Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja freq » 07.11.2009 20:20

Vaikka aiheesta onkin useampia keskusteluja niin laitetan nyt silti tämä omakin kysymystulva julkiseksi:

Alunperin runkoon ei pitänyt tänä talvena koskea ollenkaan mutta veneen noston jälkeen löytyi niin monta vesikuplaa lakan alta ja isoja alueita pohjasta ilman maaleja ettei sitä hommaa voinut lykätä seuraavalle talvikaudelle. Projektipaattihan on tosiaan vuodelta -65 oleva limilaudoitettu mahonkivene. Pohjan laudoitus näyttää olevan mäntyä.

Aloitettiin homma skrabaamalla pahimmat lakkakerrokset pois rungon ulkopinnasta ja sen jälkeen loputkin lakanjäänteet hiottiin karkesti epäkeskolla pois. Parin viikon jälkeen mahonkilauta tuntuu vieläkin puskevan vettä paikoitellen ulos. Siellä täällä on selkeästi märän näköisiä tummempia laikkuja jotka tuntuvat kosteilta. Kyllästys on tarkoituksena tehdä vain ulkopuolelta sisäpintojen hankalien rakenteiden ja lakkapintojen takia.

Kysymys #1: Kuinkakohan kauan runkoa tarvii/uskaltaa kuivattaa ilman että se jää märäksi tai pressukatoksessa majaileva ilmankosteus + home pääsee lautaan kiinni? Tummuneita länttejä löytyi tietty jo hioessa sieltä täältä. Erityisesti tummentumia on lautojen päissä ja törmäyslistan alla kuten arvata saattaa.

Kysymys #2: Ajattelimme jättää rungon karkeasti hiotuksi ja aloittaa kyllästämisen ennen pakkasia. Muutaman kerran jos sivelis pellavaöljyä + homeenestoa ennen pahinta talvea. Jossain välissä keväämmällä tekisi rungolle hieman paremman viimeistelyhiomisen (jos jättäisi sen keväälle niin saa mahdolliset pinnan tummentumat samalla pois?) ja jatkaisi kyllästämistä kunnes runko ei enää ime öljyä. Muutaman viikon kuivatus ja sit ilmojen lämmetessä lakkaa päälle kymmenkunta kerrosta. Kuulostaako järkevältä vai kaivetaanko tässä verta nenästä? Kuivuuko lautojen mahdolliset märät kohdat vielä ensimmäisten pö+lahonesto sivelyjen jälkeen vai onko riskinä että kosteus jää sinne alle muhimaan?

Pohjan maalit olivat melkoista tahmaa eikä niitä kaikkia ole vieläkään saatu kunnolla irti. Pieniä länttejä mustaa maalia on joka puolella pohjaa. Hommaa siis riittää vielä. Siellä täällä on jotain pienempiä halkeamia, vanhoja paikkoja ja pari vähän huolestuttavaakin halkeamaa mille varmaan pitäisi tehdä ehkä jotain.

Kysymys #3: Mitäköhän ainetta tämä nykyinen musta pohjamaali mahtaa olla. Paikoitellen se tuntuu melko kovapintaiselta tavaralta mutta paksummat kohdat ovat vähän bitumin oloisia erityisesti kuumailmapuhaltimella lämmittäessä. Hiomakoneella hommasta ei tule oikein mitään. Se tahma vaan tukkii nelikymppisenkin paperin samantein. Jos siihen pohjaan nyt jää vähän vanhoja länttejä niin kyllästysaine varmaan pääsee niiden ympäriltä imeytymään puuhun mutta mitäs maalia siihen pohjaan voi keväällä laittaa että se tarttuu myös näihin vanhoihin maaliläntteihin?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Jude » 07.11.2009 21:44

freq kirjoitti:Vaikka aiheesta onkin useampia keskusteluja niin laitetan nyt silti tämä omakin kysymystulva julkiseksi:

Pohjan maalit olivat melkoista tahmaa eikä niitä kaikkia ole vieläkään saatu kunnolla irti. Pieniä länttejä mustaa maalia on joka puolella pohjaa. Hommaa siis riittää vielä. Siellä täällä on jotain pienempiä halkeamia, vanhoja paikkoja ja pari vähän huolestuttavaakin halkeamaa mille varmaan pitäisi tehdä ehkä jotain.

Kysymys #3: Mitäköhän ainetta tämä nykyinen musta pohjamaali mahtaa olla. Paikoitellen se tuntuu melko kovapintaiselta tavaralta mutta paksummat kohdat ovat vähän bitumin oloisia erityisesti kuumailmapuhaltimella lämmittäessä. Hiomakoneella hommasta ei tule oikein mitään. Se tahma vaan tukkii nelikymppisenkin paperin samantein. Jos siihen pohjaan nyt jää vähän vanhoja länttejä niin kyllästysaine varmaan pääsee niiden ympäriltä imeytymään puuhun mutta mitäs maalia siihen pohjaan voi keväällä laittaa että se tarttuu myös näihin vanhoihin maaliläntteihin?
Varmuudella sitä mustaa maalia ei voi tietää. Veikkaan sen kuitenkin olevan Epoksi-tervaa.
Viimeksi muokannut Jude, 08.11.2009 8:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Navigaattori Lipiäinen
Viestit: 3
Liittynyt: 29.09.2009 23:46

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Navigaattori Lipiäinen » 07.11.2009 21:59

Olen keskustelun aloittaneen veneenomistajan kanssa samassa liemessä eli puolet tuon aiemmin kuvatun paatin huolista kuuluu minulle.

Aiemmin kuvatun veneen skrabauksen, hionnan, kyllästyksen ja lakkauksen haluamme tietysti tehdä niin hyvin kuin mahdollista - kukapa ei haluaisi, koska sen verran suuritöinen urakka on ollut jo tähän mennessä ettei viitsi ihan heti toiseen kertaan tehdä.

Skrabaaminen ja hionta on sujunut tähän mennessä työläästi, mutta muuten leppoisasti. Kyllästämisen suhteen pitäisi selvittää oikea ajoitus, varsinkin kun vene on tällä hetkellä ulkopinnoilta "aukihiottuna" pressukatoksen alla. Katos on varsin onnistunut tekele, eikä vene pääse kostumaan muuten kuin ympäröivästä kosteudesta johtuen. Tosin ilma pääsee mukavasti pyörimään katoksen sisällä.

Telakkakeskustelut kyllästämisen suhteen ovat olleet jokseenkin kirjavia ja on esimerkiksi ehdotettu, että veneen voi jättää auki ja tehdä runkoa koskevia kunnostustöitä talven päivät ja tämän jälkeen keväällä aloittaa kyllästys- sekä muut käsittelyhommat rauhallisin mielin. Sisätilassa kunnostusta on ehdotettu useaankin otteeseen. Se olisi tietysti miellyttävää verrattuna loskasäällä veneen alla makaamisen, mutta ei vain valitettavasti ole mahdollista.

Eli kaikki ideat hionta-kyllästys-lakkaus-operaation suhteen ovat erittäin tervetulleita.
Viimeksi muokannut Navigaattori Lipiäinen, 07.11.2009 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja CC » 07.11.2009 23:46

Kyllästys ei oikein onnistu eikä lakka pysy märässä puussa, joten minä en näkisi muuta tapaa, kuin odottaa kevääseen.
Nyt avattuna se kuivuu hyvin ja kun pinta on ehkä kuitenkin vielä ainakin kerran hiottava, joku talven aikana ilmestynyt
hometäppä ei ehkä olisi kauhean vakava juttu. Semmoisen homesuoja-aineen, missä ei ole alkydia tai muuta tukkivaa
sideainetta voisi kyllä levitellä vaikka halpamarketin 3,99 pumppukannulla. Sillä hommasta selviää tunnissa, eikä valu hihaan,
vaikka laittaa ylöspäin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 10:39

On olemassa myös vesiohenteisia homeenestoaineita jotka imeytyvät kosteaankin puuhun eivätkä taatusti jätä mitään pintaa joka hankaloittaisi sitten kyllästystä.
Uula Homeenestoaine on varsin oivallista kamaa siihen hommaan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 11:46

Aattelin vaan varmistaa että asia menee perille ihan vaan sun takia...

Se on muuten ihan aikuisten oikeasti hemmetin hyvää homeenestoainetta, sillä ruiskutetut raakalaudan kappaleet kestää olla parikolme viikkoa heinikossa eikä homehdu kun taas tärpättipohjaisilla pohjusteilla käsitellyt homehtuvat alle viikossa. Erona noilla ärhäpeillä on se että Sateenkaarivärin aine on pelkästään homeenestoa ja toisissa on joukossa hiukan lahonestoaineitakin.
Muut Sateenkaarivärin valmistuotteet ei aina välttämättä olekaan niin hyviä - niiden ongelmana on epätasainen laatu.

Myös Boracol laimennettuna käy samaan hommaan.

Mitä tuohon Thevisu suosittelemaan aluspressun käyttämiseen tulee niin se riippuu vähän paikasta. Oikein suojainen tontti ja ruohopohjainen alusta vaatii sen ehdottomasti tietyissä tilanteissa mutta hiekka/sorapohja aukealla tuulisella ei vaadi. Myös teltan rakenteella on vaikutusta asiaan.
Joskus myös kevätahavat tekevät sen että venesuojaan pitä paremminkin saada enemmän kosteutta kuin estää sen muodostumista...
Aluspressua tarvitsee kuitenkin aina työskentelyn suojaksi ja roskien keräykseen ja siksipä se kannattaa laittaa siten että en saa käännettyä pois haitalta tarvittaessa ja siitä on helppo reunoista nostelemalla kerätä maali yms jämät talteen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 15:48

Kanisteritavaraa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 16:09

Joo xixxu - mulla on taas sateenkaaret ja uulat sekaisin.
Uulatuotteella on vesiliukoinen homeenestoaine kanisteritavarana ja sitä minä olen käyttänyt paljon.

Siis UULATUOTTEEN HOMEENESTOAINE !

Ja samantien oikaistaan sekin että Uulatuotteiden valmistuotteissa on ollut laatuongelmia - ei Sateenkaarivärien.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 08.11.2009 16:17

tevisu kirjoitti:Ei näköjään löydy heidän sivuilta ollenkaan. Ainoa on tuo jauhe, joka sekoitetaan veteen.
On siellä homeenestoaine z, joka ei kyllä ole vesiliukoinen ja ei V-M tarkoittama kun Uula ja sateenkaarivärit oli sekasin.

http://www.sateenkaarivarit.fi/fi/turva ... isuus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sateenkaarivarit.fi/fi/turva ... ne%20z.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitenkäs V-M muuten koskeeko tuo tuotteiden epätasaisuus väite Uulaa vai Sateenkaariväriä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 16:49

Hirvee sokerihumala päällä kun on isänpäivä ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

EWS
Viestit: 121
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja EWS » 08.11.2009 20:39

Suosittelsin kyllä, että maltat mielesi ja aloitat kyllästämisen vasta keväällä. Anna rungon kuivua talven yli.
Ymmärrän kyllä poltteet,kun pitäisi tulla äkkiä valmista.
Äkkiähän ei tule muuta, kuin halvaus.
Itse tein siten,että hioin MARIAKATARIINAN hondurasrungon syksyllä ja sitten odottelin tuonne helmi-maaliskuulle,kun runko oli kunnolla kuivunut ja aloitin kyllästämisen.
Kyllästämisessä käytin pellavaöljy/mäntytätärpätti/sinkkinaftenaatti seosta suhteilla noin 75/22/3.
Upotin ko.kyllästettä 7,5 metrin runkoon noin 55 litraa.
Odottelin noin parisen viikkoa kuivumista ja sitten aloin lakkaukset
Kuvat nähtävissä kotisivuja ja linkkivinkkejä sivuilla "Poikolainen" MARIAKATARIINA"

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.11.2009 23:36

Juu mitäpä tuota kiirehtimään kun ilmankosteus on alhaisimmillaan kevättalvella ja silloin on otollisin aika kyllästykselle eli juuri silloin kun myös veneen liiallinen kuivuminen olisi mahdollista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja freq » 10.11.2009 12:41

Kiitos tähänastisista vinkeistä.

Taidetaan tehdä neuvojen mukaan ja laittaa toi Uulatuotteen homeenesto nyt ja jättää kyllästäminen keväälle. Kuulostaa meikäläisenkin korvaan fiksulta järjestykseltä. Samalla saa vähän peliaikaa parin epämääräisemmän kohdan paikkaamiseen ja/tai paikkaustarpeen arvioimiseen ennen kyllästämistä.

Maasta nouseva kosteus ei varmaankaan ole ongelma joten pressua sinne alle tuskin tarvii laittaa. Vene on asfalttikentällä meren rannalla ja ilmankosteus sekä tuuli lienevät sitä luokkaa ettei asfaltin lätäköt tod.näk. vaikuta pahemmin asiaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.11.2009 21:09

Tuommoisissa olosuhteissa en itse lähtisi laittamaan mitään homesuojausta talven varalle mutta toisaalta litra Uula maksanee alun toista kymppiä joten se ei kenenkään taloutta heitä suuntaan eikä toiseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2009 19:10

Re: Mahonkipaatin rungon kyllästäminen

Viesti Kirjoittaja freq » 02.12.2009 20:28

Ruiskuteltiin siihen nyt sit kuitenkin se Uulan homeenesto tossa pari viikkoa sitten. Muutamilla kympeillä mielenrauhaa talven ajaksi.

Kyllästäminen aloitellaan keväällä heti kun ollaan saatu kaksi vähän huonompaa kohtaa paikkailtua siitä rungosta. Saumojen liimaamiseen tarvis kuitenkin sitä lämpöä joten saas nähdä koska päästään aloittamaan itse kyllästäminen. Kiirehän tässä tulee jos haluaa juhannuksena vesille :-) Taidan vähän treenailla talven aikana irto-osien kyllästämisellä sisätiloissa. Vielä kun löytäis jostain kohtuuhinnalla ne pellavaöljyt + muut tökötit..

Vastaa Viestiin