Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja mixurium » 20.03.2010 22:12

Olen rakennellut vanerista mäntykehyksiin uudet kattoluukut. Kaipaisin nyt neuvoja, miten käsitellä erityisesti luukkujen ulkopinta. Olen ajatellut laminoida lasikuitukangasta vanerin päälle ja sitten maalata jollakin uv-suojamaalilla homman. Riittääkö yksi kerros lasikuitukangasta vanerinpintaan? Käykö perus sp 106 epoksi laminointiin?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja raimå » 21.03.2010 2:13

Hep otetaanpas tässä vaiheessa esiin miten saadaan onnistuneesti onnistumaan "tippalistan" tekeminen kuidutettaessa? Eli siis miten sais onnistuneesti taipumaan kuidun lähes 90 asteen kulmassa esim. luukun kansien sivuille? Ja tietysti siten että se pirun kuitu ei nouse röökitauon jälkeen siitä taas takaisin ylös taikka kuprulle:)

Itse oon ekan kokeilun jälkeen suosiolla jättänyt kuiduttamatta reunat ja sivellyt vaan reunat hyvin epoksilla. Kuitu mitä oon käyttänyt oli sellaista normaalikangasta 80g vahvuisena.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja matti » 21.03.2010 9:04

raimå kirjoitti:Hep otetaanpas tässä vaiheessa esiin miten saadaan onnistuneesti onnistumaan "tippalistan" tekeminen kuidutettaessa? Eli siis miten sais onnistuneesti taipumaan kuidun lähes 90 asteen kulmassa esim. luukun kansien sivuille? Ja tietysti siten että se pirun kuitu ei nouse röökitauon jälkeen siitä taas takaisin ylös taikka kuprulle:)

Itse oon ekan kokeilun jälkeen suosiolla jättänyt kuiduttamatta reunat ja sivellyt vaan reunat hyvin epoksilla. Kuitu mitä oon käyttänyt oli sellaista normaalikangasta 80g vahvuisena.
Kulman pyöristys; halpisyläjyrsinteräsarjojen se pienempi R oleva kulmapyöristysterä on jotakuinkin pienin pyöristyssäde jota kannattaa käyttää 160 g kankalle, jos käyttää pienempää, niin joutuu vahtimaan ja painelemaan kunnes epoksi alkaa jämähtämään.
Reilumpi pyöristys on parempi, ei tarvi vahtia.
Kangas tulee olla reilusti yli, sellainen 10cm märkää kangasta kun roikkuu reunan yli, niin pysyy paremmin taipuneena, nurkat kannattaa leikata n 3cm ylimäärään, niin ei jää koholle.

Olen telan sijaan käyttänyt japanin lastaa (ohut muovinen läpyskä(sarja maksanee 1,5€)), telaa käytettäessä voi epoksia tulla niin paljon, että kangas alkaa kellumaan.
Kankaan kuvio tulee jäädä näkyviin ensivaiheessa, ylimäärä pitää kaapia "yli laidan".
Paras käyttämäni lasta kankaan epoksoimiseen on kolmikulmainen tapettilasta, jäykkä runko, pehmeä huuli, sopii erinomaisesti isompiin hommiin kuten kanootin päällystäminen tms.
Se lisäkerros hiomavaraksi on hyvä vetää telalla parin tunnin kuluttua kun eka alkaa olla jämähtänyt- säästyy välihionnalta vahan poistoineen.
SP 106 sopii hyvin, kokemusta n. 150 kg verran.

Matti

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 21.03.2010 9:07

Kyllähän ne reunat tarvii pyöristää jos haluu lasikuidun taipuun yli reunalle. Tarttuvuutta reunoille parantaa kun "tiksaa" epoksia piituhkalla (eli cab-o-sil tms) vähän jäykemmäksi ja levittää alle. Samaa konstia kannattaa käyttää muissakin hankalissa paikoissa kuten alapinnoilla..

ps Matti näkyy antaneen tarkempia pyöristys vinkkejä jne..

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja mixurium » 21.03.2010 11:23

Tuota reunan kuidutusta olen myös miettinyt, joten kiitos vinkeistä. Miten se rajapinta reunoissa pitäisi hoitaa. Siis kuidunreunan ja luukun kehyksen raja, joku lista päälle vai mitä. Miten siitä saa siistin? Ei kellään olis yhtään kuvaa, tästä projektista?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.03.2010 12:14

Onnistuu Tevisun ja Matin konsteilla ihan yhtälailla..
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneristen kattoluukkujen "päällystys"

Viesti Kirjoittaja matti » 21.03.2010 17:28

mixurium kirjoitti:Tuota reunan kuidutusta olen myös miettinyt, joten kiitos vinkeistä. Miten se rajapinta reunoissa pitäisi hoitaa. Siis kuidunreunan ja luukun kehyksen raja, joku lista päälle vai mitä. Miten siitä saa siistin? Ei kellään olis yhtään kuvaa, tästä projektista?
1. Kuitu ulottuu alareunaan, alaosan jos on tarkoitus, niin voi lakata, alle 200g kuitu ei estä puuta näkymästä läpi.
2. Kangas katkaistaan maalausrajasta mattoveitsellä viivainta apuna käyttäen ennen täysin kovettumista, lämpötilasta riippuen 2-5h jälkeen-kun epoksi on vielä pehmeän nihkeää muttei enään varsinaisesti tartu sormeen/hanskaan= (silloin kun epoksilisäkerroksen levittää),
katkeaa nätisti ja ylimäärän voi vetää irti.
Rajaa ei tarvi mitenkään peittää, tai laittaa listan jos haluaa.

Rojektissani on käytetty molempia menetelmiä.
Luukkutalli on kuidutettu alareunaan, myös maalataan kokonaan, kulkuluukku on rajattu liukulistan(nylon) päälle ilman listaa, samoin pikkumökin katto, kangas nousee tuuman ylös luukun kehykseen ja on katkaistu, kehys on lakattu katto maalattu, molemmat mökit, ulkoreuna; lakattu lista tulee kankaan reunan päälle.
Ks Matin venesivut.

Matti

Vastaa Viestiin