Hahmottelen tässä kolmisen vuotta kuivilla seisseen meriläisen kunnostusprojektia. Runko mäntyä, kansi ja ajohytti ulkopuolelta kuitua, sisältä puuta. Kuidun päällä joku epämääräinen rapistunut maali, rungossa ulkopuolella lakat ja maalit aika kauhtuneen oloisia, sisäpuoli aikanaan vedetty lyijymönjällä josta ei paljon jäljellä paitsi pilssi todella hyvässä mönjässä.
Jonkinlaisena työlistan runko tässä on mielessä hahmottunut, mutta kokeneemmilta kommenttia kaipailisin jos ajatukseni ovat hakoteillä. Tässä sotasuunnitelmani:
Ensiksi
- Runko ensin ulkopuolelta puulle, sisältä mönjät pois paitsi pilssistä mistä vaan skraballa irtoavat pois
- Kyllästys yhtä aikaa ulko- ja sisäpuolelta pellavaöljyllä, mennee hirmu määrä, pilssiin kanssa mikäli vaan vetää
- Vernissa ulkopuolelle viimesellä kierroksella
- Odottelua että pö kuivaa jotenkin....
- Lakkaus
Lakkana olisi tarkoitus käyttää joko le tonkinoisia, rylardia tai uulaa vaan mitenkäs pian näitä voi vedellä tuon kyllästyksen päälle (vrt sateenkaaren venelakka joka vedetään jo kosteaan pintaan), odotellaanko aina teippikuivaksi asti? Pyyhinkö vielä pinnan pineenitärpätillä ennen lakkaa?
Sitten
- Mönjät pilssiin ja pohjaan
- Primeri
- Myrkkymaalit
- Lasikuidun hionta suht paljaalle
- Kuituun topcoat tai laadukas maali siveltimellä
Mönjää olisi ilmeisesti hyvä laimennella ensimmäisellä ja toisella maalauskierroksella. Kannen ja hytin hionta on todella kenkku homma, olisiko jotain vinkkejä tuskaa vähentämään? Kuituun en oikein arvaa koskea millään lailla ennenkuin nuo lakkaukset ja maalaukset on tehty ettei ne mene pilalle.
Sivuhommina vielä
- Sähköt kuntoon, armotta kaikki viritykset uusittava
- Läpivientien, venttiilien ja putkien yms tarkastus ja kunnostus, musta rauta ja puutarhaletkut pois
- Ohjauksen tarkastus ja huolto
- Koneen ja vaihdelaatikon tarkastus ja kunnostus, letkut, suodattimet ja siipipyörä uusiksi, keväthuolto
Ja eikun vesille tepit saumoissa, kunnon pumput pohjalla ja agregaatti kannella niille virtaa laulaen. Jos vaikka elokuussa

Ilmankostutin pöhisemään sisälle heti rungon lakan ja maalien kuivumisen jälkeen tai haristuu, ennen vesillelaskua vielä märät matot pohjalle viikoksi.