Olen aikeissa lisätä peräsimen yläreunaan siiven joita olen joissain uppoumarunkoisissa (kuten omanikin on..) nähnyt..
Mitä vaikutuksia? onko kellään kokemusta asennuksesta, koosta, asennuskulmasta yms yms...??
Pitäisikö perää vähän ylempänä?
peräsimeen yläsiipi
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15.04.2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Jos aiot lisätä kantotason veneeseen, laita se vesilinjaan tai jopa hieman sen yläpuolelle. Näin se trimmikulman pienentämisen lisäksi lisää veneesi sivuttaisvakavuutta suurella nopeudella eniten. Asenna kantotaso paikallaan olevan vesilinjan suuntaisesti. Itse asiassa riittää, jos taivutat peräosan kylkeen n. 5 cm vesilinjan yläpuolelle kolmionmuotoisen riman, jonka alapinta on vesilinjan tason suuntainen. Riman alapinnan levydeksi riittää 5 cm. Rima katkaisee perän ylöspäinsuuntautuvan virtauksen ja pienentää näin trimmikulmaa. Rima alentaa myös polttoaineen kulutusta runkonopeuden yläpuolella. Jos perä on kovin kaareva, voit joutua tekemään kantoriman laminoimalla ohuemmista rimoista.
Peräsimessä kantotaso lisää kuormitusta peräsimen laakereissa ja kasvattaa turhaan ohjausvoimaa. Uppoumarunkoisissa veneissä on käytetty myös muita mitääntekemättömiä ihmeellisyyksiä, kuten nousulistoja, joista on hyötyä vasta oikeilla liukunopeuksilla ja ne soveltuvat vain V-pohjaveneisiin.
Uppomavene on tarkoitettu pienille nopeuksille, muista että maksat aaltojen tekemisestä. Jos on tarve suurempiin nopeuksiin, on hankittava puoliliukuvaksi suunniteltu vene, uppoumavene menee lujaa vain kuorma-auton lavalla.
Peräsimessä kantotaso lisää kuormitusta peräsimen laakereissa ja kasvattaa turhaan ohjausvoimaa. Uppoumarunkoisissa veneissä on käytetty myös muita mitääntekemättömiä ihmeellisyyksiä, kuten nousulistoja, joista on hyötyä vasta oikeilla liukunopeuksilla ja ne soveltuvat vain V-pohjaveneisiin.
Uppomavene on tarkoitettu pienille nopeuksille, muista että maksat aaltojen tekemisestä. Jos on tarve suurempiin nopeuksiin, on hankittava puoliliukuvaksi suunniteltu vene, uppoumavene menee lujaa vain kuorma-auton lavalla.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
Kiitos Terho ohjeista!
Joo... ei oikeastaan ollutkaan tarkoitus kasvattaa nopeutta vaan saada veneen asentoa muutettua, jotta se ei kyntäis niin syvällä kun on porukkaa kyydissä... kaikki kun aina istuvat siellä peräpenkillä...
moottorinihan on 2W wikke 11 hp, eli plaaniin ei ole tehoja...
eikä, niinkuin sanoitkin, uppoumarunkoinen nousekaan....
eli siis se peräsimen siipi on ihan turha varuste?
Joo... ei oikeastaan ollutkaan tarkoitus kasvattaa nopeutta vaan saada veneen asentoa muutettua, jotta se ei kyntäis niin syvällä kun on porukkaa kyydissä... kaikki kun aina istuvat siellä peräpenkillä...
moottorinihan on 2W wikke 11 hp, eli plaaniin ei ole tehoja...
eikä, niinkuin sanoitkin, uppoumarunkoinen nousekaan....
eli siis se peräsimen siipi on ihan turha varuste?
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15.04.2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka