Minulla oli veistäjä Veijo Sorvari tänään selvittämässä miten mitäkin asiaa tehdään ja otin esiin, myös tämän lautakannen. Veijo sanoi, etteihän se lautakansi ole sen kummempi kuin rimakansikaan, päinvastoin hän sanoi että se on näyttävä. Siis nyt puhutaan EVS, ei mistään troolarista, vaan 80 -vuotta vanhasta veneestä, joka on tehty mahongista.
Tuleehan lautakanteenkin saumat ja saumapuut, laudan leveys voi olla jopa 25 - 35 cm ja
riman paksuus jopa tuuman. En missään nimessä aio laittaa kanteen sen enempää suomalaita kuin oregonmäntyäkään, en muuta kuin mahonkia ja se on nyt vain kayaa, koska sitä väliamerikkalaista on niin hankala saada. Veneeni myös petsataan ennen lakkausta, osittain senkin vuoksi, että mahdolliset väriheitot toivottavasti saadaan eri mahonkilajien väliltä pois, sehän ei haittaisi rimakannessa juurikaan mitään, päinvastoin olisi jopa suotavaa, mutta kun lautoja joudutaan ainakin osittain vaihtamaan näkyviin kylkilautoihin vesilinjan yläpuolellakin (alapuolella ei haittaa). Samoin uusi tuulilasi ja osin salonkihytin seinät kaipaavat uutta mahonkia. Tätä taustaa vasten päätökseni on, että petsatataan.
Korostan vielä, veneelläni ei ole mitään kalastuskäyttöä, se on puhdas huvivene ja sitä paitsi, jos en olisi täysin allerginen kalalle, ostaisin nekin niin kuin nytkin perheelleni lähikaupasta enkä mistään Osuuskaupan Marketista - syövät niitä silloin, kun olen työasioiden vuoksi vähintäin pari päivää pois kotoa. Siis petsauksen olen päättänyt tehtäväksi, kansirakenteesta käyn vielä Jaakopin painia.
Donna 28