Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 10:36

Harkinnassa on siis projekti joka voisi alkaa ensi kesänä.
Valintakriteereissä ei ole loogisuuden häivääkään, koska
suunnitelmissa on liukuva, alle 15 Kw akselivetoinen vene
joka on alle 5,5m pitkä.
Pituus ja tehorajoitukset siksi, että perheen juniori voisi sitä laillisesti ajaa.

Valmiita piirustuksia kyseisestä yhdistelmästä taitaa olla turha etsiä,
joten näppituntumalla ja foorumin ylenpalttisella avustuksella mennään.

Alla on kuva veneestä joka on aika lähellä mielikuvaani mallista,
kunhan siitä rapsii pois takapenkin ja perämoottorin.
Kysymys.
Kumpi vaihtoehdoista olisi parempi:
Siirtää kuskin paikka taakseppäin ja sisäkone kuskin eteen,
vai kuskin paikka eteenpäin ja sisäkone kuskin taakse?

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja palonte » 08.03.2010 12:57

Se oli ihan hauska idea, jota pohdiskelitte toisessa ketjussa, "josko tekis pienen sisäkoneisen vaneriveneen". Joskus pikkupoikana pari vuotta sitten -70 luvun alussa ajeltiin serkun mäkärällä (TM) jossa riitti 5hv terhi saamaan sen plaaniin (ei aikuisilla). Siinä mielessä ajatus pienestä tehosta varmaan on oikea, mutta toi speksi "alle 5,5 m pitkä" kuulostaa eri jutulta. Se mun projekti bonanza on 17 jalkaa eli sopii tohon mittaspeksiin vielä, siinä tosin on 230hp 5,0l V8 . Ehkä sun tarttis miettiä paatin kokoa vielä hiukan. Mäkärä oli varmaan 1,8-2m pitkä , mulla oli 10 vuotta sitten 2,7m pitkä (1.7 leveä) vanerivene, jonka tein itseasiassa peräkärryn kanneksi mutta en malttanut olla huomioimatta moottorin asennusmahdollisuutta. Kansi kulki 31 kn 20hp merkulla ja oli kevyillä keleillä riemastuttava laitos. Multa saa bonanzan 1:1 mittapiirustukset lainaan jos on halua miettiä mittakaavaan muuttamista, mutta painon kanssa saa olla noilla tehoilla kyllä tarkkana. Painon lisäksi pituus/leveys suhde tulee olla varmaan pienitehoisilla paateilla hiukan toisenlainen, jotta lähtee "lentoon". Ainiin bonanza on aika leveä (2m) se kun on alun alkaen ajateltu vesihiihtoveneeksi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja palonte » 08.03.2010 13:09

Hemmetti kun ei heti tullut mieleen... Tällainenhen se voisi olla http://www.v-driveboat.com/vweb/attachm ... 1263678949" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli V-drive ratkaisu, jossa kone pannaan heti takaseinän etupuolelle väärinpäin ja veto eteenpäin, jossa se sitten käännetään pohjasta läpi. Näin saadaan lyhyeen mittaan sovitettua sekä tekniikka, että miehistö+keula.

Niin ja kyllä valmiita piirustuksiakin ameriikan maaalla on vaikka mihin, maksavat satkun verran. Katsopa http://www.glen-l.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ja täältä customers photos + bullet .
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 13:37

Tarkennan ajatuksiani hieman.
Suunnitellun veneen pituus voi olla vaikka 3m jos siihen pituuteen saa
mahtumaan sisämoottorin kytkimineen ja akseleineen + kahden istuttava penkki.
Koneen tulee olla kuitenkin joko penkin etu- tai takapuolella.

Liukukynnys tulee pystyä ylittämään ja se riittää nopeustavoitteen saavuttamiseksi.
Ei kuitenkaan välttämättömyys kahden hengen kuormalla.
Ulkonäössä lakattu viilupinta on tavoitteenä, ainakin kannen osalta, joten "puhdasverinen"
kilpaveneen profiili ei uskoakseni istu ulkonäköön.

Tuo V-drive ratkaisu voisi olla ratkaisu mikäli koneen sijoittaisi taakse.
Mahtaisiko sellaisia löytyä niinkin pienelle teholle mikä nyt on kyseessä?
Tosin, ratkaisu vaatisi kaiketi korkeuden puolesta enemmän tilantarvetta,
jota ei mahdolisesti näihin mittoihin ole tarjolla tarpeeksi?
Kone tulee siis mahtua kannen alle piiloon.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 08.03.2010 14:21

Eihän sen koneen ole mikään pakko sijaita takana. Vanhoissa "gentleman's racer" veneissä kone oli edessä ja kuskin kaukalo takana. Tällä saadaan akseli loivaan kulmaan.

Akselin tulisi olla alle 15 asteen kulmassa mieluusti. joku 1,5m pitkän akselin kanssa laippa tulee n. 2 m etäisyydelle perälaudasta , eli kone ilman v-vaihdetta tulisi lähes tarkalleen puoliväliin jos vene 5.5 m pitkä. Se mahdollistaisi 2-kaukaloisen runaboutinkin, jossa etupenkki ohjaajaa ja huivipäätä varten, ja jätskiä nuolevat sinne koneen taakse takakaukaloon.

kato:

Kone edessä kuski takana:
Lightning Strikes tuolta : http://www.vandamboats.com/" onclick="window.open(this.href);return false;



Clark Crafttilta löytyy mukavia piirustuksia noihin:
http://www.clarkcraft.com" onclick="window.open(this.href);return false; Monaco ja Riviera mm.

ja jos oikein kovaa haluaa mennä sisäkoneella ja akselilla niin vaihtoehto on 3-pistehydro esim.

http://www.clarkcraft.com/cgi-local/sho ... aa44e91a19" onclick="window.open(this.href);return false;

sieltä inboard hydro osastosta löytyy pari pienempääkin ... perärutkuille omat osastot
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 14:52

Tuo Lightning Strikes alkaa olla hyvin lähellä ajatusta.
Sen kun typistää 14 jalkaiseksi ja vähän kallistaa perälautaa eteenpäin niin avot` 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08.03.2010 19:24

multa löytyy vesisuihku ja rotaxsi 40hv kone sihen. TM vanerivene kirjasta löytyy piirustuksia jotta vois sovitaa rungon tekoon.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 19:45

hb-77 kirjoitti:multa löytyy vesisuihku ja rotaxsi 40hv kone sihen. TM vanerivene kirjasta löytyy piirustuksia jotta vois sovitaa rungon tekoon.
Jumaliste, tuohan sopisi prikulleen kun suunnitelmissa on liukuva, alle 15 Kw akselivetoinen vene. :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.03.2010 20:34

Elä, elä Notikka hermostu - suunnitelmat on aina semmosia että ne elää ja lopulta sinulla on 14,2m troolari 2 pyttysellä kuulamoottorilla. Projektin valmistuttua 2034 toteat vaan että "tästä se papan puuvenesuunnitelma sitten lähti..." ja näytät noita Juden ruutuvihkokuvia lapsenlapselle.... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 20:50

Veli-Matti kirjoitti:Elä, elä Notikka hermostu - suunnitelmat on aina semmosia että ne elää ja lopulta sinulla on 14,2m troolari 2 pyttysellä kuulamoottorilla. Projektin valmistuttua 2034 toteat vaan että "tästä se papan puuvenesuunnitelma sitten lähti..." ja näytät noita Juden ruutuvihkokuvia lapsenlapselle.... ;-)
Saattaapi hyvinkin käydä noin, materiaalina teräs. :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08.03.2010 22:24

no yritin vaan ehdota.. olisi aika helppo voiman siirto ja kulkisi matalassa vedessä ym…
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08.03.2010 22:27

hb-77 kirjoitti:no yritin vaan ehdota.. olisi aika helppo voiman siirto ja kulkisi matalassa vedessä ym…
Joo, ajatus on ihan hyvä mutta niillä tehoilla on juniori enää saisi venettä luvallisesti ajaa. 8\
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08.03.2010 22:35

osta vanha vesijetti niitä on alle 15kw
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 08.03.2010 23:03

Tässähän taas mielenkiinto heräsi, pitäisiköhän taas tuo Valmetin piirrustulauta ottaa käyttöön. Mun toimesta siitä on markkinoille lähtenyt 2,2 metrisestä 16 metriseen (tuo viimeinen oli terästä).
Joka tapauksessa notikan ajatus on mielenkiintoinen, Toki tuo 3 metrinen on varmasti liian haastava, mutta 3,6 metriseen voisi asentaa keskimoottorin ja nimenomaan "pitkän" keulakannen alle.
Ohjaamossa tuulilasin takana kaksi paikkaa, niinkuin takavetoisessa autossa ( eli moottori vähän niinkuin parijalkojen välissä).
Vesilinjapituutta tuohon pitäisi saada mahdollisimman paljon , joten keulavannas pitää olla mahdollisimman suora (pysty) ja silti keulan kantavuutta täytyy lisätä aallokon aiheuttaman "jiirauksen"estämiseksi?
Pohjan muoto perässä suht tasainen , ja pakosta hieman nouseva. Potkuriakseli / vannasputki tuettuna A pukilla tai evällä ja eväperäsin ilman köliä ja kalarautaa.

Rotringin tussia lähden tästä liuotteleen ja laudalla on jo puhdas paperi!

Niin tietysti peräpeili asianmukaisesti ja kahdella putkella!
Viimeksi muokannut Simon, 08.03.2010 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.03.2010 23:13

Lightning Strikes, ehdottomasti, siinä on tyyliä ja kun kallistaa perälautaa sopivasti eteen.
A vot sie, siinä on tyyliä, tosin juniorilla voi olla toisenlainen tyylitaju kuin isäukollaan, mutta se riski kannattaa ottaa. :-) ;-) :-)
Donna 28

Vastaa Viestiin