Melun vähentäminen
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 15 Loka 2004 11:57
- Paikkakunta: Merikarvia
Melun vähentäminen
Omaan keskimoottorisen mäntyfiskarin, joka on kokonaan katettu. Moottori (Volvo Penta 2002) pitää turhan julmaa ääntä. Onko hyviä niksejä äänenvaimmennukseen ilman, että konekopan koko kasvaa turhan suureksi.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Äänenvaimennusmatto
Moi
Minä laitoin konekopan seiniin Meluton Oy:n äänenvaimennus mattoa, se on n. tuumanpaksuista vaahtomuovilevyä ja siinä on musta muovipinta, joka helpottaa puhtaanapitoa. Välissä matossa on 3 mm lyijykumi kerros, joka on ehdottomasti paras vaimentaja. Suosittelen. On täällä myynnissä paikallisessa venetarvikeliikkeessä. Vähittäismyyjät selviävät soittamalla ym. mainittuun firmaan.
t:aki
Minä laitoin konekopan seiniin Meluton Oy:n äänenvaimennus mattoa, se on n. tuumanpaksuista vaahtomuovilevyä ja siinä on musta muovipinta, joka helpottaa puhtaanapitoa. Välissä matossa on 3 mm lyijykumi kerros, joka on ehdottomasti paras vaimentaja. Suosittelen. On täällä myynnissä paikallisessa venetarvikeliikkeessä. Vähittäismyyjät selviävät soittamalla ym. mainittuun firmaan.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Elo 2003 20:08
Saman aiheen kanssa meikeläinenkin liikenteessä. Meluttoman eristematot hyvä juttu...on testattu. Olen myös uusinut moottorin tukien alla pilssissä olevat eristeet ja niiden tukilevyt ja moottorin kumityynyt. Tulevana talvena oli tarkoitus pähkäillä koneen ilmanoton vaimennuksen parantamista (72 hv Ford). Ilma koneeseen otetaan tällä hetkellä pilssistä yksinkertaisen suodattimen läpi mutta ilman vaimennusta. Tuntuisi jonkin verran hörhöttävän. Olisiko sellaista vaimenninta, jonka läpi ilman voisi ottaa konekopan seinämän läpi matkustamosta.
t. Hannu
t. Hannu
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Imua
Moi
Vuosi pari takaisin oli venelehdessä muistaakseni juttu dieselin riittävästä ilman saannista. Samassa jutussa esiteltiin, miten voi rakentaa riittävän kokoinen imuilma kanava, jossa on ns. ääniloukko eli imuääni ei kuuluisi läpi. En muista numeroa, kysy venelehdestä.
t:aki
Vuosi pari takaisin oli venelehdessä muistaakseni juttu dieselin riittävästä ilman saannista. Samassa jutussa esiteltiin, miten voi rakentaa riittävän kokoinen imuilma kanava, jossa on ns. ääniloukko eli imuääni ei kuuluisi läpi. En muista numeroa, kysy venelehdestä.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Sama vika Rahikaisella...
Millaista tavaraa tuon Meluttoman "musta muovipinta" on, uskaltaako laittaa kuinka kiinni koneeseen, vai olisiko syytä laittaa jokin folio-pintainen väliin?
Millaista tavaraa tuon Meluttoman "musta muovipinta" on, uskaltaako laittaa kuinka kiinni koneeseen, vai olisiko syytä laittaa jokin folio-pintainen väliin?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- pelzi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 11:53
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Meluton
Moi
Tiedustelin Meluttoman pintamateriaalista ko.firmasta ja vastaus tuli n tunnissa!!! tässäpä se:
"Hei
Musta PU kestää 130oC jatkuvaa lämpöä.
Foliopinta on metalloitua polyesteriä ja kestää n. 150oC lämpöjä. Lähemmin neuvonnastamme p.09-85533833/Antti Iso-Keisari, keisari@meluton.fi"
Terv:aki
Tiedustelin Meluttoman pintamateriaalista ko.firmasta ja vastaus tuli n tunnissa!!! tässäpä se:
"Hei
Musta PU kestää 130oC jatkuvaa lämpöä.
Foliopinta on metalloitua polyesteriä ja kestää n. 150oC lämpöjä. Lähemmin neuvonnastamme p.09-85533833/Antti Iso-Keisari, keisari@meluton.fi"
Terv:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21 Heinä 2003 23:03
äänistä.
Edellisessä fiskarissani oli moottorikoppa kaksiosainen;
kansi (jota käytettiin kahvipöytänä) ja sen alla kehikko. Vaihdoin tuon kannen täyspuiseen (leikkasin vanhasta mahonkisesta toimistopöydästä) kanteen (olisko ollut 1,5 tuumaa paksu.) Pelkästään tuon vaihdon seurauksena äänitasot ajohytissä putosivat dramaattisesti + äänen luonne muuttui paljon miellyttävämmäksi.
Eli jos koppa on ohutta vaneria ja välissä villa (kuten minulla oli) niin vaihtaminen täyspuiseen kamaan auttoi radikaalisti.
Äänihän kulkee parilla tavalla eli tukitaan reiät (suora äänen eteneminen)( (totta kai ilmaa pitää koneen saada, mutta se mistä imuilma hörpitään sisään siirtää äänen sinne)) ja käytetään ääntä sitovia/huonosti johtavia materiaaleja.
kansi (jota käytettiin kahvipöytänä) ja sen alla kehikko. Vaihdoin tuon kannen täyspuiseen (leikkasin vanhasta mahonkisesta toimistopöydästä) kanteen (olisko ollut 1,5 tuumaa paksu.) Pelkästään tuon vaihdon seurauksena äänitasot ajohytissä putosivat dramaattisesti + äänen luonne muuttui paljon miellyttävämmäksi.
Eli jos koppa on ohutta vaneria ja välissä villa (kuten minulla oli) niin vaihtaminen täyspuiseen kamaan auttoi radikaalisti.
Äänihän kulkee parilla tavalla eli tukitaan reiät (suora äänen eteneminen)( (totta kai ilmaa pitää koneen saada, mutta se mistä imuilma hörpitään sisään siirtää äänen sinne)) ja käytetään ääntä sitovia/huonosti johtavia materiaaleja.
- mixurium
- Viestit: 92
- Liittynyt: 05 Marras 2008 10:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Melun vähentäminen
Olen suunnitellut pyöreitä muotoja edustavan konekopan. Onko olemassa jotakin taipuisaa "äänenvaimennusmattoa" tms. jonka saisi taipumaan näihin muotoihin?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Melun vähentäminen
LVI-eristyksessä käytettävät villaprikat on hyvä konsti. Sopivan mittaisella ruuvilla koppaan kii ja kyllä vaimenninmateriaali pysyy 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Melun vähentäminen
Melun torjunnassa pitää muistaa myös runkoäänien johtuminen, joka aiheuttaa resonointia rakenteissa pitkälläkin varsinaisesta konekopasta. (Sama sääntö kuin esim. talonrakennuksessa.) Itse konekoppa ei saa siis nojata suoraan jäykisteiden, laipioiden tai rungon varassa ilman pehmentävää "jousitusta", sama kuin itse koneen jousituksen kanssa. Koneen ilmanotto jäähdyttää reippaasti konekopan ilmastoa, koska kone imee koneen luovuttamaa kuumaa ilmaa, muutoin on järjestettävä koneellinen tuuletus. Imuäänet karkaavat juurikin imuilman kautta, joten ei sitä ainakaan sisätiloihin kannata johtaa. Puuveneen suurin ongelma on peukalosääntö, että 90% äänestä karkaa 10% reiästä ulos. Ei tarvitse olla kummoinen kolonen, josta melut karkaavat. Puuveneessä meteli päässee käytännössä pilssin kautta "karkuun" tuosta vain ympäri venettä. Onneksi vaneri itsessään on kohtuullisen tehokas eriste juuri pahimmilla taajuuksilla. Turkkilevyihinkin kannattaa siis laittaa siis kumit estämään resonointia. Massa katkaisee äänenpaineen parhaiten. Ärsyttävää hälyä vaimentaa vaahtokin jossain määrin. Konehuoneessa ei kannata lasivillaa sellaisenaan pitää, kun lasipöly tuppaa olla myrkkyä koneelle...
Oksa on puun kukkanen.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Melun vähentäminen
"...kun lasipöly tuppaa olla myrkkyä koneelle... Joup, näin on...
Dejah Thoriksen sisustuksen teko aloitetaan järjestyksessä vakionopeusnivelen/ kumitassujen asennus ja konekoppa ja vasta niiden jälkeen tulee kaikki muut kalusteet.
Nivelasennus tassuineen on selvää pässinlihaa eikä siinä ole vaihtoehtoja mihinkään suuntaan mutta tuon konekopan tekemisen kanssa on vielä pikkasen arpomista:
-onko kopanrunko puuta vai profiiliterästä?
-moneenko osaan se on pilkottavissa pikakiinnikkeillä?
-pintaan puuta mutta mitä sisäpuolelle alumiiniä, terästä vaiko kenties jotakin muuta?
-äänieristysmateriaali - "Meluton" on aika onnetonta yksinään joten se vaatii jotakin todella massiivista avukseen mutta onko se kivihuopaa vai peräti lyijylevyä?
-eristetäänkö moottori myös pilssin alueelta muusta tilasta jolloin ilma on tuotava jostakin aputtiarallaa 2x125-150mm putkella johon voisi laittaa melulukon ja jotakin sähköistä tuuletinhärdelliä termarilla?
-jos tekisi koko höskän kusilaidusta (tiiveyden ja helppouden takia) yhtenä elementtinä ja viiluttaisi/paneloisi pintaan puuta. Takaa saranoilla kiinni turkkiin ja kaasujouset huoltoa varten?
-kuinka paljon itse asiassa kannattaa alkaa eristämään raskaskäyntistä perusdieseliä kun lopputulos ei voi olla se että vaimon kaipaavat kuiskaukset kuuluisivat etuhytistä kipparin korvin ruorin ääressä? - modernimmalla moottorilla se onnistuisi
Dejah Thoriksen sisustuksen teko aloitetaan järjestyksessä vakionopeusnivelen/ kumitassujen asennus ja konekoppa ja vasta niiden jälkeen tulee kaikki muut kalusteet.
Nivelasennus tassuineen on selvää pässinlihaa eikä siinä ole vaihtoehtoja mihinkään suuntaan mutta tuon konekopan tekemisen kanssa on vielä pikkasen arpomista:
-onko kopanrunko puuta vai profiiliterästä?
-moneenko osaan se on pilkottavissa pikakiinnikkeillä?
-pintaan puuta mutta mitä sisäpuolelle alumiiniä, terästä vaiko kenties jotakin muuta?
-äänieristysmateriaali - "Meluton" on aika onnetonta yksinään joten se vaatii jotakin todella massiivista avukseen mutta onko se kivihuopaa vai peräti lyijylevyä?
-eristetäänkö moottori myös pilssin alueelta muusta tilasta jolloin ilma on tuotava jostakin aputtiarallaa 2x125-150mm putkella johon voisi laittaa melulukon ja jotakin sähköistä tuuletinhärdelliä termarilla?
-jos tekisi koko höskän kusilaidusta (tiiveyden ja helppouden takia) yhtenä elementtinä ja viiluttaisi/paneloisi pintaan puuta. Takaa saranoilla kiinni turkkiin ja kaasujouset huoltoa varten?
-kuinka paljon itse asiassa kannattaa alkaa eristämään raskaskäyntistä perusdieseliä kun lopputulos ei voi olla se että vaimon kaipaavat kuiskaukset kuuluisivat etuhytistä kipparin korvin ruorin ääressä? - modernimmalla moottorilla se onnistuisi
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Melun vähentäminen
Pilssin eristäminen on aika hankalaa, jos vene vähänkin vuotaa. Itse en ainakaan tukkis kölilaudan vesiurija 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Melun vähentäminen
Kuka hxxxxxxxx tyhymä semmoista tekisi? Eikös tuo ole yhtä selvää kuin hengittäminen ihmiselle ettei pilssiä voi tukkia täysin köliä myöden...
Pilssissä oleva vesi on hyvä äänieriste ja kun tekee vain vaikkapa 5mm virtausraon niin rako on aina aikalailla tiivis - ainakin mun vuotavassa veneessä.
Kun on tullut funtsittua tuota konekopan rakennetta niin todella hyvän saa tehtyä niin monella tapaa - aivan yhtä monella tapaa kuin huononkin.
Lopullinen rakenne katsotaan sitten siitä mitä sattuu verstaan nurkista löytymään...
Jotenkin profiiliteräsrunkoisen kopan tekeminen miellyttäisi...

Pilssissä oleva vesi on hyvä äänieriste ja kun tekee vain vaikkapa 5mm virtausraon niin rako on aina aikalailla tiivis - ainakin mun vuotavassa veneessä.
Kun on tullut funtsittua tuota konekopan rakennetta niin todella hyvän saa tehtyä niin monella tapaa - aivan yhtä monella tapaa kuin huononkin.
Lopullinen rakenne katsotaan sitten siitä mitä sattuu verstaan nurkista löytymään...
Jotenkin profiiliteräsrunkoisen kopan tekeminen miellyttäisi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."