Siellä oli hurjasti puuta neliömetrillä. Mitä muuta metsäpäällikkö kertoi? Ovatko istuttaneet uutta metsää tilalle?
Luulisin useimpien meillä kasvavien lehtikuusten olevan Pietarin kuusten jälkeläisiä.
Kuulemma kaaheen aakee laakee, kuten savossa sanovat. Valitettavasti

,ei ole istutettu mitään tilalle.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 21:27
Kirjoittaja juhahe
Jude kirjoitti:veskuh kirjoitti:Millaista on lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina? Se näyttää oleva ihan tammen jäykkyyksissä ja likimain koivunkin, mutta sitä ei niin hirveästi ole käytetty, miksi?
Hiukan historiaa lehtikuusista
Pietari Suuri istututti lehtikuusimetsikköjä Pietarin ympäristöön joitakin vuosisatoja sitten laivanrakennusmateriaaliksi. Sittemmin teräs syrjäytti puun isoissa aluksissa...
Joo meillä makaa lehtikuusesta tehty tykkijolla muutaman metrin syvyydessä mökin naapurissa Suomen sodan ajoilta, on siis jokseenkin tarkalleen parisataa vuotta vanha. On kuulemma venäläinen juuri tuon rakennusmateriaalin perusteella. Kävivät yksi talvi merimuseosta kuvaamassa sen jään alta, kun silloin on vedet kirkkaampia, mutta rahaa sen tarkempaan tutkimiseen ei kuulemma ole 8\
Hylky on nykyään ihan kaislikon reunassa ja siihen rikottiin eräskin verkko, kunnes sitten sukellettiin katsomaan että mikä niitä verkkoja vuosi toisensa jälkeen särkee. Hylky siellä makasi parrasta myöden hiekan keskellä, mutta virta oli pitänyt kylkiä kuitenkin näkyvissä eli makaa vähän niin kuin kuopassa.
Naapuri tuli silloin aikanaan seitsämänkymmenen aluksen voimalla ja ruotsalaisia oli vain parikymmentä vastassa niin huonostihan siinäkin kävi. Tuollanen tykkijolla on parikymmentämetrinen soudettava alus, jossa oli yksi tai joskus kaksikin tykkiä, jota suunnattiin sivusuunnassa kääntämällä koko paattia airojen avulla! Tykkien kantama ei silloin muuten ollut kaksinen, mutta näppärä jollan upseeri huolehti tarvittaessa siitä, että tykin ampumakulma oli sellainen, että kuula sai sopivan kimmokkeen vedestä (kuin leipäkivi - noin periaatteessa), mikä toi kummasti kantavuutta lisää.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 21:44
Kirjoittaja Veli-Matti
"...tykkiJOLLA on parikymmentämetrinen soudettava alus..." - on siinä jollalla mittaa

Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 22:04
Kirjoittaja JussiA
Lehtikuusi on lujaa ja erinomaista lahonkestoltaan. Perinteisesti käytetty mastopuuna, sopii kyllä kaikkeen kölistä lähtien. Nykyään ongelma on hyvän puutavaran saatavuus. Tuo suomalainen lehtikuusi on useimmiten ihan kamalaa tavaraa, harvaa, oksia on ja muuta puuta vähän siteeksi. Tämmöinen ei ole tietenkään venekäyttöön mitään hyvää tavaraa.
Olen tehnyt muutamia hommia siperian lehtikuusesta, verrattavissa hyvälaatuiseen oregon mäntyyn.
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 22:26
Kirjoittaja Warjo
Veli-Matti kirjoitti:"...tykkiJOLLA on parikymmentämetrinen soudettava alus..." - on siinä jollalla mittaa

Ennenvanhaan oli kaikki suurempaa, pienoismalli tykkiJOLLASTA, löytyy Wellamosta.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2342743.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lehtikuusi veneenrakennusmateriaalina
Lähetetty: 03 Huhti 2010 22:31
Kirjoittaja Donna 28
Jussi A ehti ensin sanomaan mihin lehtikuusta käytetään. Mm. Suomenlinnan Kuivatelakalla olevat alukset ottaisivat kerrassaan mielellään lehtikuusimastot. Muistaakseni talkooharrastukseni kohteessa olevassa Vivanissa, jossa eilen kävin piipahtamassa, on lehtikuusimastot. Ne ovat erittäin pihkaisia puita ja sen myötä eivät ole niin alttiita halkeamaan.
Jude, myös minä olen nähnyt Raivolan lehtipuumetsiköt ja niiden siimeksessä olevat kauppiaat.
Donna 28
