Trailerivärkin vahvuus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 17 Loka 2009 12:13

Moi!

Mitähän mieltä arvon raati olis, kestäisikö tuollainen 90*180 ja 5mm vahva suorakaiteen muotoinen palkki jos hitsaan sen trailerin "päärungoksi"? vene painaa n. 3500kg ja on 9 metriä pitkä sekä aika takapainoinen.

Ajattelin, että kun minulla jo on aika järeä kuorma-auton etuakseli tuossa pihassa ja naapurilla näkyisi lojuvan joutilaana 12m pitkä mainitunlainen palkki pihassa. ideana olisi että tuosta 12m pitkästä palkista tekisin sen pääasisan johon hitsataan traktorille vetokoukku ja jotain kolmion mallia kai... sitten pitäisi olla säädettävät sivutuet kun on kaksi venettä joita tällä pitäisi ruveta kiskomaan.

Pääkysymys oli siis että riittääkö ko. palkin vahvuus?

Ja sitten että miten akselin paikka kannattaisi sijoittaa, olisiko joku 1/3 osa veneen pituudesta siellä takaosassa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2009 13:03

"Mutu" sanoo että kestää jos sijoitat akselin oikein eli mahdollisimman lähelle veneen+trailerin painopistettä siten että aisakuormaa (sitä joka painaa vetokoukkua eli traileri on kuormattuna hiukan etupainoinen) jää vähintään 100-150kg. Just sen verran että mies pysyy nostamaan suht kevyesti...

Tuohon palkin kestävyyten on olemassa laskukaavoja ja minunkin palkille laskettiin kestävyyttä tuplasti sen verran mitä oma mutu sanoo joten eiköhän traileri kestä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Loka 2009 15:02

Uskaltaisin lyödä vetoa että kestää.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Elo 2008 16:21

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 17 Loka 2009 19:43

No kiitos vastauksista taas kerran!

Yksi pulma tässä kyllä on, -se että ei mulla ole kuin pelkkää mutu-tuntumaa tuosta veneen painopisteestä. Pystyisiköhän sitä yhtään luotettavasti arvioimaan sen perusteella missä ne nostoliinat tapaavat olla? Ja siitäkö suunnilleen puolivälissä? Eihän sitä oikeasti osaa sanoa, miten onnistuneesti nuo nostoliinanojen sijoitukset on osuneet oikeaan, muttei vene ainakaan ole nostoissa vielä pudonnut.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Loka 2009 19:56

Ainakin mulla nostoliinat on keskitettävä melko tarkkaan painopisteestä jotta nosto onnistuu. Uskoisin että liinojen paikoista pystyy painopisteen keskilinjan määrittämään riittävällä tarkkuudella.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2009 20:07

No eipä sitä kotikonsteilla juuri muuten voi selvitellä, tietysti koneen sijoituspaikka on perinteisissä fiskareissa aika lailla painopisteen kohdalla.

Minun trailerista puuttuu vielä tässä vaiheessa keulatuki kokkapuulle ja veneen paikka trailerilla on tavallaan vielä vapaa. Akselin paikka on arvioitu nostoista otettujen valokuvien perusteella liinojen keskelle. Lopullinen etutuen paikka haetaan kohdilleen kunhan trailerista saadaan ensimmäiset vetokokemukset - voi olla että venettä joutuu siirtämään trailerilla suuntaan tai toiseen mutta se onnistuu pukkien, tunkin ja renkaiden ilmanpaineen vähentämisen/lisäämisen avulla ja traileri siirtyy pakulla veneen alla haluttuun suuntaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

valdo
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2009 00:11
Paikkakunta: Eesti,Haapsalu
Viesti:

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja valdo » 17 Loka 2009 20:54

"päärungon" 150x150x5.Trailerille on nostetu purjevene B31,paino 3800kg.

http://paadikuur.ee/gallery/pictures/213.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Paadikuur OÜ

http://www.paadikuur.ee" onclick="window.open(this.href);return false;


+372 53316319

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2009 21:05

"Keppiveneen" ja fiskarin trailereilla ei juurikaan ole muuta yhteistä kuin että niillä molemmilla kuljetetaan ja säilytetään veneitä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

valdo
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2009 00:11
Paikkakunta: Eesti,Haapsalu
Viesti:

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja valdo » 17 Loka 2009 22:14

See on vaan kuva traileri mallista.Antteksi jos on kirjottetu vääri.Puhun mutta ei kirjotta ;-)
Paadikuur OÜ

http://www.paadikuur.ee" onclick="window.open(this.href);return false;


+372 53316319

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Kulmasäätö

Viesti Kirjoittaja Jude » 18 Loka 2009 08:09

Tuossa Valdon kuvassa on sivutukien kulmasäätö näemmä toteutettu ketjuilla. Sellaista harvemmin näkee.

Kuva

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja bonito » 18 Loka 2009 11:46

Mullakin on trailerin rakennus menossa, http://kuvablogi.com/nayta/2051806/" onclick="window.open(this.href);return false;, tuo Hiabin nokassa oleva on vanha,joka meni Ouluun, mutta kun se tuntui hyvältä, aloin rakentaa uutta samanlaista, http://kuvablogi.com/nayta/2314814/" onclick="window.open(this.href);return false; , joka on vielä rakennusvaiheessa. Molemmat trailerit ovat puoliliukuvan veneen alla, jossa on keulan alla vain pienehkö V-tuki. Aisa on tässä uudessa 120x80x6 värkistä. Aisapainoa tulee reilusti, ehkä 500kg, se ei haittaa, kun vetokoukku on melkein traktorin perämurikassa. Traktorimies sanoi, että aisapaino on parempi, kuin lähellä tasapainoa oleva kuorma, en tiedä miksi näin on. Jos sitä vedettäisiin nostolaitteessa olevalla koukulla, niin silloin pitäisi ehkä akselia siirtää hieman eteenpäin. 11 tn pyörivä koukku on irtonaisena aisalla, maksoi muuteen 26€, ei ollut hinnalla pilattu, ei kannattanut alkaa tekemään. Jos katsoo kansiossa olevia muita kuvia, näkee molemmat kulkuneuvot.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Loka 2009 13:07

Kun laskeskelin trailerin tekokustannuksia niin tulin siihen tulokseen että vanhaan akseliin uudet renkaat (tai ainakin huomattavasti paremmat) ja toiseen napaan uusi laakerisarja olisi tullut maksamaan kunnolla tehtynä 3/4 uusien renkaiden ja napojen kustannuksista että päädyin uusiin osiin. Tuo 1/4 kustannuksista kompensoitui sitten tekemisen helppoudella ja sillä että näin sain trailerista matalamman köliraudan ollessa n. 55cm tienpinnasta.
Muut materiaalikustannukset ovat samat.

Vetomatkaa trailerille noston/laskun sen hetkisestä merivedenkorkeudesta riippuen tulee 2 tai sitten 8 km/sivu joten huonommalla trailerilla olisi aina pikkasen "kylymärinki persereijä ympärillä".

Minä palautin takaisin IKH:lle tuon parinkympin pyörivän vetosilmukan kun sain (vähän niin kuin vahingossa kaupan päälle) leikkautettua plasmalla 25mm lootusta tehdyn vetosilmukan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Loka 2009 13:29

Bonito; ajatko veneen trailerille luiskassa vai nostetaanko se nosturilla siihen?

Meinaan että paremmilla ohjareilla ainakin se upoksissa olevan trailerin päälle ajaminen olisi helpompaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja bonito » 18 Loka 2009 13:36

Kyllä ohjarit tulee, pari pätkää on siinä rakeentella olevan rungon päällä. Pudotan muoviputket vielä tolppiin, liukuu paremmin eikä kuluta kumilistaa. Ja laitan vielä kuvassa näkyvän kumitetun telan köliä vasten ettei köli kulu.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Trailerivärkin vahvuus

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Loka 2009 17:04

Ne ohjurit ovat hyvä olemassa jos hommailee yksin=ajaa kärrin veteen ja sit käy ajamassa veneen kyytiin ja kiipeää aisaa pitkin traktoriin .
Homma toimii hyvin kunhan vaan kärrin keulatuki on tarpeksi korkealla= veneen keula on työnnettävä koneella ylös, jolloin se tarttuu kiinni, homma menee pipariksi jos kärri on peruutettu liian syvään. Minulla oli Mary II:n kärrissä toisella puolen 3/4 tuuman putki pystyssä johon peräpestin voi laittaa kiinni estämään veneen perän siirtyminen tuulen voimasta ennen kuin kapusi traktorin pukille ajamaan ylös.
Jos tr-mies on erikseen, niin ei kummoisiakaan ohjureita tarvitse värkätä, koska se osaava traktorikuski näyttää (etu)sormella milloin vene on suorassa traileriin nähden kun ensin venekuski on ajanut veneen keulan keulatukeen kiinni johon myös se tr-kuski voi vaikuttaa säätämällä kärrin syvyyttä, esim ajamalla hieman ylemmäs jolloin veneen keula alkaa kantamaan ja keskittyy , jonka jälkeen venekuski kääntää veneen perää ruorista haluttuun suuntaan potkurivirralla.
Koko homman tärkein juju on mielestäni se, että kärriä ei ole ajettu liian syvään, veneen keula on työnnettävä koneella kärrin v-mäisen keulatuen päälle johon se heti keskittyy ja tarttuu kiinni jolloin pystyy hallitusti määrittämään veneen aseman pituussuunnassa kärriin nähden.
Kaverilla on 10m veneen kärrin keulatuki liikkuva=4-pyöräinen kelkka joka liikkuu rungon päällä, ylösnostossa kelkka on puolessa rungossa -veneen kuski ajaa keulan kelkalle ja työntöä-keula nousee ylös potkurilla työntäen ja kelkka lukkiutuu salvalla jolloin traktorikuski voi ajaa samantien ylös luiskalta.

Toisaalta nopeathan ne kiinteät tolpat ovat tehdä.

Matti

Vastaa Viestiin