Hejsan, pojkarna
Olen kytistellyt ruotsalaisia venemarkkinoita. Yhden 60-luvun alussa tehdyn mahonkipurkkarin omistaja kertoi, ettei venettä ole kyllästetty 18 vuoteen. On kuulemma sisäpuolelta yrittänyt, mutta ei ole imenyt. Venettä ei ole sisäpuolelta maalattu tai lakattu. Laidoissa maalit pysyvät ja primerit. Miltä moinen meno vaikuttaa arvon raadin mielestä?
Olisin kiinnostunut myös Havsörn-miesten (ja naisten) kokemuksista ylipäätään veneestä sekä ostotarkastuksesta ja ns heikoista kohdista. Tack beforehand;-)
JV
Onko ruottalaista hapatusta?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 22.06.2004 11:48
- Viesti:
Onko ruottalaista hapatusta?
Puulla pääsee.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 19.04.2003 13:56
Moi
En nyt osaa sanoa tuohon ettei ime kyllästeitä...
mutta mulla on Enderleinin suunnittelema ja Suomessa tehty mahonkipaatti v. 63; siinä oli ongelmana pehmenneitä ja katkenneita kaaria ja sitloorassa yksi luukun vieressä ollut vaneri oli hiukan laho. Ne vaihdoin. Viisaammat on kertoneet että Enderleinin suunnitelmissa voi olla ongelmia niissä joissa painoköli kohtaa taaempana olevan puisen 'täytekölin'; alkavat siitä lahoilemaan.
Seppo
En nyt osaa sanoa tuohon ettei ime kyllästeitä...
mutta mulla on Enderleinin suunnittelema ja Suomessa tehty mahonkipaatti v. 63; siinä oli ongelmana pehmenneitä ja katkenneita kaaria ja sitloorassa yksi luukun vieressä ollut vaneri oli hiukan laho. Ne vaihdoin. Viisaammat on kertoneet että Enderleinin suunnitelmissa voi olla ongelmia niissä joissa painoköli kohtaa taaempana olevan puisen 'täytekölin'; alkavat siitä lahoilemaan.
Seppo
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 22.06.2004 11:48
- Viesti:
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30.04.2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Moi
"Viisaammat on kertoneet että Enderleinin suunnitelmissa voi olla ongelmia niissä joissa painoköli kohtaa taaempana olevan puisen 'täytekölin'; alkavat siitä lahoilemaan."
Mulla on myös Enderleinin suunnittelema v. 64 rakennettu puupurkkari ja jäätymisvahingon yhteydessä kävi ilmi miksi noissa veneissä saattaa olla juuri yllämainittu ongelma. Ainakin minun veneessäni (ja kuulelma monessa muussa vastaavassa) oli tuon puisen täytekölin (=polvio ?) ja laudoituksen välissä noin ½-1 cm suuruinen rako johon vesi jäi ilmeisesti iloisesti lillumaan. Mun veneessä ei ollut lahoa koska edelliset omistajat olivat vuosien saatossa työntäneet sinne runsain mitoin pellavaöljyä, joka oli pölyn ja/tai muun vastaavan kanssa muodostanut rakoon vaahtomuovia muistuttavan massan. Nyt on minun veneessäni polviota suurennettu sen verran, että laudoitus on siinä tiiviisti kiinni, mutta valuttelen kyllä sinne kyllästettä varmuuden vuoksi.
terv. Päivi K
"Viisaammat on kertoneet että Enderleinin suunnitelmissa voi olla ongelmia niissä joissa painoköli kohtaa taaempana olevan puisen 'täytekölin'; alkavat siitä lahoilemaan."
Mulla on myös Enderleinin suunnittelema v. 64 rakennettu puupurkkari ja jäätymisvahingon yhteydessä kävi ilmi miksi noissa veneissä saattaa olla juuri yllämainittu ongelma. Ainakin minun veneessäni (ja kuulelma monessa muussa vastaavassa) oli tuon puisen täytekölin (=polvio ?) ja laudoituksen välissä noin ½-1 cm suuruinen rako johon vesi jäi ilmeisesti iloisesti lillumaan. Mun veneessä ei ollut lahoa koska edelliset omistajat olivat vuosien saatossa työntäneet sinne runsain mitoin pellavaöljyä, joka oli pölyn ja/tai muun vastaavan kanssa muodostanut rakoon vaahtomuovia muistuttavan massan. Nyt on minun veneessäni polviota suurennettu sen verran, että laudoitus on siinä tiiviisti kiinni, mutta valuttelen kyllä sinne kyllästettä varmuuden vuoksi.
terv. Päivi K