Mahonkiveneen telakointi
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12 Elo 2009 11:37
Mahonkiveneen telakointi
Kertokaapa viisaammat, mikä on mahonkiselle tuulilasiveneelle (pit 6,5m, lev 2,5m, paino 1500 kg) paras tapa talvehtia? Teettekö itse pukit puusta/styroksista, vai käytättekö valmiita pukkeja, esim. tämäntyyppisiä kombinaatioita
http://www.waltic.fi/products/Tarvikkee ... elkat/222/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.waltic.fi/products/Tarvikkee ... Kelkat/87/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Mites on tuon painon laita, meneekö liikaa kölille?
Haluaisin pitkäaikaisen, helposti kasattavan ratkaisun, joka mahdollistaisi hyvän työskentelyasennon ja olisi hellä mahonkipinnoille.
Terkuin Mimmu
http://www.waltic.fi/products/Tarvikkee ... elkat/222/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.waltic.fi/products/Tarvikkee ... Kelkat/87/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Mites on tuon painon laita, meneekö liikaa kölille?
Haluaisin pitkäaikaisen, helposti kasattavan ratkaisun, joka mahdollistaisi hyvän työskentelyasennon ja olisi hellä mahonkipinnoille.
Terkuin Mimmu
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Mahonkiveneen telakointi
6 kpl vanhoja autonrenkaita vanteineen ja ilmoineen + koivupölli on varsin toimiva yhdistelmä.
autonrenkaista tehdään kaksi kolmen renkaan pinoa jotka laitetaan taakse pohjan alle, ja yksi koivupölli eteen kölin vähän taakse siitä mistä kölin suora osuus alkaa.
Autonrenkaiden ja veneen pohjan väliin voi laittaa pehmikkeeksi vaikka vanhan jumppa-alustan.
Pienille veneillei ei kannata kovin kankeita telineitä alkaa tekemään. Kaikki rakentelut ja korjailut ovat onnistuneet tuollaisella helpolla telineellä.
Jos pohjan V-on kovin jyrkkä takana, niin silloin toki väliin olisi hyvä saada joku vastaavaan kulmaan muotoiltu palikka.
autonrenkaista tehdään kaksi kolmen renkaan pinoa jotka laitetaan taakse pohjan alle, ja yksi koivupölli eteen kölin vähän taakse siitä mistä kölin suora osuus alkaa.
Autonrenkaiden ja veneen pohjan väliin voi laittaa pehmikkeeksi vaikka vanhan jumppa-alustan.
Pienille veneillei ei kannata kovin kankeita telineitä alkaa tekemään. Kaikki rakentelut ja korjailut ovat onnistuneet tuollaisella helpolla telineellä.
Jos pohjan V-on kovin jyrkkä takana, niin silloin toki väliin olisi hyvä saada joku vastaavaan kulmaan muotoiltu palikka.
Mile
- Arnie
- Viestit: 210
- Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mahonkiveneen telakointi
Anteeksi tyhmyys mutta en tuosta Milen kuvauksesta ihan ymmärrä miten se vene siihen asettuu... köli lienee tuettu muutenkin kuin yhdellä koivupöllillä?
Itse tykkään, että venettä "pystyssä pitävä" rakenne ja "kantava" rakenne ovat erilliset (tai erotettavissa/säädettävissä), jolloin sivutukia voi siirtää pintakäsittelyn edetessä helpommin. Olen käyttänyt Leca-harkkoja kölin alla (useampi päällekkäin trailerin korkeuden mukaan) ja lankuista tehtyjä sivutukia, jotka eivät kaadu omia aikojaan.
Rakennustavan ja -materiaalin kukin ratkaisee omalla vastuullaan, kerroin vain miten minä olen tehnyt.
Itse tykkään, että venettä "pystyssä pitävä" rakenne ja "kantava" rakenne ovat erilliset (tai erotettavissa/säädettävissä), jolloin sivutukia voi siirtää pintakäsittelyn edetessä helpommin. Olen käyttänyt Leca-harkkoja kölin alla (useampi päällekkäin trailerin korkeuden mukaan) ja lankuista tehtyjä sivutukia, jotka eivät kaadu omia aikojaan.
Rakennustavan ja -materiaalin kukin ratkaisee omalla vastuullaan, kerroin vain miten minä olen tehnyt.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Mahonkiveneen telakointi
Tarkennetaan; eli mulla ollut käytössä 3-pisteen tuenta. Köli lepää etuosasta yhden pukin päällä ( pari autonrengasta päällisin tai puupölli, tai mikä milloinkin) ja takana runko tuettu pohjasta ei kölin kohdalta.
Mulla rungossa tosin melko järeät I-palkin tyyliset pituusjäykkärit jotka samalla toimivat konepedin palkkeina, ja ovat melkoisesti tukevammat kuin itse köli. Siksi en ole kantanut suurta huolta kölin tuennasta, sillä eihän sille tule mitään painoakaan omassa tapauksessa kun paino on noiden runkopalkkien varassa, ja telakointituet ( ne autonrenkaat) suurinpiirtein niiden palkkien alla.
Tapauskohtaistahan tuo telakointi on, paras paikka kantaville tuille kuitenkin aina kantavan rakenteen alla, oli sitten kyseessä köli tai vastaavat palkit kuin mulla.
Katsokaa kuva, siinä näkyy perässä olevat "Pukit": http://picasaweb.google.fi/Milenvene/20 ... 9701137202" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään muuta pystyssä pitävää tukea kuin nuo pohjan alle sijoitetut rengaspinot ei sitten olekaan. Kyllähän ne vähän joustavat ja vene keinahtelee niiden varassa kun sisällä tekee töitä, mutta ei kaadu, eikä heilu liikaa ...
Mulla rungossa tosin melko järeät I-palkin tyyliset pituusjäykkärit jotka samalla toimivat konepedin palkkeina, ja ovat melkoisesti tukevammat kuin itse köli. Siksi en ole kantanut suurta huolta kölin tuennasta, sillä eihän sille tule mitään painoakaan omassa tapauksessa kun paino on noiden runkopalkkien varassa, ja telakointituet ( ne autonrenkaat) suurinpiirtein niiden palkkien alla.
Tapauskohtaistahan tuo telakointi on, paras paikka kantaville tuille kuitenkin aina kantavan rakenteen alla, oli sitten kyseessä köli tai vastaavat palkit kuin mulla.
Katsokaa kuva, siinä näkyy perässä olevat "Pukit": http://picasaweb.google.fi/Milenvene/20 ... 9701137202" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään muuta pystyssä pitävää tukea kuin nuo pohjan alle sijoitetut rengaspinot ei sitten olekaan. Kyllähän ne vähän joustavat ja vene keinahtelee niiden varassa kun sisällä tekee töitä, mutta ei kaadu, eikä heilu liikaa ...
Mile
- mark
- Viestit: 54
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 11:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mahonkiveneen telakointi
Puisista kuormalavoista saa sivutuet, kun tukee niitä veneen kylkiin muutamalla lankunpätkällä. Veneen ja kuormalavojen väliin autonrengas, niin hyvää tulee.
Kauas on pitkä matka
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12 Elo 2009 11:37
Re: Mahonkiveneen telakointi
Kiitos kaikille vinkeistä!
Itse olin ajatellut, että trailerin päällä olisi nimenomaan helpompi tehdä pohjan mönjäykset sun muut, mutta ilmeisesti siis ei... Onko kenelläkään kokemusta styroxpalojen käytöstä? Itselleni ei ole oikein avautunut, miten vene lasketaan kolmen kuution varaan, ja sopiiko myös ulkoilmaan.
Itse olin ajatellut, että trailerin päällä olisi nimenomaan helpompi tehdä pohjan mönjäykset sun muut, mutta ilmeisesti siis ei... Onko kenelläkään kokemusta styroxpalojen käytöstä? Itselleni ei ole oikein avautunut, miten vene lasketaan kolmen kuution varaan, ja sopiiko myös ulkoilmaan.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Mahonkiveneen telakointi
Itse nostan veneeni trailereineen päivineen ylös tunkilla ratapölkkyjen päälle. Tänä vuona
meinasin kiinteät sivutuet laskea alas ja laittaa ympärille A-tuet. En osaa ajaa venettäni trailerille niin, että se olisi juuri oikeassa kohdassa, siis sivutuet eivät painaisi lautoja sisään päin, mistä ne sitten koko alkukevään vuotavat. Ei kai mahonkivene ole sen kummempi kuin esim. lasikuituvene telakoitavana. Mielestäni ainoastaan nostoajankohta ratkaisee, sillä mahonkivene pitää saada riittävän aikaisin kuivumaan, ettei pakkaset tee yhdessä kosteuden kanssa mahongista sahanpurua. Jokaisen veneen sisätilojen tulletus on varmistettava, ettei home ja lahottajasienet pääse pesitymään tiloihin.
Donna 28
meinasin kiinteät sivutuet laskea alas ja laittaa ympärille A-tuet. En osaa ajaa venettäni trailerille niin, että se olisi juuri oikeassa kohdassa, siis sivutuet eivät painaisi lautoja sisään päin, mistä ne sitten koko alkukevään vuotavat. Ei kai mahonkivene ole sen kummempi kuin esim. lasikuituvene telakoitavana. Mielestäni ainoastaan nostoajankohta ratkaisee, sillä mahonkivene pitää saada riittävän aikaisin kuivumaan, ettei pakkaset tee yhdessä kosteuden kanssa mahongista sahanpurua. Jokaisen veneen sisätilojen tulletus on varmistettava, ettei home ja lahottajasienet pääse pesitymään tiloihin.
Donna 28