Kyllä Tero on oikeassa jotkut, kuten Fridde Martinin Fanny yli 400hp:n Yanmarinilla ja lasikuidutettu Banaani isolohko veekasilla ovat "pellinkiläisiä" ja toisaalta esim. Tevisun Nikolai pikkuMersulla on pellinkiläinen.
Varsinkaan Fannyllä ei ole mitään tekemistä pellinkiläisen tai fiskarin kanssa koska koko sen vedenalainen osa on täysliukuva ja tukirakenne sisällä terästä. Mutta kun niiden omistajat toitottavat että ne ovat pellinkiläisiä...
Tuosta rysän kokemisesta mihin Tero myös viittasi sen verran että hailutolaiset ovat ratkaisseet "kovun" siten että veneestä tehdään leveä ja korkea kokkainen (muistuttaa yllättävän paljon viikinkilaivoja

) mutta matalalaitainen. Isossakin luotolaisessa "rysävenneesä" on varalaitaa vain parinkolmen laudan verran ja nekin ovat siihen malliin viistossa että varalaitaa on reilut 30cm. Ei menisi mistään EU-turvalllisuusdirektiivistä läpi vaikka niillä jos jollakin on taatun turvallisesti koettu rysiä kovassakin kelissä.
Jos mennään offtopiccina pellinkiläisestä mahdollisimman kauas eli summalaiseen Dejah Thorikseen niin huomasin joku aika sitten että veneen kulku on joissakin olosuhteissa todella herkkää. Pysähdyimme Varjakkasalmessa juttelemaan tuttujen kanssa ja kun lähdimme jatkamaan matkaa lähdin tavallista hitaammin kun oli jotakin sählättävä kojelaudalla. Lisäilin kaasua pariinkolmeen otteeseen ja ja vaimo tuumasi että miten tämä vaikuttaa kulkevan ihmeen kovasti. Kierroksia 1600 ja vauhtia 8,6 solmua kun se tavallisesti noilla kierroksilla on 7,2-7,4 solmua. Ensimmäiseksi tajusin että sillä (taka)tuulella salmessa on myötävirta mutta mentiin silti ihmeen lujaa. Ennen satamaa pyöräytin takaisin ja ajoin salmen päähän ja lähdin tulemaan salmea uudestaan hitaasta vauhdista lisäten kaasun kerralla 1600 kierrokselle ja vauhti nousi vajaaseen 8 solmuun mutta ei siitä yhtään. Pysäytin veneen ja lähdin pikkuhiljaa lisäten kierroksia parisensataa kerrallaan ja vauhti nousi taas 8,6 solmuun. Homma alkoi vaikuttamaan niin mielenkiintoiselta että ajoin salmen päästäpäähän muutamaan otteeseen ja hoksasin että kun painaa kerralla kaasun marssikierroksille keula nousee ylös ja vene alkaa kyntämään mutta kun lisää sitä tipottain keula ei nousekkaan juuri ollenkaan - myötävirrassa myötätuuleen.