Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 19.03.2010 9:16

Rimarunko tehdään liimaamalla rimoja vier viereen rungon kuoreksi yleensä (uros)mallineen päällä. Pintaan sisä ja ulkopuolelle laminoidaan tavallisesti lasikuitua. Liimaukseen ja kuidutukseen tavallisimmin käytetään epoksia.

Sopii hyvin pyöreisii rungon muotoihin kuten kanootteihin purkkareihin jne. ; mutta kulmikkaisiin mahonkikaunottariin harvemmin käytetty menetelmä.

Läheistä sukua perinteiselle tasasaumaveneelle, mutta sillä erolla että "Laudat" pidetään kaarien sijaan nipussa liimaten ja lasikuituun paketoimalla.

Hyvin läheistä sukua myös kerrosrakenteiselle lujitemuoviveneelle; ts. rimarakenne kuidun välissä toimii kerroslevyn ydinaineena, kuten balsa tai muovivaahdot muoviveneissä.

Luja ja kevyt. mutta ei välttämättä yhtä luja ja kevyt kuin oikeaoppinen ristiinlaminoitu rakenne, joka ei välttämättä kaipaa pintaansa mitään lasikuituja.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.03.2010 9:45

Mile kirjoitti:Rimarunko tehdään liimaamalla rimoja vier viereen rungon kuoreksi yleensä (uros)mallineen päällä. Pintaan sisä ja ulkopuolelle laminoidaan tavallisesti lasikuitua. Liimaukseen ja kuidutukseen tavallisimmin käytetään epoksia.

Läheistä sukua perinteiselle tasasaumaveneelle, mutta sillä erolla että "Laudat" pidetään kaarien sijaan nipussa liimaten ja lasikuituun paketoimalla.
Eikun kysymystä pukkaa:
Tarkoittaako, että tässä menetelmässä kaarilla on vain "asennusmuotin" virka vai eikö kaaria ole ollenkaan?
Onko runko ja kaari eriasia?
8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.03.2010 10:09

Kun kerran olet noinkin avoimella mielellä niin sullehan on maailma avoin - ei se vene mitään runkoa sinne sisälle välttämättä tarvitse mutta jonkun päällä se kuitenkin on ilmeisesti tehtävä.
Mutta jos kumminkin pysyy tavanomaisemmissa rakenteissa niin kaaritushan sinne sisälle pitää tulla samoin kuin pitkittäisjäykkääjät - johonkin se konekin on kiinnitettävä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.03.2010 10:20

Veli-Matti kirjoitti:Kun kerran olet noinkin avoimella mielellä niin sullehan on maailma avoin - ei se vene mitään runkoa sinne sisälle välttämättä tarvitse mutta jonkun päällä se kuitenkin on ilmeisesti tehtävä.
Mutta jos kumminkin pysyy tavanomaisemmissa rakenteissa niin kaaritushan sinne sisälle pitää tulla samoin kuin pitkittäisjäykkääjät - johonkin se konekin on kiinnitettävä...
Joo, tarkemmin ajatellen olishan ne hyvä olla... Helpottaisi ainakin muodon löytymistä.
Vaikka kyllähän mä höyryttäisin sen "kuoren" oikeaan muotoon ilmankin. 8]

On tää kyllä aika mielenkiintoista, kun ei oikeesti juuri mitään ymmärrä. :))
Taidan hommata terhin ja liimata siihen puujäljitelmä kontaktimuovin pintaan. :P

Mutta asiaan.
Kaarien valmistuksesta ilmeisesti jotakuinkin aloitetaan.
Onko itse kaarissa eroavaisuuksia sen mukaan mitä ja miten sen päälle kylki ja pohja asennetaan.?
Eli pitääkö kaarienteko vaiheessa olla tieto tuleeko vaneri, vai rima vai joku muu....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19.03.2010 12:02

Kaarituksen tarve riippuu ainoostaan käytetyistä materiaali vahvuuksista. Yleensä rimarunkonen on nk "monocoque" eli siinä kaikki välilaipiot ja kalusteet on liimattu ja laminoitu kiinni runkoon ja kanteen ja muodostaa yhtenäisen rakenteen.. vrt itsekantava autonkori..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.03.2010 12:43

TeddyDiver kirjoitti:Kaarituksen tarve riippuu ainoostaan käytetyistä materiaali vahvuuksista. Yleensä rimarunkonen on nk "monocoque" eli siinä kaikki välilaipiot ja kalusteet on liimattu ja laminoitu kiinni runkoon ja kanteen ja muodostaa yhtenäisen rakenteen.. vrt itsekantava autonkori..
Okei !
Mulla on vielä hieman opiskeltavaa siinä, mitä käytännössä tarkoitetaan sanalla -runko-
vai onko se "liukuva" käsite johon voidaan asiayhteydestä riippuen sisältää myös
pohja- ja kylkipintoja... Ja niinkuin ilmeisesti yllä, kanttakin.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19.03.2010 14:50

Eli vois edelleen verrata että eihän nykyautoissakaan ole runkoa.. eli on ulkokuori ja sitä jäykistävät rakenteet. Silloin kokonaisuus on enemmän kuin osien summa..Eli rakenteellisesti yhtenäinen kokonaisuus josta ei voi poistaa jotain osaa ilman seuraamuksia..
Oot kyllä ihan oikeesssa että rungon määritelmä on tässä yhteydessä jotain muuta kuin perinteinen..

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 19.03.2010 15:53

Vaneriveneajatusta ja -suunnitelmaa kannattaa hieman piristää ja lisätä käyttömahdollisuuksia. Erittäin nopea on oheinen malli ja talvellakin voi veneillä;

http://www.youtube.com/watch?v=FElrrUEQ ... re=related#" onclick="window.open(this.href);return false;

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19.03.2010 16:03

Höpönplöörää...monokokit
Tottakai siinä kaaria täytyy tehdä vähintäänkin niin monta että ne toimii "muottina" tekovaiheessa ja olennaisena osana rungon tukena jatkossa.
Se että tekeekö ensin "mallikaaret" tekovaiheeseen jotka korvaa sitten lopullisilla "veistokaarilla" rungon muotouduttua on tekijän päätettävä itse.
Jos itse tekisin niin rakentaisin kaarikuvista selviävän määrän "lopullisia" veistokaaria viisteineen(tekipä sitten rima-tai vanerirungon) vaikkakin ne ovat tiellä rungonteon lopulla
kun putsaa ja hioo liimapurseita yms. sisäpuolelta.
Kaaria tai vähintään pohjatukkeja saa lisätäkin lopussa esim kunnon konepedin tekoa varten.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 19.03.2010 16:20

ANteeksi sekaannus! Kun sanoin jotain "runkoa sinne sisään" tarkoitin tällä sitä kaarien ja pitkittäisjäykistäjien muodostamaa luurankoa jonka päälle tehdään veneen kuori.

Yleensähän veneen kohdalla rungosta puhuttaessa tarkoitetaan sitä kelluvaa veneen näköistä kiulua ilman koppeja ja kansia. Runkonopeus ja runkopituus liittyvät tähän kiuluun, eivät siihen mahdolliseen luurankoon siellä sisällä ;-)

Runkopituus , hull length on tuon kiulun pituus perälaudasta kokkaan, poisluettuna ankannokat pukspröötit ( tai mitä lie tikkuja) , uimatasot ym. ulokkeet.

Loa length over all , kokonaispituus ottaa sitten nuo ulokkeetkin huomioon.

On kaksi ääripäätä tehdä vene, lujan "luurangon" eli siis SEN tukirungon varaan tehty ohutkuorinen , tai vastaavasti paksukuorinen kevyemmällä tukirungolla tai kokonaan ilman tehty vene.

Jokainen pähkäilköön päissään kumpi kestää paremmin kiville ja trailerille kolistelua ; ohut paperi, vaiko paksu kuori.

Eli jos veneen pohja tehty vaikka 10 mm mahonkivanerista ( 500kg/m^3) olisi saman painoinen pohja teräksestä tehtynä vain n. 0.6 mm -> kokeilkoon kukin päissään vaikka potkaista oman autonsa kylkeen, ja sen jälkeen 10 mm vaneria ... kyllä se klommo tulee auton kylkeen eikä vaneriin.

Lasikuitulaminaattikin painaa pitkälti kolminkertaisesti vanerin painon saman paksuisena, eli samanpainoisena jää sekin alle kolmannekseen vanerin paksuudesta, siis n. 3mm ( lasikuitu) vs. 10mm (vaneri) ...
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.03.2010 16:36

Tämäkin asia alkaa avautumaan, tattista vaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.03.2010 18:14

pellamo kirjoitti: Jos itse tekisin niin rakentaisin kaarikuvista selviävän määrän "lopullisia" veistokaaria viisteineen(tekipä sitten rima-tai vanerirungon) vaikkakin ne ovat tiellä rungonteon lopulla
Tämä on lähinnä sitä mitä olin itse kuvitellut tapahtuvan.
Siis näillä mennään kunnes joku taas lyttää hyvän suunnitelman. 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 19.03.2010 21:43

Jospa nyt katsottaisiin viestin aloittajan visioon, mikä voisi hänen mielestään olla pieni Vaneerista rakennettu perhettä yhdistävä vene, millä myös juniori voisi ajella.
Sitä ajatuksesta tämä ketju on vain kertakaikkiaan karannut. Muistanette tuolta alkupuolelta myös innostuneeni aiheesta, joten piirtelin "notikalle"luonnoksen aivan omasta mielenkiinnostani.
Mahonki tai yleensä vaneri oli kyllä tuota suunnitellessa koko ajan mielessäni, niinkuin Matti heti huomasikin.
Näitä eri veneenrakennustapoja, mitä tähänkin projektiin on esitelty (ei toki ainoina oikeina),niin voinen todeta niihin perehtyneeni ja kaikkia jossain määrin toteuttanutkin.

Joten ehdottaisin asian pysyvän vain ja ainoastaan Vaneriveneprojekti.
Terveisin
Simo Peräkorpi

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.03.2010 0:12

Joo, tämän hetken väliaikatieto on, että 4mm koivuvaneri on ykkösenä materiaalivaihtoehdoista.
Pelkään että muut vaihtoehdot ovat liian haastavia.
Ja veistokaarista on tarkoitus aloitttaa, kunhan selvitän mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa ???

Pieni rönsyily ei ole pahasta, sehän vain laajentaa tajuntaa, sikäli mikäli sen saa jotenkin liitettyä itse aiheeseen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 20.03.2010 11:52

mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa ???
Tässä tehdään rimavenettä siten, että kaaret on paikoillaan jo jigissä. Tällä metodilla pitää ainakin viistää sen verran, että rungon muoto asettuu ilman rakosia.
Omaa tekemistä ajatellen olisi tuo ollut mielestäni viisaampi ja parempi tapa kuin askarrella kaaret jälkeenpäin.

Tuossa on kelpo projekti vanerin laminoinnista.

Teki miten tahansa, niin hyvällä suunnittelulla säästää kyllä paljon "eiku" työvaiheita. Kokemusta on enemmän jälkimmäisestä kuin perusteellisesta suunnittelusta sillä kiinnostus aiheeseen on omalla kohdalla valitettavasti syventynyt vasta tekemisen aloittamisen jälkeen. Vielä kun jaksaisi rypistää loppuun.
Viinamäenmiäs

Vastaa Viestiin