Lignusta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Lignusta

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08.08.2009 12:12

Moro!
Ajattelin kysäistä aineesta nimeltä Lignu, josta on pari keskustelua täällä foorumissa. Minulla on nimittäin vähän pakkasongelmaa alimmissa laudoissa ja ne on tyypilliseen tapaan paikoin "turvonneet" leveämmälle kuin köli . Vuotoa ei juurikaan vielä ole,mutta mietityttää milloinko homma alkaa pettää. Pitäisi toki vaihdattaa nuo laudat, mutta pihinä ja köyhänä iski silmään tuo Lignu vaihtoehto jota ei suoralta kädeltä tyrmätty täälläkään. Voisiko ajatella, että ne laudat kylmästi hioisi laikalla samalle tasolle kun muut ja sitten kyllästäisi Lignulla ja ehkä sillä täytemassalla tarvittaessa. Sinänsähän ne laudat ei ole lahoja vaan murentumassa em. syystä. Voiko sillä myös korjata halkeamia vesirajan alla?
T:P

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Jommi » 09.08.2009 23:15

Tavoitteena pitäisi kai olla imeyttää lautoihin yhtä paljon Lignua kuin niissä jäätymisen aikoihin oli vettä. Ongelmana on se, että on käytännössä lähes mahdotonta tarkistaa, onko ainetta imeytynyt riittävästi. Asia jää uskon varaiseksi. Voi lohduttautua sillä, että laudat ovat joka tapauksessa käsittelyn jälkeen vahvempia kuin nyt, mutta riittääkö se?

Olisi hyvä saada käsiinsä palanen samaa puulajia samalla tavoin jäätyneenä, jolloin voit ensin tehdä kokeita.

Jos päätät ryhtyä toimeen, niin luulen, että pelkkä pinnan kautta imeyttäminen ei tule riittämään. Varminta olisi porata lautoihin reikiä (ei läpi meneviä tietenkään), joiden kautta aine pääsee käsiksi puun poikkisyyhyn. Reiät pitää sitten tulpata tai täyttää Lignun täytekitillä.

Kokeileminen on aina hauskaa, mutta suosittelisin kyllä lautojen vaihtamista, jos vene on mielestäsi säilyttämisen arvoinen.

Lautojen halkeamia Lignulla ei voi korjata -- jos tarkoitat sellaisia, jotka ulottuvat laudan läpi. Useimmille halkeamille, myös laudan läpi ulottuville, ei (käsittääkseni) tarvitsekaan tehdä mitään.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 10.08.2009 13:40

moi!

Mites tuo "vahvistaminen" vaikuttaa laudan kosteuslaajenemiseen? meinaan vaan että jos se lauta ei yhtään turpoa epoksin ansiosta eikä anna periksi, niin mites sitten käy kun muut laudat ympärillä elää?
Ymmärtänätte pointin!

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.08.2009 13:27

Olen vähän ulalla, mitä tämä lignu on, vosiko joku kertoa.
Donna 28

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 12.08.2009 14:00

moi!

Lingu on epoksi jota käytetään huonojen pehmeide puuosien rakenteelliseen vahvistamiseen! Eli "Kyllästetän" pehmeat ja huokoiset osat epoksilla jolloin saavutetaan
rakenteellinen lujuus, mutta samalla "myydään" puun omat ominaisuudet!

Paikallinen veneenveistkäyttää sitä myös esim "propelliputken reijän" ( en osaa oikeaa nimeä!) vahvistamiseen ennen putken asentamista! Eli käyttöpaikkoja monia!

http://www.lignu.nu/index.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 13.08.2009 15:35

Rakenteellista lujuutta sillä Lignulla ei saa, mutta ennakkoluuloistani huolimatta se tuntuu toimivan semmoisissa paikoissa joissa ei lujuutta juuri tarvita. Se siis täyttää vähän höttöiseksi lahonneen puun huokoset ja estää veden tekemiä vaurioita, mutta ei sillä mitään ehjää puuta kyllä saa mädästä millään.

Mutta tosiaan, ehkä tuollaiseen paikkaan se voisi olla käypäistä. Mun ensioletus oli se että se on vain markkinahöppää, mutta omassa veneessä oli toisen parraslistan alla pehmeää ja ajattelin että tuohon uskaltaa kokeilla. Puu oli jo aika tavalla hötöä, mutta "korjauksesta" on jo viitisen vuotta eikä sitä ole vieläkään tarvinnut vaihtaa. Eli jotain hyvää tuossakin aineessa.

Tuommoiseen vähän perstaantuneen puun imeyttämiseen se on ihan kohtuullisen hyvää. Tosin, jos kyseessä on tasasaumaisen purjeveneen alimmat laudat niin sen helpompia vaihdettavia ei juuri olekaan, nehän on niinkuin seinää laudottais. Ei oo kurvia eikä kippuraa mihinkään suuntaan.

Pekka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.08.2009 18:57

Siis kun minulla on toisessa veneessäni kannessa ihan vähän lahoa, niin sen voisi kyllästää lignustalla, kun se ei kanna sen enempää kuin pidäkään mitään rakennetta kasassa. Mistä tätä ihmeainetta saa ???
Donna 28

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 14.08.2009 7:29

Tämä on ilmeisesti samankaltaista tavaraa kuin Hempelin epoksi sealer vai olenko täysin hakoteillä ? Mikäli en ole niin tietääkö joku mikä on hintavertailun tulos näiden kahden tuotteen välillä ?

t. JV
Terv. Jouni Vartiainen

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 15.08.2009 14:36

Miten se Lignu eroaa ihan perus- epoksista? Sitä löytyisi litran pönikkä valmiina. Tein sillä korjauksia vesirajan yläpuolella. Eli, onko se aivan eri juttu veden alla myös mahonkipaateissa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.08.2009 14:49

Kait se lignu tai vastaavat on parempaa väliaikaiskorjauksiin kuin epoksitäytöt mutta minä taidan olla sen verran vanhanaikainen jäärä että mulle se on nyt ja tulevaisuudessa nou nou.

Silloin kun puuta korjataan niin se korjataan puulla eikä millään litkulla. Ja miksi pitää tehdä väliaikaiskorjauksia kun kerran ruvetaan korjaamaan - lähes tuplatyö samasta hommasta ja pahimmassa tapauksessa vaurion levitessä jopa moninkertainen niin työmäärältään kuin kustannuksiltaankin?

Hätäpäissään johonkin kannen vuotokorjaukseen parempi on käyttää vaikka jeesusteippiä ja tehdä sitten homma kunnolla telakoinnin aikana.

Se on tietenkin jokaisen oma asia millaisen "korjauksen" hyväksyy tekemäkseen tai teettämäkseen mutta ainakaan minä en sille tielle lähde ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 16.08.2009 7:46

Ambrosio kirjoitti:Miten se Lignu eroaa ihan perus- epoksista?
Lignusta nimenomaan ei oo kokemusta, mutta Westin epoksia oon käyttänyt samaan tarkoitukseen ja toimii kyllä..

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Saima » 18.08.2009 7:06

Ambrosio kirjoitti:Miten se Lignu eroaa ihan perus- epoksista?


Olisiko ohuempaa ja hitaasti kovettuvaa, jotta sillä voisi ikään kuin kyllästää?
Manner

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 18.08.2009 13:16

Mä olen ihan täsmälleen tota mieltä kuin Veli-mattikin, että pinnaaminen ei ole mikään oikea tapa. Mutta silti sen takia että tuota mulle pari pyttyä tarjottiin kokeiltavaksi niin tuli sitten kokeiltua.

Laho leviää helposti sen takia että jo lahonnut kohta imee ihan sienenä vettä ja pitää olosuhteet kivoina lahopöpöille. Tuo aine kelpaa siihen että lahoamaan päässyt puu täytetään epoksilla, jolloin vesi ei pääse imeytymään samalle alueelle ja laho leviämään. Mihinkään sen rakenteellisempaan se ei kelpaa. Eli ei kannata laskea yhtään mitään rakenteellisen lujuuden kasvun varaan.

Tuo on aivan oleellisesti eri tavaraa kuin tavalliset epoksit, se on vähän vettä ohuempaa, liuottimenomaista kakskomponenttitavaraa, joka todellakin imeytyy huolella lahoon puuhun. Terveeseen se sen sijaan ei juurikaan mene. Yritin jotain halkeillutta taltankahvaa imeyttää täyteen niin että oisin saanut samalla halkeamat umpeen, mutta lopputulos oli, ettei litku mennyt kovaan puuhun juuri lainkaan eikä sen paremmin pitänyt saumoja koossa yhtään vähää.

Noi paksut laminointi- ja liimausepoksit on niin paksuja että niillä saa lähinnä pintaan hyvän kerroksen, jonka alla lahon on soma jatkaa elämäänsä.


En mäkään tuota ainetta varsinaisesti suosittele, mutta ne omat ylälautani mä olin valmistautunut vaihtamaan seuraavana keväänä ja ne on pärjänneet tähän asti. Sopii siis osiin, joissa ei juuri vaadita rakenteellista lujuutta ja jotka valmistautuu korjaamaan kunnolla joka tapauksessa.

Aineesta löytyy lisää tietoa (ja riitoja) hakusanalla CPES (clear penetrating epoxy sealer), jolla nimellä sitä myydään rapakon takana. Toiset siellä vannoo tavaran nimiin ja perinnemiehet on siellä ihan yhtä varautuneita kuin meillä täällä. Mä kerkisin niin pitkään moittia ainetta pelkkien ennakkoluulojeni varassa, että oli pakko kokeilla sitä kun kerran purkkeja tyrkytettiin. Se ei todellakaan tee kaikkea mitä mainosmies lupaa, mutta kyllä mä voisin kuvitella että sitä voisi lorauttaa vaikka pieneen, paikalliseen kannen lahoon kohtaan (vaikka jonkun ei-niin-rasituksella olevan helan juurella) taikka jonnekin vähän pehminneeseen ikkunannurkkaan estääkseen vaurion etenemisen.

Pekka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.08.2009 17:01

Enhän minäkään pinnaamaan, mutta kun toiselle veneelle ei nyt yksinkertaisesti ole aikaa, niin voisin lorauttaa kanteen sitä lignusta noin 2,5 x 2,5 cm alueelle, jos se vaikka pitäisi itse itsensä kasassa. Tohtorihan ymmärtää ja eikä tarvitse tohtorin tähän enempää vastata. Asia tuli ymmärretyksi.
Donna 28

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Lignusta

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18.08.2009 21:57

En miekään veneeseen, mutta upeet jalkalistat saapi kylppäriin puolilahosta puusta ;)

Vastaa Viestiin