Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
DasBoot
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja DasBoot » 17 Syys 2009 10:44
Veneilykautta olisi vielä reilusti edessä, mutta uhkaa pahasti jäädä kesken.
Eli onko kokemusta?
Volvo Penta sisäperämoottori (120b) Käynnistyy ja kiertää vapaalla kuten pitää, mutta vaihteen ollessa päällä kierrrokset ei meinaa nousta ja sitten kun nousee alkaa yskimään ja loputkin tehot häviää. Pikkukierroksilla ei ole ongelmia edes vaihteen ollessa päällä. Tulpat, johdot, jakajan kansi sekä kärjet uusittu/säädetty äskettäin jonka jälkeen on toiminut ihan ok mutta nyt yllättäen laturin vaihdon jälkeen ilmeni tällainen ongelma. Ei luulisi että uusi laturi tällaista aiheuttaa. Olisiko vika polttoaineen saannissa. Suodatin on uusittu juuri, mutta voisiko kaasari (solex) olla jotenkin tukkeessa?
Vika ilmeni ensimmäisen kerran suhteellisen kovassa aallokossa ajaessa.
Kertokaa ihmeessä jos jollain on ollut vastaavia huolia.
PS: Myydään Finmar510HT pikkuvikaisella Volvon koneella

-
warmercleric
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Maalis 2004 19:46
Viesti
Kirjoittaja warmercleric » 18 Syys 2009 12:24
Itellä amazonin moottorista pentaksi (MB18) marinoitu b18 jossa oli samaa vikaa tässä kesemmällä.
Sytkäpuoli kanssa uusittu mutta pätki ja sammuili välillä.
Suodatin ja pensapumppu vaihdettu, oireet ei kokonaan hävinnyt.
Kaasarina weber 36ve, jossain välissä huomasin että suodattimessa ei ole bensaa, avasin uimurikammion ja putsasin sen, taas toimi. Hyllystä löytyy pystyimu solexkin jota voisi kokeilla.
Ongelmat jatkuivat välillä, sitten huomasin että uimurikammiossa oleva tulosuutin jumittaa kuumana, putsailin ja rasvailin sitä ja taas mentiin.
Jossain välissä ei auttanut muu kuin purkaa kaasari kokonaan ja puhdistaa perusteellisesti harjoilla, paineilmalla ja liuttomilla, nimittäin kaasarin kurkussa ja läpissä oli vahva pikikerros pinnoitteena, moottori huohottaa jo jonkinverran ja huohotusletku lohkosta menee suoraan ilmanputsariin ilman mitään öljynpoistoa.
Nyt toimi pitkään tosi hyvin, viime viikonloppuna alkoi taas hyytyä, kaasarin tuloventtiili taitaa jumittaa taas kuumana koska suodatin näytti tyhjältä, tyhjäkäyntiä ajellen pääsin takaisin laituriin.
Sytkää en saanut ajoituslampulla säädettyä koska kampiakselin siivapyörässä ei ole asteikkoa, virtakynällä kärjistä ja tulpanreijästä meisselillä männänasentoa seuraamalla tulin siihen tulokseen että ennakko ei 10 asteesta paljoa heitä eli on kutakuinkin kohdallaan.
Täytyy kattella jossain välissä.
Jouni
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 18 Syys 2009 17:03
DasBoot kirjoitti:
Vika ilmeni ensimmäisen kerran suhteellisen kovassa aallokossa ajaessa.
Oireet vaikuttaa polttoaine pulalle. Ja syyksi epäilen moskaa tankissa, joka lähti aallokossa liikkeelle ja tukki suotimen, jos on, ja kaasarin...Eli tarkista nämä

Edit. Myös imuputken siivilä tankissa voi olla tukossa,jos semmonen on

-
ee.hoo
- Viestit: 67
- Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
- Paikkakunta: H:ki
Viesti
Kirjoittaja ee.hoo » 20 Syys 2009 08:48
Epäilisin,että syy löytyy 95E (98E) bensasta jota ei ole tarkoitettu kaasutinmoottoreihin.Kuuleman mukaan nykylyijytön liuottaa joitakin kumisia tiivistemateriaaleja ja toisaalta myös tekee kiteitä kaasuttimien kammioihin.Nämä kiteet sitten tukkivat kiihdytyspumppuja ja suuttimia.
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 20 Syys 2009 09:17
ee.hoo kirjoitti:Epäilisin,että syy löytyy 95E (98E).Kuuleman mukaan....
Tuo nyt on täytä puppua. Jenkeissä on ajeltu lyijyttömällä, jo enenenkuin täällä edes ajateltiin moista. Ja nimenomaan kaasarivehkeillä. Toinen jutu on sit lyijyn korvaaminen lisäaineilla, vanhemmissa moottoreissa, venttiililautasen ja istukan voitelun takia. Käytännössä kaikki kahdeksankymmentäluvun ja osa vanhemmistakin toimii ilman lisäainetta.

-
ee.hoo
- Viestit: 67
- Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
- Paikkakunta: H:ki
Viesti
Kirjoittaja ee.hoo » 20 Syys 2009 11:25
^ihan täyttä puppua tuo ei ole.Talven yli seisovissa museoautoissa ongelma on todellinen.Kaasuttimien osat ovat sisäpinnoiltaan kuin ohuen pihkan peitossa.Olisikohan hartsiintuminen oikea termi?Katalysaattori ja lyijytön bensa tuli markkinoille usassa 1970-luvulla.Suomessa huomattavasti myöhemmin ja täälläkin koostumus on ehtinyt muuttua jo useamman kerran.Eikä kotimaista petrokemian tuotetta muutenkaan kannata verrata amerikkalaiseen.
Faktaa:
http://www.vmpk.fi/files/tietoa-bensiini.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 20 Syys 2009 17:10
Moottoripyörien kanssa oli onkelmia jo seskytluvulla, jos kaasareita ei tyhjennetty talviseisonnan ajaksi. Sama pätee venemoottoreihin. Voi olla et tää nykyinen lyijytön "hartsiintuu" vielä enempi, jos sen jättää kaasariin seisonnan ajaksi. Jos ei voi/viitsi tyhjätä kaasutinta, esim. linkissä mainittu pienkonebensiini on varmaan hyvä vaihtehto. Myös ns. "säilytyslisäaineita" on saatavilla.

-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 20 Syys 2009 22:19
Vettä siellä kaasarissa taitaa olla.Oireet on sellaiset.Tyhjennä kohokammio ja tujauta tenttua tankkiin.....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
DasBoot
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja DasBoot » 21 Syys 2009 07:07
Kiitos lukuisista vastauksista. Eli ongelmat liittyvät suurella todennäköisyydellä polttoaineen saantiin ja laatuun.
Näillä vinkeillä on hyvä lähteä etsimään vikaa. Annan raporttia myöhemmin onnistumisesta tai epäonnistumisesta.
-
warmercleric
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Maalis 2004 19:46
Viesti
Kirjoittaja warmercleric » 21 Syys 2009 08:40
No nyt eilen sitten avasin kaasuttimen ja putsasin keltaisen moskan kohokammion pohjalta, irroitin ja puhaltelin suuttimet puhtaaksi, jotain kiteitä tai kokkareita suutinkanavissa oli.
Taas pelaa hienosti.
Täytyy vaihtaa suodatin ja putsata tankki vielä.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Syys 2009 19:37
On niissä eroa nykypensoissa verrattuna entisaikoihin - on erikseen jopa kesä- ja talvilaadun bensiinit. Talvilaadussa on enemmän jotain hemmetin hapetinta eli se on herkempää syttymään...
En ainakaan itse ole havainnut sen kummepaa ongelmaa talvisäilytyksessä, osin siksi että olen jo ammoisista ajoista lähtien laskenut esim. kaasuttimet tyhjiksi talven ajaksi, kuin että semmoisessa tankissä bensiini jotenkin "väljähtyy" jota ei saa suljettua tiiviisti. Perämoottoritankissa pensiini säilyy mutta ruohonleikkurin tankissa ei...
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 21 Syys 2009 20:04
Laita korkki kii....siis leikkurista...

-
DasBoot
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja DasBoot » 22 Syys 2009 07:19
Veneellä käyty taas. Pikainen kokeilu osoitti ongelman olevan yhä päällä.
Lisäsin tankkiin tenttua ja tyhjentelin polttoaineputkiston tankille saakka mukaanlukien kaasuttimen kohokammion. Kaasari piti irrottaa tyhjennystä varten ja koska se oli päällekin päin erittäin törkyisen näköinen, päätin ottaa sen suosiolla kotiin lähempää tarkastelua varten. Tarkoitus olisi tänään tai huomenna sitten purkaa se.
Kaasareista ei ole edes autopuolella mitään kokemusta, joten mitähän avaamisessa ja puhdistamisessa tulisi välttää ettei tuhoa kaasutinta lopullisesti?
Malli on tuo:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... 15782.aspx
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 22 Syys 2009 16:53
Varovasti vaan osat, siis suuttimet, erilleen ja mielellään takaisin samoille paikoille

Vanhoja tiivisteitä pitää varoa, ratkeevat helposti varsinkin irroittaessa. Sit kiihdytyspumpun jousi, joka on uimurin pohjassa,on jännityksessä. Ei siinä muuta ihmeellistä ole. Pesu ja paineilmalla kaikki reiät auki ja mielellään virtaussuunnan vastaisesti. Ainiin ja kato ennen purkua paljon seosruuvi, numero 3 tai 4 tai molemmat, on auki.

Niin ja kurkista varmuudeksi sinne tankkiin. Imusiivilä voi olla tukossa.
-
DasBoot
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja DasBoot » 23 Syys 2009 07:09
Noniin.
Kaasari tuli laitettua illalla osiin. Oli sisältä paljon siistimmässä kunnossa kuin pääällepäin olisi olettanut. kohokammion pohjalla oli jotain hienoa kidettä erittäin vähän. Pyyhin nämä pois ja irrotin suuttimet sekä pesin ja puhaltelin. kohossa oli jonkin verran "vahamaista" kerrosta.
Mieltä jäi kuitenkin askarruttamaan pääsuutin. Kuuluuko pääsuuttimessa olla vastaavantyylinen kuula kuin tyhjäkäyntisuuttimessakin?!?!?! Jos kuuluu niin olen sen onnellisesti saanut purkuvaiheessa hävitettyä 8\
Räjäytyskuvassa ei ainakaan erikseen sellaista näy mutta kommenttia silti kaivataan...