Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 23 Elo 2009 11:52

Viikko sitten laskettiin vene vesille(oli ihan pakko päästä kokeileen). Tuo tuhoon tuomittu vene, joka oli kokkoon menossa, on nyt rungon ja kannen osalta valmis. Tilapäinen muovi ajaa tällä hetkellä hyttien osaa.

Kyllä oli vesillelaskussa jännitystä, tuli Vanhalan Mikan jutut mieleen, kun tuuppasin veneen trailerilla järveen. Vettä tuli varmasti 500 litraa minuutissa. Pumppuja oli kaikenlaisia ja vene saatiin vuorokauden aikana niin, että pysyi pinnalla omalla pilssipumpulla.

Nyt on viikon verran veneilty hymy korvissa :-) Täytyy kyllä nostaa hattua veneen suunnitelijalle ja tekijälle (ei tiedossa vieläkään) on meinaan tiennyt mitä tekee. Venehän lipuu kuin unelma, en ole koskaan ollut noin vakaassa veneessä, tietysti olen aikaisemmin ollut vain muoviveneissä. Vakaus on melkein kuin ruotsinlaivalla olis :))
Muutamat Don Johnsonit meni Ameriikan veneillään ohi tuhatta ja sataa, heidän nostattamiin peräaaltoihin (sisävesillä ei ole niin isoja aaltoja kuin merellä, mihin tuo vene on suunniteltu) käänsin keulan ja odotin melkoisia särkänniemen laitteiden pompotusta. Mitä vielä, vene kynsi läpi aaltojen juuri hievahtamatta. Meno on kyllä kaikin puolin pehmeää ja vene tottelee hyvin ohjausta. Tämä kaikki antaa uskoa ja voimia tehdä vene loppuun huolella.

Eilen tuli putputeltua noin 20 kilometrin lenkki noin 5 knotsin vauhdilla. Moottorina on Aldin AD-21, kaks pyttynen diesel, jonka perässä scatra. Ajossa kone nakutti kuin kello ja samalla kokeilin lämpöjä koneen eripuolilta. Moottorin lämmöt pysyi n. 70 asteessa mikä on normaalia, mutta laatikon runko oli niin kuuma, että siinä pystyi pitämään kättä noin 3-5 sekuntia, onko tuo normaali lämpö vai käykö laatikko kuumana? Moottorihan toimii niin, että koneen öljyt kiertävät laatikon kautta takaisin koneen öljypohjaan ja laatikossa ei ole erillistä jäähdytystä. Scatrassa on itsessään painelaakeri ja samoin koneen omassa laatikossa. Koneessa on 22 hp eli ei joutunut kyllä työhön lähes tyynessä ilmassa ja melkein tyhjäkäynnillä ajeltiin. Itsellä ei ole minkäänlaista vertailupohjaa ja haulla ei löytynyt vastausta, eli onko kenelläkään tietoa onko normaalia vai pitääkö alkaa etsimään vikaa jostain? Laatikko oli talvella auki ja sinne vaihdettiin laakerit. Scatran kulma on hiukan puolenvälin yli liikealueestaan. Akseli ja akselin pää scatrasta olivat lähes viileitä ja taas koneen päässä scatran ja akselinpää olivat kuumat, voi tietysti olla tuosta laatikosta johtumalla kuumenneet.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 23 Elo 2009 22:22

Onnea vaan veneen johdosta-varmaan hieno tunne! :-D
En ole alan miehiä, mutta jos ne öljyt on yhteiset, niin kyllä lämmötkin on yhteiset. Ei varmaan mitään vikaa. 70 celsiustakin on senverran kuuma että ei kättä viitsi kauaa pitää. Öljyt kuumenee käsittääkseni enemmänkin kuin tuo jäähdytydvesi joka kokoajan vaihtuu
T: Panu

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Viesti Kirjoittaja raimå » 23 Elo 2009 22:51

Vaihdoin käytetyn Volvon MD5:sen Pauliinaan muutama vuosi sitten. Moottorin ja akselin väliin tehtiin vakionopeusnivel ja potkurinakseli tuettiin liukulaakerimuoviholkeilla siten että vaihteeseen ei tule minkäännökäistä painetta. Silti vaihde kuumeni melko luokattoman paljon. En oikein voinut tehdä asialle mitään niin annoin olla. Seuraavana kesänä vaihde ei jostain syystä enää kuumentunutkaan. Kättä voi pitää vaihteen ulkokuoren päällä vaikka kuinka pitkään. Vaihteen laippa joka kiinnittyy potkuriakseliin (tai minulla aluksi vakionopeusniveleen) käy kyllä edelleen kuumana, mutta uskoisin että kuuluu asiaan. Johtaa varmaan lämmön koneesta. Asia ei koskaan selvinnyt minulle, mutta pääasia että toimii:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 24 Elo 2009 18:33

No hyvä, tyydyn sitten tarkkailemaan lämpöjä ja jos kauheesti tuosta nousee, niin voihan siinä paistaa makkaraa sitten 8-|

novajamesta
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Kesä 2005 09:44

Re: Vene vihdoin vesillä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen.

Viesti Kirjoittaja novajamesta » 13 Syys 2009 16:24

Terve!

Täytyy sanoa omasta kokemuksesta, että tuo Albin AD-21 on ainakin itselläni ollut hyvin varma kone. Hyvän koneen ainoa varjopuoli on se vaihde. Vaihde on kyllä kestävä, mutta suuntaa vaihtaessa iskut ovat kovia. Aika usein tuottanut akselitappien vaihtoa...

Öljyn kierto moottorista laatikkoon tekee yhdistelmän yksinkertaiseksi, mutta joskus tuottaa mielenkiintoisia vikoja. Itselläni tässä taannoin moottori ja vaihde erkani ruuvien löystyttyä ajossa ja seurauksena oli öljyvuoto vaihteesta Öljyammeeseen (ei siin onneksi pilssiveteen) Vaihde oli aika nopeasti tyhjä öljystä ja lämmöt nousivat välittömästi vaihteessa - näin jälkikäteen ajateltuna siis, tuolloin öljypaine pysyi normina vielä moottorissa. Satamaan tullessa pakki päälle ja skrats. Vaihde täysin jumiin.

Seurauksena moottori ylös ja vaihde ulos. Vaihde on "hyvin" yksinkertainen, suora laakeri, jonka ympärillä jousikierteitä, joka välittää kitkan avulla voiman akseliin. No yksi jousikierre oli taipunut pysyvästi väärään asentoon liiassa kuumuudessa ja vaihde oli siis kokoajan päällä. Uusi olisi maksanut kokkolan akku-tehossa (Albinin merkkihuoltoliike) 650 euroa, tyydyin siis takomaan vanhaa alasimen päällä. Vaihde kokoon ja kone käyntiin, ei ongelmia.

Tämän jälkeen ajanut taas 2 vuotta, edelleen pelottaa kytkeä pakki päälle, sen verran jäi huonoja kokemuksia. Tulee työnnettyä monesti 9 metrinen vene käsivoimin ulos laiturista, mutta toisaalta aina kun pakkia on tämän jälkeen tarvinnut, ei ole ollut vikoja. Ongelmat siis korvien välissä.

Tarinan opetus: Öljynkeruuammetta tulee joskus tarkastella, niin ja tietysti ruuvien kireyttä, mittarit ja ääni ei kerro kaikkea. Kone on itselläni kukkunut 5 vuotta ja matkaa takana paljon. Se laatikon, siis vaihteen lämpeneminen on normaalia, vaikka tuntuu järkyttävältä. Ei kuitenkaan tuota ongelmia niin kauan kun öljy kiertää sisällä.

MItä muuten tarkoitit sillä scatralla tms. laatikon perässä, onko kyseessä vaihteen iskunvaimennin, se kumi-teräshäkkyrä... Itselleni outo nimi.
-Elämä on suurta ja suurenmoista-

Vastaa Viestiin