Hai-veneiden kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 13.08.2010 21:32

Terve,

Hieno huomata että Hai-veneet ovat aktiivisesti esillä.
Itse hankin keväällä L-55 Hain, joka olisi tarkoitus uusia itse lähes täysin.

Ensimmäinen vaihe on kölin irroitus ja emäpuun tutkiminen. Emäpuu on joskus vaihdettu ja vaikuttaa päällepäin suhteellisen hyväkuntoiselta.

Jos joudun tekemään uuden emäpuun, minkä kokoista puutavaraa tarvitaan. Piirrustuksissa suurimmat mitat keskellä taisivat olla kork. 90mm x lev. 280mm. Emäpuuhan taitaa olla kolmesta osasta.

Onnistuuko keskiosan kaareva muoto taivuttamalla vai pitääkö se tehdä veistämällä?

Vielä on harkinnassa noudatanko pilkulleen luokkasääntöä, vai alkaisinko toteuttamaan itseäni.

Puuvenelehden uusi Hai-vene artikkeli kuvineen oli hieno.
Valdemar

Jari Hietala
Viestit: 53
Liittynyt: 20.10.2003 12:54
Paikkakunta: Kemi

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jari Hietala » 13.08.2010 21:54

Noudata vain luokkasääntöä. Harmittaa muuten myöhemmin.

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JussiA » 14.08.2010 12:03

"Onnistuuko keskiosan kaareva muoto taivuttamalla vai pitääkö se tehdä veistämällä?

Vielä on harkinnassa noudatanko pilkulleen luokkasääntöä, vai alkaisinko toteuttamaan itseäni."

Kyllä se veistetään muotoon. Ja niinkuin edellä jo sanottiinkiin, ei ole mitään järkeä korjata luokkavenettä niin ettei se mene luokkasääntöön. Työtä on yhtäpaljon, teki sen sitten oikeiden mittojen mukaan tai "säveltäen". Oikein tehty korjaus nostaa veneen arvoa, vähän sinnepäin tehdyllä Hailla ei ole juuri muuta arvoa kuin käyttöarvo omistajalleen.

Jari Hietala
Viestit: 53
Liittynyt: 20.10.2003 12:54
Paikkakunta: Kemi

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jari Hietala » 14.08.2010 22:23

Aika harva haluaa venettä remontoidessaan kokonaan hylätä mahdollisuuden myydä se vene koskaan. Tuskin kukaan haluaa ostaa "melkein-luokkavenettä" kun luokkaveneitäkin saa.

En ymmärrä mitä merkitystä pienessä 70-vuotiaassa purjeveneessä olisi nopeuden lisäämisellä jos ei kilpaile? Eikö se nyt ole se ja sama onko saaressa perillä 10 minuuttia ennemmin tai myöhemmin?

Suosittelen lämpimästi pysymistä luokkasäännön mukaisissa korjauksissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.08.2010 22:47

Korjaus/kunnostuskelpoista Haita ei missään nimessä kannattaisi alkaa tekemän muuten kuin luokkkasäännön puitteissa mutta kukaan ei voi estää omistajaa tekemästä Haistaan vaikka kukkapenkkiä joten tämäkin on vain mielipide ja niitähän on tunnetusti yhtä monta maailmalla kuin on niitä pers...
Minusta Haiveneiden ongelma on se että niitä on tehty lukemattomilla veistämöillä ja ne ovat olleet jo uudekseltaan todella hyvin tehtyjä, hyvin tehtyjä tai sitten jotkut jopa huonosti tehtyjä. Ja joitakin on jopa tullut käsittääkseni veistämöltä ulos todella huonosti tehtyinä. Onneksi noita hyviä Haiveneitä on useimmiten myös pidetty huolella ja kunnostukset tehty luokkasäännön puitteissa todella huolellisesti kuten vaikkapa myynnissä näillä sivuilla oleva Myrskylintu.
Keppiveneistä ainoastaan Hait ja kosterit, siis myös scyllat saavat minut joskus jopa suhtautumaan koko purjehdustouhuun myönteisesti joten niissä täytyy olla "sitä jotakin" joka on taatusti säilyttämisen arvoista... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 15.08.2010 16:48

Mielessä on käväissyt seuraavat luokkasääntöön sopimattomat muutokset Hai projektissani.

- Kylkilautojen muutos 16mm paksuiksi. Vanhat ovat 18mm, mutta lautasaumojen liimauksella ja muilla tarvittavilla muutoksilla päästään varmaankin samaan rungon lujuuteen ja jäykkyyteen. Etuna olisi rungon painon pienentyminen

- Kölin laskeminen 100 -200mm jäykkyyden parantamiseksi.

- Purjepinta-alan kohtuulinen suurentaminen

Eli suurta silmin havaittavaa muutokset eivät aiheuttaisi.

Taidan kuitenkin taipua luokkasääntöön, jäähän vielä mahdollisuus käyttää vaihtoehtoisesti laitonta mastoa. Olisikon mahdollista tehdä kölipultit niin että saisi liitettyä lisälyijypainon rautakölin etureunaan siten että rakenteen saisi purettua tarvittaessa luokkasääntöä vastaavaksi.

Kyllä veneen nopeus on tärkeää purjehdittaessa, tai ainakin vauhdin tuntu.
Valdemar

Jari Hietala
Viestit: 53
Liittynyt: 20.10.2003 12:54
Paikkakunta: Kemi

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jari Hietala » 15.08.2010 17:14

Purjepinta-alaahan saa helposti nostettua, ja jopa tavallaan ihan laillisesti. Hai2000-luokan (="muovihai") kilpailuissa on ollut puisiakin veneitä Hai2000:n takilalla, joka on Hain takilaa isompi. Samat veneet kilpailee myös Hai-kisoissa luokkasäännön mukaisessa kunnossa eli ko. veneillä on kaksi mastoa, kahdet purjeet jne.

Hai2000-luokan suosio taitaa olla vähän hiipunut mutta eiköhän intternettistä löydy jotain tietoa.

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 24.09.2010 13:50

...tilannepäivitystä pitkästä aikaa... Työkiireet Hangossa veivät minut kokonaan ja niinpä vene jäi haristumaan maalle koko kesäksi, mistä ei voi kuin syyttää silti itseänsä. No, löysin kuitenkin vihdoin erittäin edullisen kuorma-autokuljetuksen Loviisasta Perniöön, jossa hai pääsee vihdoin turvaan ja heti aikaisin keväällä turpoamaan. Lokakuun aikana aion kuljettaa myös toisen hain Loviisasta Perniöön ja niinpä jos jollain on tarvetta Salosta itään veneen kuljetukselle, kannattaisi ottaa yhteyttä. Hintahaitari 400 km matkalle kun on vaihdellut saamissani tarjouksissa kuluneen vuoden aikana 600-2000 euron välillä!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 10.10.2010 9:17

Nyt on vene päässyt vihdoin kotiinsa, hakumatkaa tuli 430 km lavetilla ja keikka maksoi 600 euroa, halpa!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 24.11.2010 13:03

Iku-Turso paketissa, ensi kesänä kyllä teen sen katedraaliteltan kaaret valmiiksi! Ensilumien ajaksi päälle tuli kevytpeitteitä, jahka kelit tässä vielä muuttuvat, niin laudoitan kattoa lisää ja vedän kuorma-auton perävaunun kestopressut hupuksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.11.2010 14:08

Kun mietin laivakuljetusta, junaa ja rekkakuljetusta Poresaippua Sinbadin osalta Torniosta Haminaan,
niin yllätyin, kun lupasivat kuljetuksen 800 euroon. Kokonaiskustannukset nousevat vielä tuosta, koska siellä täytyy käydä ja samalla reissulla yrittää sopia veneen nosto perävaunuun sekä Haminassa lasku perävaunusta, joskin viimemainittu lienee helpompi järjestää.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 29.11.2010 13:25

Joo kyllä se rekka halvimmaksi tulee jos sopiva firma löytyy, varsinkin, jos sattuisit sopimaan kuljetuksen ilman kuittia. Itselläni meni vuosi kysellessä, ihmetellessä ja epätoivossa ennen kuin tajusin kysyä määränpään pikkufirmoilta kyytiä. Loviisan He-Wistä laskettiin samalle kuljetukselle esimerkiksi 1800 euroa hinnaksi! Nyt pitäisi vielä hakea lähiaikoina vihdoin se toinen hai Loviisasta kotiin, jahka taas ylimääräistä pätäkkää irtoaa...
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 29.11.2010 13:32

Mutta palataan aiheeseen! Päätin tehdä sisätilaan istumapaikkojen väliin puurimoista kehystetyn ristikon, jonka päällä tavarat pysyvät kuivempina kuin pilssissä ja joka samalla yhdistäisi makuupaikat yhteen. Mulla on noissa sivujen "penkeissä" pienet reunukset, joten ristikon kehys istuisi nätisti niiden päälle ja koska avoimen pilssiosan leveys on noin 50 cm, koko ristikon voisi purjehtiessa nostaa myös runkoa vasten pystyyn ja kiinnittää nätisti jollain lenksuilla. Materiaaliksi ajattelin jotain lämpökäsiteltyä tai halpapihakalusteiden tiikkiä. Tuollainen sopiva puuritilän aihio saattaisi löytyä jopa valmiina jostain pyykkikorista tai puutarhapenkistä, täytyy keväällä katsella mainoksia sillä silmällä...
Viimeksi muokannut Antti Korhonen, 01.12.2010 1:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29.11.2010 20:47

Suu venähti auki. Hienot viritykset! Tuo on kunnostamista eikä meinaamista.

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Hai-veneiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 01.12.2010 0:59

Ehkä kuva selittää paremmin! Sain mallinnusohjelmasta uuden beta-version Mäkille ja sillä harjoitellessa luonnostelin vähän tuota sisätilojen keskelle tulevaa ristikkoa. Tietysti siihen tulisi selkeät kehykset, tämä nyt on sellainen mitaton ja aika krouvi luonnos, siltikin... Runkoakaan en jaksanut keksiä :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Vastaa Viestiin