Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20.03.2010 12:54

Vanerista voipi myös työstää paatin näin http://www.boatbuilder.org/mudpeepstitching.htm" onclick="window.open(this.href);return false; eli "ompele ja liimaa"

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2010 15:59

Moro

Jos ei ole kokemusta vaneriveneen rakentamisesta kannattaisi ehkä hankkia kunnolliset työpiirustukset, niin ei mene kova työ ja vaiva hukkaan rakenteellisten virheiden takia.

Klubiaskin kanteen suunniteltu vene on tietenkin kunnoitettavaa ja yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy varmasti hyvään lopputulokseen.. lopulta, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on jo ne virheet tehnyt ja kokeillut erilaiset menetelmät ja selvittäny miten päästään kerralla hyvään lopputulokseen.

Esimerkki: VanDer Stadtin suunnittelema 6,5 m vaneripurkkari Zeemin (suomessa markkinoitu nimellä Teemin)
Se rakennetaan pitkittäistä vaneri "paneleista" terävillä palteilla. Joka palteen sisäpuolella on pitkittäisjäykkääjärima, joka on viistetty oikeaan kulmaan niin että vanerit liimautuvat nätisti rimaan. Huolimatta palteista runko on jouhevan ja nätin näköinen.
Hieno oivallus Van Der Stadtilla oli se että laipioita eli scotteja ei uloteta kylkivaneriin asti, vaan ne kiinnittyvät sisäpuolella pitkittäisjäykkääjäriman sisäpintaan. Tällä nerokkaalla rakenteella vältetään se ettei laipio näy ulkoa "kupruna" kyljessä. Samalla se tekee rakenteesta lujan mutta joustavan, jolloin vältetään vanerin murtuminen laipion kohdalta aallon iskiessä, vaneri saa vapaasti elää ja joustaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 16:08

Northling kirjoitti:Moro

Jos ei ole kokemusta vaneriveneen rakentamisesta kannattaisi ehkä hankkia kunnolliset työpiirustukset, niin ei mene kova työ ja vaiva hukkaan rakenteellisten virheiden takia.

Klubiaskin kanteen suunniteltu vene on tietenkin kunnoitettavaa ja yrityksen ja erehdyksen kautta päätyy varmasti hyvään lopputulokseen.. lopulta, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen, kun joku on jo ne virheet tehnyt ja kokeillut erilaiset menetelmät ja selvittäny miten päästään kerralla hyvään lopputulokseen.

Esimerkki: VanDer Stadtin suunnittelema 6,5 m vaneripurkkari Zeemin (suomessa markkinoitu nimellä Teemin)
Se rakennetaan pitkittäistä vaneri "paneleista" terävillä palteilla. Joka palteen sisäpuolella on pitkittäisjäykkääjärima, joka on viistetty oikeaan kulmaan niin että vanerit liimautuvat nätisti rimaan. Huolimatta palteista runko on jouhevan ja nätin näköinen.
Hieno oivallus Van Der Stadtilla oli se että laipioita eli scotteja ei uloteta kylkivaneriin asti, vaan ne kiinnittyvät sisäpuolella pitkittäisjäykkääjäriman sisäpintaan. Tällä nerokkaalla rakenteella vältetään se ettei laipio näy ulkoa "kupruna" kyljessä. Samalla se tekee rakenteesta lujan mutta joustavan, jolloin vältetään vanerin murtuminen laipion kohdalta aallon iskiessä, vaneri saa vapaasti elää ja joustaa.

Nortti
Tarkennatko sanan "palteen" ?

Onko pitkittäisjäykkääjärima alla olevan kuvan mukainen kyljissä, pohjassa niitä ei näy?
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20.03.2010 16:23

Vastaan kun Northling ei näy olevan paikalla.. Palle on pitkittäinen taite rungossa, eli tossa sun kuvan paatissa on yks laidallaan, ja jep niistä pitkittäisjäykkääjistä..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 16:47

TeddyDiver kirjoitti:Vastaan kun Northling ei näy olevan paikalla.. Palle on pitkittäinen taite rungossa, eli tossa sun kuvan paatissa on yks laidallaan, ja jep niistä pitkittäisjäykkääjistä..
Asia selvä.
Palteen on palle joka on pitkittäinen taite rungossa.

Pitkittäisjäykkääjärimat, miksiköhän em. kuvassa ne on kyljessä muttei pohjassa?
Tai kysynkin näin:
Northling:n tekstistä päätellen niitä voisi olla myös pohjaosassa, ymmärsinkö oikein.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2010 16:59

Moiro

No kun oon koittanut hakea hyvää kuvaa mut ku ei löyry...
http://en.wiktionary.org/wiki/palle" onclick="window.open(this.href);return false;

Laitan kun löytyy...

Kuva
tossa on kaksi palletta ja köli.

Juu ja pitkittäisjäykkääjärima on pitkittäin veneessä oleva jäykistävä rimarakenne.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 17:25

Pitkittäisjäykkääjärima kulkee siis laipioiden ( veistokaarien ) päällä.
Kyseiset rimat ilmeisesti kuitenkin "upotetaan" molemmista päistään, eli lovetaan esim. perässä
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle.

Jos näin niin muut kuin perän veistokaari on riman vahvuuden verran puoleltaan "kapeampi" ... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2010 17:51

Notreal kirjoitti:Pitkittäisjäykkääjärima kulkee siis laipioiden ( veistokaarien ) päällä.
Niin siis tuossa Stadtin suunnittelemassa konstruktiossa eli rakenteessa.

Joissain konstruktioissa laipiot ovat laminoitu laitoihin kiinni.

Kaikissa suunitelmissa pitää ottaa huomioon rakenteiden kokonaisuus. Ei voi lainata yhtä tapaa sieltä ja toista täältä.
Suunnittelija on laskenut tai ainakin kokeilemalla testannut rakenteen kokonaiskestävyyden.

Muotokaari tai mallikaari= väliaikainen kaari, jonka päälle rakennetaan veneen pohja/kylki/laudoitus. Poistetaan kun kyljet valmiit.
Painokaari= kaari joka asennetaan painamalla höyrytettynä esim Scyllan sisälle kun mallikaaret on poistettu. Kevyempi joustavampi rakenne. yl. limilautaisissa veneissä
Veistokaari= järeä muotoon laminoitu tai veistetty kaari, jonka päälle voidaan suoraan rakentaa veneen pohja/kylki. Jää osaksi lopullista rakennetta. yl tasasaumaisessa rakenteessa. Raskaampi jäykempi rakenne.
Laipio eli scotti= yl. vanerinen väliseinä veneessä, joka toimii samalla poikittaisjäykistäjänä. Asennetaan valmiiseen runkoon ennen kannen asentamista. Joissain rakennustekniikoissa käytetään samalla muodonantajana rakennusvaiheessa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 18:12

Pitkittäisjäykkääjärima ilmeisesti kuitenkin "upotetaan" molemmista päistään, eli lovetaan esim. perässä
viimeisen veistokaaren kanssa samalle pinnalle vai riippuuko siitä mitä jäykistäjärima-konstruktiota toteutetaan?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2010 18:41

Moiro

Juu siis Teeminissä pitkittäisjäykkääjärimat päätyivät perässä peräpeiliin ja keulassa steeviin eli keulapuuhun.
Perässä listat oli lovettu kulmalistaan, joka vahvisti pohjavanerin ja peräpeilin liitosta.

Käsittääkseni Teemin rakennetaan juuri käyttämällä laipioita "muotokaarina", joihin ensin kiinnitetään joka palteen pitkittäisjäykisteet.
Palteita Teeminissä on muistaakseni 3/ puoli. Vanerit asennetaan sitten tämän "luurangon" päälle. Kylkivanerien asennusvaiheessa on peräpeili ja keulapuu paikoillaan ja pitkittäisjäykisteet on lovettu niihin paikoilleen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 18:46

Asia selvä. 8]
Alan siis pohtimaan Perän kulmalistaa, joka vahvistaa pohjavanerin ja peräpeilin liitosta. 8-|
Mietin sitä otsa hiessä...
Kunnolliset työpiirustukset piirretään heti kun tämä suunnitteluvaihe on suoritettu. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Warjo » 20.03.2010 20:46

Notreal kirjoitti:Asia selvä. 8]
Alan siis pohtimaan Perän kulmalistaa, joka vahvistaa pohjavanerin ja peräpeilin liitosta. 8-|
Mietin sitä otsa hiessä...
Kunnolliset työpiirustukset piirretään heti kun tämä suunnitteluvaihe on suoritettu. 8|
Kuullostaa hyvältä, kohta on varmaan piirustukset valmiina 8-| 8-| 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 21:00

Joo 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21.03.2010 9:04

Viinamäenmiäs kirjoitti:
mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa ???
Tässä tehdään rimavenettä siten, että kaaret on paikoillaan jo jigissä. Tällä metodilla pitää ainakin viistää sen verran, että rungon muoto asettuu ilman rakosia.
Omaa tekemistä ajatellen olisi tuo ollut mielestäni viisaampi ja parempi tapa kuin askarrella kaaret jälkeenpäin.

Tuossa on kelpo projekti vanerin laminoinnista.

Teki miten tahansa, niin hyvällä suunnittelulla säästää kyllä paljon "eiku" työvaiheita. Kokemusta on enemmän jälkimmäisestä kuin perusteellisesta suunnittelusta sillä kiinnostus aiheeseen on omalla kohdalla valitettavasti syventynyt vasta tekemisen aloittamisen jälkeen. Vielä kun jaksaisi rypistää loppuun.
Tattis, melkoisen täyteläiset sivut.
P.S. Löytyi muuten kuva missä on ne pitkittäisjäykkääjärimat myös pohjassa, tosin "upotettuna" mutta kuitenkin.
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja matti » 21.03.2010 9:25

Notreal; kun katsot löytämääsi rimotettua rungon kuvaa, siinä ovat sekä pohja että kylki koveria sisään päin, tuommoiseen muotoon ei levynä oleva vaneri taivu, on käytettävä ristiinlaminoimista.
Siinä sinun piirustuksessasi on lievästi ulospäin kaareva pohjan keulaosa johon levyvaneri taipuu.
Vaneria taivutettaessa se jää keskeltä hieman koholle, testaa, joten se Hugh Sainti'n suunnittelema kupera pohjan muoto sopii hyvin vanerirakentamiseen, toisin kuin kovera em laisissa veneissä "perinteisesti" käytetty kuten kuvassa.


Matti

Vastaa Viestiin