Venevaneria?
-
Venevaneria?
Onko olemassa ihan 'virallista' venevaneria? Olen kuullut että koivuvaneri olisi samaa kuin venevaneri? Ja sitten joku taas sanoo että ehdottomasti ei.
Mitä vaneria venerakennuksessa (ruuhi) tulisi käyttää, kun mahdollisuuksia tai eri nimikkeitä on mäntyvaneri, sekavaneri, koivuvaneri, havuvaneri, venevaneri... mitä nämä on ja miten ne sopii venerakennuskäyttöön, vai sopiiko kaikki?
Mitkä on edut ja haitat, paino per m3 ja hinta per m2? Siis jos joku suoralta kädeltä tietää?
Mitä vaneria venerakennuksessa (ruuhi) tulisi käyttää, kun mahdollisuuksia tai eri nimikkeitä on mäntyvaneri, sekavaneri, koivuvaneri, havuvaneri, venevaneri... mitä nämä on ja miten ne sopii venerakennuskäyttöön, vai sopiiko kaikki?
Mitkä on edut ja haitat, paino per m3 ja hinta per m2? Siis jos joku suoralta kädeltä tietää?
-
Re: Venevaneria?
On.. Ei
Eli käyttäähän voipi halvempiakin vanereita. Enempi kai kiinni siitä minkälaista paattia väsää ja miten sitä aikoo käyttää. Semmonen käyttö "ruuhi" vois olla käytännöllisin ja kestävin vaikka filmivanerista. Sillon ei tartte ees käsitellä kuin kantit ja ruuvinkannat. Joku Lloyds luokiteltu Okume vaneri ehkä on pikkasen liian hyvää, ja kallista..
Eli käyttäähän voipi halvempiakin vanereita. Enempi kai kiinni siitä minkälaista paattia väsää ja miten sitä aikoo käyttää. Semmonen käyttö "ruuhi" vois olla käytännöllisin ja kestävin vaikka filmivanerista. Sillon ei tartte ees käsitellä kuin kantit ja ruuvinkannat. Joku Lloyds luokiteltu Okume vaneri ehkä on pikkasen liian hyvää, ja kallista..
- tkk
Joisskin yhteyksissä venevaneriksi on Suomessa nimitetty koivuvaneria, joka on kolmen metrin levyissä ja jossa pintaviilun syyt ovat pituussuuntaan. Itselläni on juri sellaisen haku käynnissä ja saatavus näyttää huonolta. 8\
Mutta ei hätää, pinemmistä levyistä itse liittämällä saa ihan samaa tavaraa, teettää vain hiukan lisää töitä.
Ameriikanmaalla venevaneriksi kutsutaan vain niitä Lloyds-luokiteltuja kun siellä muut laadut on liimattu millä sattuu. Lisäksi siellä puuveneen rakentaminen näyttäisi olevan samanlaista kuin viulunrakentaminen on meillä ja kaverit vertailevat peräpeilien kiiltoa ja kehuvat sillä, onko se lakattu 12 vai 18 kertaan.
Itse en ymmärrä sen okumen suitsutusta. Olen nähnyt sitä vain laskettelusuksien ydinmateriaalina ja siellä sitä käytetään, koska se on kevyttä, melkein kuin balsaa, mutta juuri ja juuri riittävän lujaa pitämään pinnan ja pohjan lasikuitulaminaatit erillään.
Keveyden takia kai sitä veneissä suositaan, ei lahonkestävyyden tai lujuuden takia.
Itselläni on kaaripiirustusten uloslyönti käynnissä ja aion rakentaa kuusimetrisen purjeveneen liimattuna limisaumana koivuvanerista. Toivottavasti ei tarvitse kovin pienistä levyistä jatkaa niitä kuusimetrisiä lautoja
Mutta ei hätää, pinemmistä levyistä itse liittämällä saa ihan samaa tavaraa, teettää vain hiukan lisää töitä.
Ameriikanmaalla venevaneriksi kutsutaan vain niitä Lloyds-luokiteltuja kun siellä muut laadut on liimattu millä sattuu. Lisäksi siellä puuveneen rakentaminen näyttäisi olevan samanlaista kuin viulunrakentaminen on meillä ja kaverit vertailevat peräpeilien kiiltoa ja kehuvat sillä, onko se lakattu 12 vai 18 kertaan.
Itse en ymmärrä sen okumen suitsutusta. Olen nähnyt sitä vain laskettelusuksien ydinmateriaalina ja siellä sitä käytetään, koska se on kevyttä, melkein kuin balsaa, mutta juuri ja juuri riittävän lujaa pitämään pinnan ja pohjan lasikuitulaminaatit erillään.
Keveyden takia kai sitä veneissä suositaan, ei lahonkestävyyden tai lujuuden takia.
Itselläni on kaaripiirustusten uloslyönti käynnissä ja aion rakentaa kuusimetrisen purjeveneen liimattuna limisaumana koivuvanerista. Toivottavasti ei tarvitse kovin pienistä levyistä jatkaa niitä kuusimetrisiä lautoja

-
Isot pojat sanoo, että koivuvaneri nimenomaan ja juurikin EI ole parasta veneentekoon, koska koivu ottaa lahoa helposti. Tämä johtuu koivun sokeripitoisuudesta.
Lisäksi koivu on lujaa ja painavaa. Jos pintakäsittelyn tekee kunnolla, niin pitäis kyllä kestää.
Itse koittaisin etsiä jostai havuvaneria ja tekisin siitä, koska se on kevyempää.
Fanerikäsikirja:http://w3.upm-kymmene.com/upm/internet/ ... ook_FI.pdf
Risto
Lisäksi koivu on lujaa ja painavaa. Jos pintakäsittelyn tekee kunnolla, niin pitäis kyllä kestää.
Itse koittaisin etsiä jostai havuvaneria ja tekisin siitä, koska se on kevyempää.
Fanerikäsikirja:http://w3.upm-kymmene.com/upm/internet/ ... ook_FI.pdf
Risto
-
Joo.Pituussuuntaista syiden puolesta se on ja sisemmissäkään viiluissa ei ole "onttoja" oksakohtia.
Jatkaminenhan ei loppujen lopuksi kokonaistyöaikaa paljon lisää kun sarjana viistoaa päät ja liimaa ja siinähän voi ylimpiin lautoihin valmiiksi kääntää päihin "heittoa" niin ei tarvi niin leveitä siivuja leikata ja materiaalia säästyy.
Tosin ruuhen teossa ei kai tarvis muutenkaan....
Jatkaminenhan ei loppujen lopuksi kokonaistyöaikaa paljon lisää kun sarjana viistoaa päät ja liimaa ja siinähän voi ylimpiin lautoihin valmiiksi kääntää päihin "heittoa" niin ei tarvi niin leveitä siivuja leikata ja materiaalia säästyy.
Tosin ruuhen teossa ei kai tarvis muutenkaan....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- terhohalme
Vielä kun Teddy kerrot, mikä liima ja maali pysyy kiinni filmivanerissa, niin voimme sitä sitten käyttää.
Vain jaettu tieto voi lisääntyä.
-
Meni vähän ohi; miten sarjana viistotaan päät? JA mitä tarkoitat että ylimpiin lautoihin voi kääntää päähän "heittoa"?pellamo kirjoitti:Jatkaminenhan ei loppujen lopuksi kokonaistyöaikaa paljon lisää kun sarjana viistoaa päät ja liimaa ja siinähän voi ylimpiin lautoihin valmiiksi kääntää päihin "heittoa"...
Ihan en saanut kiinni mitä tarkoitit? Johtuu tietämättömyydestäni... jatkon ymmärrän, mutta..
-
No eihän siinä mikään pidä.. joten nauhahiomakoneeseen karkein paperi ja reuna puhtaaks.. epoksi väliin ja ruuvilla kiinni. Sitten taas nauhakonetta ja lasikuitu nauha epoksin kanssa päälle..
-
Niin mä tarkoitin veskuh että jos ja kun jatkaa vanerisiivuja niin ajaa niitten päihin pitkät esim. 10xvanerin paksuus mittaiset viisteet jotka toimivat jatkoksissa liimauspintana.
Paatissa yleensä(mallista riippuen) ylimmät laudat varsinkin keulapäässä vaatii aika leveää
lautaa jotta siitä saa muotoiltua edes sopivaa.
Kun vanerista jatkamalla tekee niin voi esim. keulapään jatkokseen pistää tilanteen mukaan sitä "heittoa" joka sovitusvaiheessa korvaa laudan leveyttä.
Oisin pistänyt tähän yhden kuvan mutta en osaa pienentää sitä että tää ohjelma ois hyväksyny sen..
Filmivanerin käyttöä ei mun mielestä puolusta mikään minkäänlaisen veneen pohjan teossa.
Jonkun ihan "heittojollan" teossa ehkä mutta limisaumaan???
Paatissa yleensä(mallista riippuen) ylimmät laudat varsinkin keulapäässä vaatii aika leveää
lautaa jotta siitä saa muotoiltua edes sopivaa.
Kun vanerista jatkamalla tekee niin voi esim. keulapään jatkokseen pistää tilanteen mukaan sitä "heittoa" joka sovitusvaiheessa korvaa laudan leveyttä.
Oisin pistänyt tähän yhden kuvan mutta en osaa pienentää sitä että tää ohjelma ois hyväksyny sen..
Filmivanerin käyttöä ei mun mielestä puolusta mikään minkäänlaisen veneen pohjan teossa.
Jonkun ihan "heittojollan" teossa ehkä mutta limisaumaan???
-
Juu.. käy ihan hienosti limisaumaankin, ja erityisen hyvin pohjalautoihin. Mullakin on yks yli 20v vanha jossa on pohjalaudat filmivaneria. Samanikäset "tavallisesta" vanerista tehdyt alkaa oleen jo melko pehmeitä.. Eihän se tietysti oo ulkonäöllisesti arvokasta mutta käyttöarvoa on. Toisaalta siellä ne on teljujen alla piilossa, ei niitä näe jos ei vasiten katso..
- Pukatti
- Viesti:
Minä pistin kaikesta tietämättä tohon P3:n pohjaan filmivaneria. Hyvin on kestänyt ja maalikin pysyy. Reunoista vaan maali lähti kun en ymmärtänyt tarpeeksi niitä kyllästyttää. Filmipinta on ennen maalausta hiottu mutta ei kokonaan pois.
Venevilmi 1970-71: https://www.youtube.com/watch?v=lS-eSmUHoKg
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
Uudet omatekoiset kotisivut: http://tammerboats.is-best.net/
-
Enpä ala enempää inttämään(tapojeni vastaisesti
) varsinkin kun on noin vedenpitävät todisteet
Itse olen rakennellut puusta,vanerista ja oman isomman hypridinä jossa molempia ja ainakin olen ns.oikeaan venevaneriin jotenkin tykästynyt jos yleensä vaneria käytän.
Se on mun mielestä sopivan jämäkkää ja tietää ettei sisemmissä viiluissa ole onttoja oksakohtia joihin kosteus pesii kuten monissa muissa sen enempää nimeämättä

Itse olen rakennellut puusta,vanerista ja oman isomman hypridinä jossa molempia ja ainakin olen ns.oikeaan venevaneriin jotenkin tykästynyt jos yleensä vaneria käytän.
Se on mun mielestä sopivan jämäkkää ja tietää ettei sisemmissä viiluissa ole onttoja oksakohtia joihin kosteus pesii kuten monissa muissa sen enempää nimeämättä

- Simon
Oletan tuon laatuvaneerin kestävän oikealla hoidolla " lähes" yhtä pitkään kuin Johnssonin rakentama tuulilasiveneesi !
Minullakin on toki kokemuksia filmivaneerista, erilaisilla kuviopinnoitteilla voipi käyttää kuorma-autoissa, konteissa ja jopa työveneiden kansilla, ja nimenomaan tuon pintakuvioinnin/karhennuksen takia.
Mutta, mutta, en kovin olisi vakuuttunut tuon laadun suhteen. Joidenkin mielestä kaunista päältä, mutta mitä sisältä?
Ja eikö kamalan työläs pölytettävä ennen liimausta ja maalauksia?
Betonivalu formuihin aivan mainio materiaali, mihin se aikoinaan oli tarkoitettukin.
Minullakin on toki kokemuksia filmivaneerista, erilaisilla kuviopinnoitteilla voipi käyttää kuorma-autoissa, konteissa ja jopa työveneiden kansilla, ja nimenomaan tuon pintakuvioinnin/karhennuksen takia.
Mutta, mutta, en kovin olisi vakuuttunut tuon laadun suhteen. Joidenkin mielestä kaunista päältä, mutta mitä sisältä?
Ja eikö kamalan työläs pölytettävä ennen liimausta ja maalauksia?
Betonivalu formuihin aivan mainio materiaali, mihin se aikoinaan oli tarkoitettukin.
-
En ihan ymmärrä että joku haluaisi tehdä pitkäikäistä venettä filmivanerista. Filmivaneri on painavaa ja (liian) jäykkää ja se ainut hyvä puoli, vedenpitävä pintakerros, pitää hioa pois ennen liimausta. Toki silläkin on paikkansa mutta en tekisi kylkeä filmivanerista. Mielummin vaikka kuiduttaisin tavallista vaneria
.
Olen kokeillut sekä mäntyvaneria että koivuvaneria. Mielestäni erot ovat makuasioita, kummastakin saa veneen aikaiseksi. Ei se koivukaan happane sopivasti kyllästämällä. Koivuvanerin etuna on parempi jäykkyys, ohuempi levy riittää.
Hannu Vartialan sivuilla näkyy miten maalattu koivuvaneri kestää http://koti.kapsi.fi/hvartial/white/whitef.htm Sivuilla on myös muita vinkkejä jos perusasiat askarruttavat.

Olen kokeillut sekä mäntyvaneria että koivuvaneria. Mielestäni erot ovat makuasioita, kummastakin saa veneen aikaiseksi. Ei se koivukaan happane sopivasti kyllästämällä. Koivuvanerin etuna on parempi jäykkyys, ohuempi levy riittää.
Hannu Vartialan sivuilla näkyy miten maalattu koivuvaneri kestää http://koti.kapsi.fi/hvartial/white/whitef.htm Sivuilla on myös muita vinkkejä jos perusasiat askarruttavat.