peräsimeen yläsiipi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

peräsimeen yläsiipi

Viesti Kirjoittaja kojote » 17.06.2003 15:14

Olen aikeissa lisätä peräsimen yläreunaan siiven joita olen joissain uppoumarunkoisissa (kuten omanikin on..) nähnyt..
Mitä vaikutuksia? onko kellään kokemusta asennuksesta, koosta, asennuskulmasta yms yms...??
Pitäisikö perää vähän ylempänä?

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 20.06.2003 15:22

Jos aiot lisätä kantotason veneeseen, laita se vesilinjaan tai jopa hieman sen yläpuolelle. Näin se trimmikulman pienentämisen lisäksi lisää veneesi sivuttaisvakavuutta suurella nopeudella eniten. Asenna kantotaso paikallaan olevan vesilinjan suuntaisesti. Itse asiassa riittää, jos taivutat peräosan kylkeen n. 5 cm vesilinjan yläpuolelle kolmionmuotoisen riman, jonka alapinta on vesilinjan tason suuntainen. Riman alapinnan levydeksi riittää 5 cm. Rima katkaisee perän ylöspäinsuuntautuvan virtauksen ja pienentää näin trimmikulmaa. Rima alentaa myös polttoaineen kulutusta runkonopeuden yläpuolella. Jos perä on kovin kaareva, voit joutua tekemään kantoriman laminoimalla ohuemmista rimoista.

Peräsimessä kantotaso lisää kuormitusta peräsimen laakereissa ja kasvattaa turhaan ohjausvoimaa. Uppoumarunkoisissa veneissä on käytetty myös muita mitääntekemättömiä ihmeellisyyksiä, kuten nousulistoja, joista on hyötyä vasta oikeilla liukunopeuksilla ja ne soveltuvat vain V-pohjaveneisiin.

Uppomavene on tarkoitettu pienille nopeuksille, muista että maksat aaltojen tekemisestä. Jos on tarve suurempiin nopeuksiin, on hankittava puoliliukuvaksi suunniteltu vene, uppoumavene menee lujaa vain kuorma-auton lavalla.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 23.06.2003 8:01

Kiitos Terho ohjeista!
Joo... ei oikeastaan ollutkaan tarkoitus kasvattaa nopeutta vaan saada veneen asentoa muutettua, jotta se ei kyntäis niin syvällä kun on porukkaa kyydissä... kaikki kun aina istuvat siellä peräpenkillä...
moottorinihan on 2W wikke 11 hp, eli plaaniin ei ole tehoja...
eikä, niinkuin sanoitkin, uppoumarunkoinen nousekaan....
eli siis se peräsimen siipi on ihan turha varuste?

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 23.06.2003 9:48

Moro!
Tällainen taso kyllä parantaa veneen kulkuasentoa, veneestä riippuu, miten paljon, nämä ovat täysin tapauskohtaisia juttuja. Itse olen vastaavan rakentanut veneen runkoon ja hyvin toimi. Mutta kuten Terhokin mainitsee, peräsimeen en itse sitä laittaisi.

t.Matti

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 24.06.2003 22:26

Juu tässä tapauksessasi turha varuste. Pudota hiukan nopeutta, kun porukkaa on paljon, keskustelu on mukavampaa ja vene lakkaa kyntämästä. Ei kai siitä wikestä kukaan vieraistakaan suuria tehoja odottele...

Vastaa Viestiin